PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fenomenologie a hermeneutika - L0206
Anglický název: Phenomenology and Hermeneutics
Zajišťuje: HTF - Katedra filozofie (28-05)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (02.02.2018)
Fenomenologie jako návrat k „věcem samým“. Krize evropských věd. Roz-umění je důležitější než deskripce, krize metodologických východisek, pravda v platnosti alethetické oproti orthotes a certitudo, problém ontologické diference pro východiska etická a obecně politická, předvedení v dílech: E. Husserla, E. Finka, M. Heideggera, H. Arendtové, J. P. Sartra, J. Patočky, aj. Předpokladem je znalost filosofie v rozsahu požadavků na středních školách. Student získává celkový přehled nad ontologickým, gnozeologickým a etickým obsahem celé vědní oblasti, což mu umožní se nejen orientovat ve svém životě, ale i rozhodovat se profesionálně se zřetelem k celkovým potřebám současné společnosti.
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Předmět uvádí studenta do problematiky ukazování jsoucen z pozadí, která zůstávají v inaktualitě. Problém vyvstávání jsoucen na pozadí je traktován noeticko-noematicky, tj intencionálně. Noeze nesou v sobě předzjednaná noemata, tím je determinována metodologie, která je podmínkou vědeckosti vůbec, vnitřní vnímání času u Husserla jako základ pro pochopení noetické platnosti v rozvrhování přirozeného světa jakožto základ zbloudilé racionality, naivita pohledu, jenž nebyl podroben transcendentální epoché, důsledky pro současný život. Rozumění jako schopnost pojímat problémy jako odpovědi, k nimž je třeba hledat otázky, jež jsou součástí ukazovacího pozadí, z něhož dané odpovědi vyvstávají jako problémy - hermeneutika.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky.

Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (14.10.2022)

Povinná:

Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie: úvod do fenomenologické filozofie. Překlad Oldřich Kuba. Vyd. 2. Praha: Academia, 1996, ©1972. 568 s. Filozofická knihovna. ISBN 80-200-0561-7.

Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. 3., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2007. 135 s. Oikúmené; sv. 136. ISBN 978-80-7298-275-2.

Heidegger, Martin. Bytí a čas. 3. opr. vyd. opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2018. 485 stran. Knihovna novověké tradice a současnosti; svazek 10. ISBN 978-80-7298-244-8.

Sartre, Jean-Paul. Bytí a nicota: pokus o fenomenologickou ontologii. Překlad Oldřich Kuba. Druhé, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2018. 687 stran. Knihovna novověké tradice a současnosti; svazek 45. ISBN 978-80-7298-250-9.

Arendt, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla. Překlad Martin Palouš. Vydání druhé, opravené, v nakladatelství OIKOYMENH první. Praha: OIKOYMENH, 2019. 325 stran. Knihovna politického myšlení; svazek 7. ISBN 978-80-7298-367-4.

Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda. Překlad David Mik. Vydání první. Praha: Triáda, 2010-2011. 2 svazky. Paprsek; 18., 19. svazek. ISBN 978-80-87256-04-6.

Doporučená:

Hogenová, Anna. Ontologie a onticita. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 181 s. ISBN 978-80-7290-797-7.

Hogenová, Anna. Fenomenologie a postmoderna. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. 192 s. ISBN 978-80-7290-818-9.

Hogenová, Anna. Bytí a rozumění. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 176 stran. ISBN 978-80-7290-870-7.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK