PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika základů společenských věd II. - L0265
Anglický název: Didactics of the Fundamentals of Social Sciences II
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (11.01.2023)
Kurz je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat občanský a společenskovědní základ, uvažují o tom nebo by rádi z jiných důvodů rozvíjeli své pedagogické schopnosti. Kurz bude zahrnovat přímé zkoušení různých metod či postupů, společné hodnocení jednotlivých výstupů a řízenou diskusi. Konkrétní obsah podstatné části setkání bude vycházet z preferencí účastníků. Účastníci se budou aktivně podílet na výuce na Střední ScioŠkole Praha.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (11.01.2023)

Cíle předmětu:
Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:
a. s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny
b. užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka
c. připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup
d. reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob

1. Psychologie a sociologie 

- provázení studentů při vedení a prezentaci vlastních výzkumů

2. Sociologie a aktivní účast studentů I.

- metody dramatické výchovy při výuce sociálních rolí, gender a školní třída

3. Sociologie a aktivní účast studentů II.

- spoluúčast studentů na volbě obsahu výuky, online sociální sítě a soukromí

4. Politologie I. - jak chápat politiku, jak dělat politiku

- politika a odpor k politice, politická činnost studentů, studentské parlamenty a samospráva

5. Politologie II. – mýty, média a politické ideologie

- role médií v současné politice, práce s informacemi, konspirační teorie a politické ideologie

6. Politologie III. / právo I. – simulace legislativního procesu, diskuse a debaty

- simulace legislativního procesu, debatní soutěže a debatní klub

7. Právo

- exkurze (soud, věznice...) a modelový soudní proces

8. Religionistika

- zážitkové učení a náboženství, buddhismus a pískové mandaly, nové náboženské hnutí

9. Ukázky z primární literatury ve výuce a tvorba pracovních listů

- výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů

10. Dovednosti a hodnocení

- výuka dovedností a hodnocení ve výuce občanského a společenskovědního základu

11. Zdroje pro výuku občanského a společenkovědního základu, organizace výuky ve školním roce, reflexe kurzu

12. Modelová hodina vedená studenty

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

13. Modelová hodina vedená studenty

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (11.01.2023)

Požadavky k získání atestace:
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů
- aktivní podíl na výuce na Střední ScioŠkole Praha nebo příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu na kurzu
Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (11.01.2023)

Požadavky k získání atestace:
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů
- aktivní podíl na výuce na Střední ScioŠkole Praha nebo příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu na kurzu
Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Základní literatura:
Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
Doporučená literatura:
Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021.
Kol. autorů. Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.
Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.
Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK