PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe I. - L0243
Anglický název: Pedagogical Practice I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 56 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (13)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Pedagogická praxe je zaměřena na postupné poznání výchovně vzdělávací práce učitele v současné škole. Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu v různých základních a středních školách a výchovných a vzdělávacích zařízeních. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti studentů z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé strukturované záznamy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do studentského portfolia. Pedagogická praxe je svým obsahem a rozsahem zaměřená na postupné rozvíjení klíčových profesních kompetencí budoucích učitelů, poskytuje dostatečný prostor nejen pro pozorování výuky, přípravu na vlastní individuální pedagogickou praxi ale zároveň i kvalitní reflexi a sebereflexi. Jedná se tak o posilování současných trendů ve vzdělávání a pregraduální přípravě učitelů, jež korespondují s celosvětově se prosazujícím reflektivním modelem učitelského vzdělávání, který klade důraz na systematickou reflexi a sebereflexi pedagogické činnosti jako klíčový faktor růstu jak u studentů učitelství, tak u učitelů v praxi.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata: Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. Metodologie práce studenta na fakultní škole. Hospitace, rozbory, besedy, diskuse. První asistentská praxe. Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. Projektování na různých úrovních práce učitele. Aplikace výzkumných technik: sociometrie, řízený rozhovor, anamnéza, diagnostické techniky. Hodnocení žáka. Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.

Přehled pracovišť, na kterých má být praxe uskutečňována (není smluvně zajištěno):
ZŠ a MŠ ANGEL, Praha 12
ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí, Praha 8
ZŠ Ratibořická, Praha 8
MŠ, ZŠ a gymnázium sv. Augustina, Praha 4
ZŠ nám. Curieových, Praha 1
ZŠ pro žáky se specifickými poruchami chování, Praha 5
Gymnázium Jana Keplera, Praha 6
SOŠ Ohradní, Praha 4
Arcibiskupské gymnázium, Praha 2
VOŠ zdravotnická, Alšovo nábřeží, Praha 1
Křesťanské gymnázium, Praha 10

Deskriptory
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:
1) Jako prezenční či distanční praktická skupinová výuka studentů(do 10 osob) v prostředí ZŠ či SŠ termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru v čase výuky dle rozvrhu..
2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Pravidelná a aktivní účast studenta na společných skupinových násleších, hospitacích a reflexích ve školách. Docházka potřebná ke splnění kurzu je 90%. Podrobné záznamy z pozorování a reflexí výuky. Pečlivé zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Pedagogická praxe studentů učitelství, odkaz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3713, heslo PedPraxe2016. Aktivní účast na závěrečném reflektivním semináři. Prezentace vlastních reflexí vyučovacích hodin na závěrečném reflektivním semináři.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4
ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny.
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3713, heslo PedPraxe2016
Doporučená:
FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť cvičného učitele. Brno:Paido.1999. s. 93.ISBN80-85931-73-7
HAVEL, J., JANÍK, T.(ed.)Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno. Pedagogická fakulta MU.s.193.ISBN 80-210-3378-9
JANÍK, T. (ed.) Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno: Pedagogická fakulta MU. 2002.s.142.ISBN 80-86633-011-2
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ,N., KARGEROVÁ,J .a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: 2015, ISBN 978-80-7290-83
MAZÁČOVÁ, N. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-673-4
MAZÁČOVÁ, N. (2014). Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-677-2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK