Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
Problémy menšinových skupin I., je předmět, který se zaobírá kulturními, sociálními, a ekonomickými problémy, kterým čelí různé etnické, rasové, genderové a jiné menšiny jak v České republice, tak ve světě. Předmět zkoumá kulturní rozdíly a upozorňuje, jak tyto rozdíly mohou ovlivnit interakce a celkovou dynamiku vztahů mezi menšinami a dominantní společností.
Cílem předmětu je za (a) porozumět důležitosti sociálních a kulturních norem, za (b) jak tyto normy ovlivňují život menšin a za (c) jak tyto normy ovlivňují myšlení, jednání, rozhodování a chování dominantní společnosti vůči menšinám.
Na konci předmětu studenti budou schopni:
1. Mít znalost a pochopení interakcí mezi sebou a menšinami.
2. Rozumět roli sociálního, multikulturního, poradenského pracovníka.
3. Rozumět základním principům sociální spravedlnosti.
4. Schopni diskutovat o problémech různých menšin.
5. Mít znalost odborných termínu jako například: kulturní pokora, mikroagrese, kulturní citlivost, emociální afirmace, kulturní deprivace, etnocentrismus, akulturace, enkulturace, bikulturalita a další.
6. Mít znalost a pochopení sebe sama jako kulturní bytost.
7. Rozumět postojům k menšinách a pochopení jejich kulturní bytosti.
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (30.03.2023)
Complexities of Minority Groups I., is a course that deals with the cultural, social, and economic problems faced by various ethnic, racial, gender, and other minorities in the Czech Republic and around the world. The course examines cultural differences and highlights how these differences can affect the interactions and overall dynamics between minorities and the dominant society.
The aim of the course is to (a) understand the importance of social and cultural norms, (b) how these norms affect the lives of minorities, and (c) how these norms affect the thinking, decision-making and behavior of the dominant society towards minorities.
At the end of the course students will be able to:
1. Have knowledge and understanding of the interactions between self and minorities.
2. Understand the role of the social, multicultural, counselling worker.
3. Understand the basic tenets of social justice.
4. Be able to discuss the challenges of different minorities.
5. Have knowledge of terms such as: cultural humility, microaggression, cultural sensitivity, emotional affirmation, cultural deprivation, ethnocentrism, acculturation, enculturation, biculturalism, etc.
6. Have knowledge and understanding of yourself as a cultural being.
7. Understand attitudes towards minorities and understanding their cultural being.
Sylabus -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
o Multikulturně, kompetentní, pomáhající profesionál: Rozvoj kulturní kompetence a kulturní pokory.
o Politické a společenské implikace v sociální práci s minoritními skupinami.
o Multikulturní bariéry u pomáhající profesionála.
o Menšinové skupina: LGBTQ, [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinové skupina: Lidé s postižením [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Američtí Indiáni [Kmenová sociální struktura, demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Uprchlíci a imigranti [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Sociálně znevýhodnění [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Senioři [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Asiati [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Arabové [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]
o Menšinová skupina: Židé [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky)
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (30.03.2023)
o Multicultural, competent, helping professional: Developing cultural competence and cultural humility.
o Political and social implications in social work with minority groups.
o Multicultural barriers in the helping professional.
o Minority group: LGBTQ, [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: people with disabilities [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: American Indians [Tribal social structure, demographics, characteristics, values, challenges, strengths].
o Minority group: Refugees and immigrants [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: Socially disadvantaged [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: Seniors [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: Asians [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: Arabs [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths.]
o Minority group: Jews [Demographics, characteristics, values, challenges, strengths)
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
Aktivní účast ve výuce.
Studium odborné literatury.
Znalost základních odborných termínů.
Zpracování písemného zápočtu: Esej na vybrané téma.
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
1. Active participation in class.
2. Study of the literature.
3. Knowledge of basic technical terms.
4. Preparation of written exam: Essay on a selected topic.
Literatura -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
Apfelbaum, E. P., Sommers, S. R., & Norton, M. I. (2008). Vidění rasy a zdání rasismu: V tomto případě se jedná o rasismus, který se projevuje v sociální interakci, a to na základě hodnocení strategické barvosleposti. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 918-932.
Bell, L. A. (2002). Upřímné fikce: Bells: The pedagogical challenges of preparing White teachers for multicultural classrooms (Pedagogické výzvy při přípravě bělošských učitelů pro multikulturní třídy). Equity and Excellence in Education, 35, 236-244.
Collins, S., Arthur, N., & Brown, C. (2013). Kritické incidenty v rozvoji multikulturních kompetencí a kompetencí v oblasti sociální spravedlnosti u postgraduálních studentů. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(9), 105.
Ford, K. A. (2017). Úvahy bělošského muže po ukončení studia o rase, odporu a sociální změně. In K. A. Ford (Ed.), Facilitating change through intergroup dialogue (Usnadnění změny prostřednictvím meziskupinového dialogu): Social justice advocacy in practice (s. 123-129). New York, NY: Routledge.
Linder, C. (2015). Navigating guilt, shame, and fear of appearing racist (Procházení pocitu viny, studu a strachu z toho, že vypadáme jako rasisté): A conceptual model of antirasist White feminist identity development. Journal of College Student Development, 56(6), 535-550.
Nadal, K. L., Griffin, K. E., Wong, Y., Davidoff, K. C., & Davis, L. S. (2017). The injurious relationship between racial microaggressions and physical health (Škodlivý vztah mezi rasovými mikroagresemi a fyzickým zdravím): Implikace pro sociální práci. Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work, 26(1-2), 6-17.
Senter, M. S., & Ling, D. A. (2017). "Je to skoro jako by byli šťastnější, když jste byli na dně": Microaggressions and open hostility against Native Americans in a community with gaming (Mikroagrese a zjevné nepřátelství vůči původním Američanům v komunitě s hraním her). Sociological Inquiry, 87(2), 256-281. (2 ) Viz např.
Spanierman, L. B., & Cabrera, N. L. (2015). Emoce bělošského rasismu a antirasismu. In V. Watson, D. Howard-Wagner, L. Spanierman, N. L. Cabrera, A. Garman, A. Fofiu, et al. (Eds.), Unveiling Whiteness in the twenty-first century: Global manifestations, transdisciplinary interventions (s. 9-28). New York, NY: Lexington Books.
Spanierman, L. B., & Smith, L. (2017). Role a odpovědnost bělošských spojenců: Implikace pro výzkum, výuku a praxi. The Counseling Psychologist, 45(5), 606-617.
Spanierman, L. B., Todd, N. R., & Anderson, C. J. (2009). Psychosociální náklady rasismu pro bělochy: Pochopení vzorců mezi vysokoškolskými studenty. Journal of Counseling
Sue, D. W. (2011). Výzva bílé dialektiky: Zviditelnění "neviditelného". The Counseling Psychologist, 39, 414-423.
Sue, D. W. (2015). Rasové řeči a spiknutí mlčení. Pochopení a usnadnění obtížných dialogů o rase. Hoboken, NJ: Wiley.
Zou, L. X., & Dickter, C. L. (2013). Vnímání rasové konfrontace: The role of color blindness and comment ambiguity. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 19, 92-96.
Guggenbuhl-Craig, Adolf. Nebezpečí moci pomáhajících profesích. Překlad Petr Patočka. Vyd. 2 Praha: Portál, 2010, 113 s. Spektrum; 57. ISBN 978-80-7367-809-8.
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (30.03.2023)
Apfelbaum, E. P., Sommers, S. R., & Norton, M. I. (2008). Seeing race and the appearance of racism: An assessment of strategic colorblindness as racism manifests in social interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 918-932.
Bell, L. A. (2002). Honest fictions: The pedagogical challenges of preparing White teachers for multicultural classrooms. Equity and Excellence in Education, 35, 236-244.
Collins, S., Arthur, N., & Brown, C. (2013). Critical incidents in the development of multicultural and social justice competencies in graduate students. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(9), 105.
Ford, K. A. (2017). White male post-graduation reflections on race, resistance, and social change. In K. A. Ford (Ed.), Facilitating change through intergroup dialogue: Social justice advocacy in practice (pp. 123-129). New York, NY: Routledge.
Linder, C. (2015). Navigating guilt, shame, and fear of appearing racist: A conceptual model of antiracist White feminist identity development. Journal of College Student Development, 56(6), 535-550.
Nadal, K. L., Griffin, K. E., Wong, Y., Davidoff, K. C., & Davis, L. S. (2017). The injurious relationship between racial microaggressions and physical health: Implications for social work. Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work, 26(1-2), 6-17.
Senter, M. S., & Ling, D. A. (2017). "It's almost like they're happier when you're down": Microaggressions and overt hostility against Native Americans in a community with gaming. Sociological Inquiry, 87(2), 256-281.
Spanierman, L. B., & Cabrera, N. L. (2015). The emotions of white racism and antiracism. In V. Watson, D. Howard-Wagner, L. Spanierman, N. L. Cabrera, A. Garman, A. Fofiu, et al. (Eds.), Unveiling Whiteness in the twenty-first century: Global manifestations, transdisciplinary interventions (pp. 9-28). New York, NY: Lexington Books.
Spanierman, L. B., & Smith, L. (2017). The roles and responsibilities of white allies: Implications for research, teaching, and practice. The Counseling Psychologist, 45(5), 606-617.
Spanierman, L. B., Todd, N. R., & Anderson, C. J. (2009). The psychosocial costs of racism for Whites: Understanding patterns among college students. Journal of Counseling
Sue, D. W. (2011). The challenge of white dialectics: making the "invisible" visible. The Counseling Psychologist, 39, 414-423.
Sue, D. W. (2015). Race talk and the conspiracy of silence. Understanding and facilitating difficult dialogues about race. Hoboken, NJ: Wiley.
Zou, L. X., & Dickter, C. L. (2013). Perceptions of racial confrontation: The role of color blindness and comment ambiguity. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 19, 92-96.
Guggenbuhl-Craig, Adolf. The dangers of power in the helping professions. Translation by Petr Patočka. 2nd edition Prague: Portal, 2010, 113 p. Spectrum; 57. ISBN 978-80-7367-809-8.