PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - L0239
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 42 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0633
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: L0332, L0333, L0241
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Cíl předmětu: Student popisuje výchovně a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem: Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě. Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům. Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy. Student vysvětlí pojetí vyučování na konkrétním příkladu z historie. Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování. Student reflektuje vzhledem ke svým zkušenostem učitelskou profesi: Student na konkrétních příkladech umí popsat smysl a cíl učitelské profese v současnosti vzhledem k respektu k osobnosti dítěte. Student si vyzkouší v modelové situaci rozličné dovednosti, které učitel využívá a vysvětlí jejich smysl. Student si vyzkouší sebereflexi vzhledem k potenciálnímu rozvoji svých pedagogických dovedností a popíše své sebepojetí v roli učitele. Student vysvětlí několik strategií, které pomáhají psychohygieně učitele. Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání. Student reflektuje modelové interakce ve třídě: Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a žákem popsat, jak se projevuje autorita učitele a jak souvisí s kázní. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu interakce mezi učitelem a asistentem popsat, jaká doporučení jsou pro jejich spolupráci vhodná vzhledem k různým skupinám žáků. Student popíše přednosti a úskalí inkluze. Student si vyzkouší na konkrétním příkladu popsat projevy sociálního klimatu ve třídě a ve škole. Student vysvětlí, jak se třída projevuje jako vrstevnická skupina.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání:

Vyučování a jeho základní kategorie: cíl, obsah, organizační formy, metody, žák, učitel, hodnocení, motivace, evaluace, reflexe.

Historické pojetí vyučování: J. F. Herbart, J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus.

Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus.

Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře, inkluze.

Učitel:

Smysl a cíle učitelské profese v současnosti. Učitelství jako respekt k osobnosti dítěte. Rozvoj osobnostních, sociálních a didaktických dovedností učitele. Dovednosti učitele ke spolupráci se žáky, rodiči, kolegy, vedením školy.

Učitel a jeho sebereflexe, práce s rozvojovými cíli, silnými a slabými stránkami. Sebepojetí učitele. Psychohygiena učitelského povolání, syndrom vyhoření.

Přístupy ke vzdělávání:

Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.

Aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, Hejného metoda, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka apod.

Interakce ve třídě:

Interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Autorita učitele a problematika kázně. Řešení konfliktů.

Školní třída jako vrstevnická skupina, sociální klima třídy a školy.

Spolupráce učitele a asistenta. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Přednosti a úskalí inkluze. Práce učitele s nadanými žáky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)

Aktivní účast během výuky, znalost obsahu přednášek, přečtení minimálně 3 titulů ze seznamu literatury a  úspěšné absolvování testu.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)

Aktivní účast během výuky, znalost obsahu přednášek, přečtení minimálně 3 titulů ze seznamu literatury a  úspěšné absolvování zápočtového testu.

K ústní zkoušce si doneste vytištěný seznam literatury o min. 3 titulech (min. 2 tituly musí být vybrány z níže uvedeného seznamu literatury).

POZOR:

Ke zkoušce se můžete dostavit pouze po úspěšném absolvování zápočtového testu, který si budete moct napsat v posledních 2 přednáškách - termíny budou upřesněny.

Bez donesení vytištěného seznamu literatury není možné absolvovat ústní zkoušku.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)

Povinná:

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 79-94, 95 – 122, 141-158, 13-30. ISBN 978-80-262-0052-9.

Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 386-402, 92-118. ISBN 978-80-7367-571-4.

Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 13-38, 115-124. ISBN 978-80-247-5039-2.

Doporučená:

Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 185-187, 445-453, 15-26, 225-240 a 143-151. ISBN 978-80-247-3357-9.

Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, s. 261-270. ISBN 978-80-262-0085-7.

Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 93-109. ISBN 80-7178-083-9.

Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 133. ISBN 978-80-247-1821-7.

Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 107-110 a 362-375. ISBN 80-7178-681-0.

Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 398-397 a 404-406. ISBN 80-7367-054-2

Belz, M., Siegrist M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2015 s. 27-34. ISBN 80-7178-479-6.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK