PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hledání židovské identity v umění 2 - KDKU362
Anglický název: Searching for Jewish Identity in Art 2
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D. (16.09.2023)
Výběrový kurz načrtává dějiny židovského umění od starověku po současnost. Skrze médium architektury, sochařství a malířství představí jak dějiny židovského národa, tak historii mezikulturní výměny rozvíjející se na poli křesťansko-židovsko-muslimských vztahů. Židovské umění nevznikalo nikdy izolovaně, bylo vždy výslednicí mnoha různorodých vlivů. Neopomenutelnou charakteristikou židovského umění proto zůstává jeho heterogenita, která je v posledku vlastní i samotnému židovskému náboženství.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D. (16.09.2023)
Cílem předmětu je se seznámit s dějinami židovského umění od starověku po současnost. 
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D. (16.09.2023)

Matthew Baigell / Milly Heyd (eds.): Complex Identities. Jewish Consciousness and Modern Art, New Brunswick 2001.;

Kalman P. Bland: The Artless Jew. Medieval and Modern Affirmations and Denials of the Visual, Princeton 2000.;

Iveta Cermanová: Under the pressure of the enlightened state: Changes in the burial customes of Prague Jews during the reign of Joseph II, in: Judaica Bohemiae LVII-2, 2022, 31–72.;

Cecil Roth (ed.): Jewish Art. An Illustrated History, Jerusalem 1971.;

Heinrich Strauss: Die Kunst der Juden im Wandel der Zeit und Umwelt. Das Jüdenproblem im Spiegel der Kunst, Tübingen 1972.;

Eva Janáčová: Ikonická a anikonická tradice v náboženství starověkého Izraele, in: Religio. Revue pro religionistiku, 2006, č. 1, s. 69-86;

Tryggve N. D. Mettinger: No Graven Image? Israelite Aniconism in Its Ancient Near Eastern Context, Stockholm 1995.;

Karl van der Toorn (ed.): The Image and the Book. Iconic Cults, Aniconism, and the Rise of Book Religion in Israel and the Ancient Near East, Leuven 1997.

Yehuda L. Bialer - Estelle Fink, Jewish Life in Art and Tradition. From the Collection of the Sir Isaac and Lady Edith Wolfson Museum, Hechal Shlomo, Jerusalem 1980.;

Grace Cohen Grossman, Jewish Art, Los Angeles 1995.;

Vivian B. Mann (ed.): Marocco. Jews and Art in a Muslim Land, London 1999.;

Isaiah Shachar: Jewish Tradition in Art. The Feuchtwanger Collection of Judaica, Jerusalem 1981.;

Jewish Texts on the Visual Arts, Cambridge 2000.;

Ruth Mellinkoff: Antisemitic Hate Signs in Hebrew Illuminated Manuscripts from Medieval Germany, Jerusalem 1999.;

Ruth Mellinkoff: Outcast. Signs of Otherness in Northern European Art of the Late Middle Ages, Berkeley 1993.;

Iva Steinová: Maceva. Židovský náhrobek a symbolika jeho výzdoby ve světle tradice, Praha 2011.;

Ruth Jacoby: Ancient Jewish Synagogues. Architectural Glossary, Jerusalem 1990.;

Carl H. Kraeling: The Synagogue. The Excavations at Dura-Europos, Final Report VIII, New Haven 1956.;

Lee I. Levine: The Ancient synagogue. The First Thousand Years, New Haven 2000.;

Lee I. Levine (ed.): Ancient Synagogues Revealed, Jerusalem 1981.;

Eleazar Lipa Sukenik: Ancient Synagogues in Palestine and Greece, London 1934.;

Vilém Klein: Staronová synagoga pražská. V pověsti a ve skutečnosti a její použití mimo bohoslužby. Kritický průvodce, Praha 1932.;

Richard Krautheimer: Mittelalterliche Syanagogen, Berlin 1927.;

Georgii K. Lukomskii: Jewish Art in European Synagogues. From the Middle Ages to the Eighteenth Century, London 1947.;

Hana Volavková: Zmizelá Praha III. Židovské město pražské, Praha 1947.;

Rachel Wischnitzer: The Architecture of the European Synagogue, Philadelphia 1964.;

Two Prague Haggadahs. The 1556 Edition on Vellum and the 1590-1606 (faksimile), Verona 1978.;

Hana Volavková: The Synagogue Treasures of Bohemia and Moravia, Praha 1949.;

Hana Volavková: Zmizelé pražské ghetto, Praha 1961.;

Rachel Wischnitzer: The Architecture of European Synagogues, Philadelphia 1964.;

Fredric Bedoire: The Jewish Contribution to Modern Architecture, 1830-1930, New York 2004.;

Georg Heuberger / Anton Merk (eds.): Moritz Daniel Oppenheim. Die Enteckung des jüdischen Selbstbewussteins in der Kunst, Frankfurt am Main 1999.;

Susan Tumarkin Goodman (ed.), The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, London 2001.;

Hyman Lewbin, Rebirth of Jewish Art. The Unfolding of Jewish Art in the Nineteenth century, New York 1977.

Vojtěch Blodig et al.: Kultura proti smrti: Stálá expozice Památníku Terezín v bývalých Magdeburských kasárnách, Praha 2002.;

Hana Housková: Česlicí času: život a dílo Karla Fleischmanna, Olomouc 1998.;

Oldřich Klobas: Malíř neumírá, Telč 2004.;

Ivana Panochová: Bedřich Fritta (1906–1944): Cesta terezínského umělce od satiry k dokumentu, Terezín 2006.;

Children´s drawings and poems: Terezín 1942–1944, Praha 1959.;

Janet Blatter – Sybil Milton (eds.): Art of the Holocaust, New York 1981.;

Eliad Moreh-Rosenberg – Walter Smerling (eds.): Kunst aus dem Holocaust: 100 Werke aus der Sammlung Yad Vashem. Omanut ba-sho’a: 100 jecirot me-osef Jad vashem. Art from the Holocaust: 100 Works from the Yad Vashem Collection, Bonn – Köln 2016.;

Magda Veselská: Archa paměti: Cesta pražského židovského muzea pohnutým 20. stoletím, Praha 2012.;

Glenn Sujo: Legacies of Silence: The Visual Arts and Holocaust Memory, London 2001.;

Gill Abousnnouga: The Language of War Monuments, London – New York 2013.;

James E. Young: The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meaning, New Haven – London 1994.

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D. (16.09.2023)

1. Čeští židovští umělci, orientalismus a specifika židovské ikonografie

Čeští židovští umělci. Vznik a činnost Židovského muzea v Praze, Hana Volavková. Orientalismus ve výtvarném umění a jeho kritická reflexe (Edward Said, John MacKenzie). Specifika židovské ikonografie: Golem, Ahasver –  věčný žid.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Juliette Braillon Philippe - Laurence Golstenne (eds.): Le juif errant. Un temoin du temps, Paris 2001.; John MacKenzie, Orientalism. History, Theory and the Arts, Manchester 1995.; Miloš Pojar (ed.): Golem. V náboženství, vědě a umění. Sborník přednášek ze semináře konaného 9. října 2002 ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze, Praha 2003.; Hana Volavková: Příběh židovského muzea v Praze, Praha 1966.; Eva Janáčová: The Wandering Jew in Czech Fine Art: Anti-Semitism, Empathy, Self-Identification, in: Ars Judaica. The Bar Ilan Journal of Jewish Art 15, 2019, s. 47-70.; Eva Janáčová: Izraelští česko-němečtí výtvarníci, in: Anna Habánová - Ivo Habán (edd.): Ztracená generace? Německočeští výtvarní umělci 1. poloviny 20. století mezi Prahou, Vídní, Mnichovem a Drážďany, Liberec 2013, s. 76-85.

2. Izraelští výtvarníci českého původu

Výtvarníci, kteří se narodili v Čechách nebo na Moravě, ale z náboženských, politických či ekonomických důvodů emigrovali do mandátní Palestiny či později do Izraele.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Eva Janáčová, Cizinec ve vlastním městě. Ostravský malíř Salomon Salomonowitz, in: Mezery v historii. Lücken in der Geschichte. Umělecko-historické sympozium věnované tvorbě německých a německy hovořících výtvarníků a architektů, působících na území Čech, Moravy a Slezska před rokem 1945, Cheb 2017, s. 31–37.; Eva Janáčová, Izraelští česko-němečtí výtvarníci, in: Anna Habánová – Ivo Habán (edd.), Ztracená generace? Německočeští výtvarní umělci 1. poloviny 20. století mezi Prahou, Vídní, Mnichovem a Drážďany, Liberec 2013, s. 76–85.; Eva Janáčová, Ludvík Blum – Malíř panoramatických pohledů na Jeruzalém, in: Židé a MoravaXIX. Kniha statí ze stejnojmenné konference konané v Muzeu Kroměřížska dne 14. 11. 2012, Kroměříž 2013, s. 192–201.; Eva Janáčová, Země zaslíbená. Izraelští výtvarníci s českými kořeny, in: Milena Bartlová – Hynek Látal (edd.), Tvarujete si sami? Sborník 3. sjezdu historiků umění 25. a 26. září 2008, Praha 2011, s. 305–314.

3. Vznik antijudaismu a moderního antisemitismu a jejich vizualita

Protižidovské předsudky a stereotypy. Vizuální projevy antijudaismu a moderního antisemitismu. Protižidovská ikonografie poslední třetiny 19. století. Vizuální manifestace Dreyfusovy a Hilsnerovy aféry. Lázeňský antisemitismus. Fenomén novinové karikatury.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Jakub Hauser - Eva Janáčová (eds.): Obrazy nenávisti. Vizuální projevy antisemitismu ve střední Evropě, Praha 2020.; Eva Janáčová (ed.): Obrazy zášti. Vizuální projevy antijudaismu a antisemitismu v českých zemích, Praha 2021.; Michaela Haibl: Zerrbild als Stereotyp. Visuelle Darstellungen von Juden zwischen 1850 und 1900, Berlin 2000.; Sander Gilman: The Jew´s Body, New York – London 1991.

4. Vizuální projevy antisemitismu ve 20. století a současnosti

Čeští umělci a jejich antisemitské projevy: František Kupka, František Gellner, Josef Váchal. Mýtus první republiky – plíživý antisemitismus. Období protektorátu – Karel Rélink. Vizuální projevy antisionismu a současné podoby protižidovských předsudků.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Jakub Hauser - Eva Janáčová (eds.): Obrazy nenávisti. Vizuální projevy antisemitismu ve střední Evropě, Praha 2020.; Eva Janáčová (ed.): Obrazy zášti. Vizuální projevy antijudaismu a antisemitismu v českých zemích, Praha 2021.; Julia Schäfer: Vermessen - gezeichnet - verlacht. Judenbilder in populären Zeitschriften 1918-1933, Frankfurt am Main – New York 2004.; Zbyněk Tarant: Antisemitism in the Czech Republic. Understanding Current Trends, in: Antisemitism Studies 4, 2020, s. 108–142.

5. Umění holokaustu

Profesionální i amatérská výtvarná tvorba, která vznikala v koncentračních a vyhlazovacích táborech za druhé světové války. Terezínští výtvarníci: Karel Fleischmann, Bedřich Fritta, František Mořic Nágl atd. Fenomén dětské kresby v Terezíně.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Vojtěch Blodig et al.: Kultura proti smrti: Stálá expozice Památníku Terezín v bývalých Magdeburských kasárnách, Praha 2002.; Hana Housková: Česlicí času: život a dílo Karla Fleischmanna, Olomouc 1998.; Oldřich Klobas: Malíř neumírá, Telč 2004.; Ivana Panochová: Bedřich Fritta (1906–1944): Cesta terezínského umělce od satiry k dokumentu, Terezín 2006.

6.  Reflexe umění holokaustu

Umění, které reflektuje tragédii holokaustu po konci druhé světové války. Prezentace dětských kreseb z Terezína v Čechách i zahraničí. Československý pavilon v Osvětimi.

ZÁKLADNÍ LITERATURA: Hana Volavková: Children´s drawings and poems: Terezín 1942–1944, Praha 1959.; Janet Blatter – Sybil Milton (eds.): Art of the Holocaust, New York 1981.; Eliad Moreh-Rosenberg – Walter Smerling (eds.): Kunst aus dem Holocaust: 100 Werke aus der Sammlung Yad Vashem. Omanut ba-sho’a: 100 jecirot me-osef Jad vashem. Art from the Holocaust: 100 Works from the Yad Vashem Collection, Bonn – Köln 2016.; Magda Veselská: Archa paměti: Cesta pražského židovského muzea pohnutým 20. stoletím, Praha 2012.

7. Pomníky a památníky holokaustu

Antifašistické, případně protinacistické pomníky suplující pomníky holokaustu v prvních desetiletích po válce. Pinkasova synagoga v Praze – první velký památník obětem holokaustu v Československu. Pomníky holokaustu v České republice a jejich symbolika.

ZÁKLADNÍ LITERATURA:  Glenn Sujo: Legacies of Silence: The Visual Arts and Holocaust Memory, London 2001.; Gill Abousnnouga: The Language of War Monuments, London – New York 2013.; James E. Young: The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meaning, New Haven – London 1994.

8. Exkurze – Pinkasova synagoga v Praze

9. Exkurze – Židovský hřbitov na Žižkově a sepulkrální symbolika

10. Exkurze – Bývalé ghetto v Libni. Pozůstatky židovských domů a hřbitova v Libni, synagoga na Palmovce

11. Exkurze – Jeruzalémská synagoga v Praze

12. Zápočtový týden

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Eva Janáčová, Ph.D. (16.09.2023)

1) účast min. 70 procent

2) prezentace vybraného tématu z dějin židovského umění 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK