PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Individuální pedagogická praxe - L0269
Anglický název: Individual Practical Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 56 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (10.10.2020)
Pedagogická praxe je zaměřena na individuální aktivitu – komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole. Tato individuální souvislá praxe směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí v komplexním rozsahu, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a postupně rozvíjejí úroveň své učitelské způsobilosti. Stěžejní aktivitou studentů je v úvodu praxe pozorování vyučovacího procesu a vlastní výuka v konkrétních třídách na vybrané škole. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k plnění předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia. Individuální pedagogické praxe jsou vedeny zkušenými učiteli – mentory ze spolupracujících škol. Cílem individuální pedagogické praxe je především: rozvíjet vlastní učitelské kompetence v celém rozsahu, konstituovat osobitý vyučovací styl studenta/studentky, získat zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy, a ověřit si a postupně rozvíjet úroveň začátečnické učitelské způsobilosti a stanovit si cíle a úkoly dalšího profesního růstu.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Klíčové činnosti studenta v průběhu individuální pedagogické praxe: Hospitace v hodinách fakultního učitele. Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta. Vlastní výuka studenta. Analýza a reflexe vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem. Reflexe výuky dalšího praktikanta. Práce s profesním portfoliem.

Přehled pracovišť, na kterých má být praxe uskutečňována:
Studenti vykonávají individuální pedagogickou praxi dle vlastního výběru školy.

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Deskriptory
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:
1) Jako prezenční či distanční praktická individuální výuka studenta v prostředí ZŠ či SŠ.
2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Předložení časového plánu realizace individuální pedagogické praxe VŠ pedagogovi, výběr vhodné fakultní školy na realizaci IP. Realizace 10 hodin hospitací a náslechů ve výuce, v které bude student pokračovat vlastní výukou ve vybrané škole, pod vedením fakultního učitele. Vlastní výuka v rozsahu min. 10 vyučovacích hodin na vybrané základní či střední škole. Zpracování reflexí všech náslechů a vlastních vyučovacích hodin do deníku či portfolia. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Individuální pedagogická praxe studentů učitelství: https://dl1.cuni.cz/enrol/editinstance.php?courseid=3738&id=7593&type=guest
Předložení Pedagogického deníku či Pedagogického portfolia a reflexe ve skupině studentů v závěrečném reflektivním semináři. Předložení individuálního hodnocení studenta fakultním učitelem - mentorem. Pedagogická praxe se řídí interně vydanými směrnicemi.

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (05.02.2018)
Povinná:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7.

MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4

ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.

Studijní opora:
Elektronický kurzu v moodle s názvem Individuální pedagogická praxe studentů učitelství, odkaz: https://dl1.cuni.cz/enrol/editinstance.php?courseid=3738&id=7593&type=guest, heslo: schola ludus

Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny.

Doporučená:
FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť cvičného učitele. Brno: Paido. 1999. s. 93. ISBN 80-85931-73-7

HAVEL, J. JANÍK, T.(ed.)Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno. Pedagogická fakulta MU. s. 193. ISBN 80-210-3378-9

JANÍK, T. (ed.) Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno: Pedagogická fakulta MU. 2002. s. 142. ISBN 80-86633-011-2

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: 2015, ISBN 978-80-7290-83

MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4

MAZÁČOVÁ, N. (2014). Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-677-2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK