PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář umění 19.-21. století 2 - KDKU336
Anglický název: Special Seminar of the 19th to 21st Century Art 2
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Bendová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Bendová, Ph.D.
prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Neslučitelnost : KDKU273
Je neslučitelnost pro: KDKU273
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Bendová, Ph.D. (04.10.2023)
Seminář bude věnován vždy jednomu klíčovému tématu, který může reprezentovat proměnu obrazu a široké
vizuální kultury v rámci modernity. Seminář začne obecným úvodem a seznámením s klíčovými pojmy a
upřesněním konkrétních kapitol – děl nebo textů, které si studenti vyberou a následně zpracují formou referátu a
písemné seminární práce. Seminář bude probíhat formou exkurzí, praktického poznávání
děl v terénu, návštěvou vybraných míst nebo staveb.

Tématem 2023/2024 je Memento mori – reflexe smrti v současném umění a architektuře


Memento mori je ustálený výraz o pomíjivosti člověka. Pomíjivost je významným námětem umění středověku a baroka. Jaké je ale vnímání smrti v moderním a současném umění? Současná většinová společnost postavená na strategiích výkonu, produktivity nebo reklamy otázky smrti vytěsňuje. Umělci, architekti nebo i hvězdy populární kultury se jim ovšem nevyhýbají. Součástí urbanistických celků a moderních měst jsou hřbitovy, hrobky, smuteční síně. Náhrobky nabývají svérázných podob sebeprezentace a souvisí s proměnou vnímání sociologie smrti. V populární kultuře pohled na mrtvé tělo přestalo rozechvívat smysly diváka, tak jako tomu ještě bylo v 19. století. Součástí soudobých uměleckých projevů jsou otázky zanikání, odcházení, vanitas.
V rámci dvousemestrálního semináře prověříme téma pomíjivosti a smrti v moderním a současném umění a architektuře z různých teoretických pohledů a metodologických přístupů.
V zimním semestru zaměříme pozornost na raně moderní perspektivy a dobu 19. a počátku 20. století. V letním semestru budeme sledovat období od druhé světové války k současnosti


Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Bendová, Ph.D. (04.10.2023)

Cílem semináře je rozšířit a prohloubit přednáškový kurs o klíčové pojmy a díla moderní vizuální kultury a architektury. Student získá dvojí typ dovednosti - uvedení do praktického znalectví a interpretační schopnost uvést konkrétní dílo do širších společenských souvislostí, zároveň pozná díla vizuální kultury a architektury moderní doby včetně reflexe současného stavu.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Eva Bendová, Ph.D. (04.10.2023)

Literatura 


Vždy na konkrétním semináři k probíraným tématům a jednotlivým dílům.

Výběrově:

Obecná literatura

Philippe Ariès, Dějiny smrti, Praha: Argo 2020, 2. díly

Michel Foucault, Dějiny šílenství, Praha: NLN 1994

Fenomén smrti v české kultuře 19. století, (H. Lorenzová - T. Petrasová edd.), Praha 2001

James Stevens Curl, A celebration of death: an introduction to some of the buildings, monuments, and settings of funerary architecture in the Western European tradition. London: Constable 1980.

Ken Worpole, Last Landscape. The Architecture of Cemetry in the West, London 2003

Hannah Malone, Architecture, Death and Nationhood: Monumental Cemeteries of Nineteenth Century Italy, New York: Routledge 2017

Klaus Wolbert. Memento mori: der Tod als Thema der Kunst vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Darmstadt: Hessisches Landesmuseum Darmstadt 1984.

Carla Gottlieb, "Modern Art and Death," The Meaning of Death, New York 1959

Hans Belting, Faces: eine Geschichte des Gesichts, München: C.H. Bec 2013

Michael Hertl, Totenmasken: was von Leben und Sterben bleibt. Stuttgart: Thorbecke, 2002

 

Dílčí tematická literatura, která bude prohloubena na jednotlivých hodinách semináře

 

Roman Prahl (ed.), Umění náhrobku v českých zemích let 1780-1830, Praha: Academia 2004

Jindřich Vybíral, Století dědiců a zakladatelů: architektura jižních Čech v období historismu, Praha: Argo 1999

Markéta Svobodová, Krematorium v procesu sekularizace českých zemí 20. století: Ideové, stavební a typologické proměny, Praha: -

Vanda Skálová, Sepulkrální architektura, in: Vladimír Šlapeta (ed.), Jan Kotěra 1871–1923. Zakladatel moderní české architektury, Praha 2001, s. 303–305.

Jakub Synecký, Pojetí náhrobku v díle Jana Kotěry a jeho ohlasy u Bohuslava Fuchse a Josefa Gočára, in: Historie – otázky – problémy 1/2019, s. 190-212.

Jiří Roháček – Karel Müller-Jan Chlíbec-Jiří Slavík, Sepulkrální památky v praxi památkové péče, Metodiky, Památková péče, NPÚ, ÚOP v Josefově 2020

Ondřej Juračka. Výzkum navrhování hřbitovních areálů v kontextu společenských proměn v 21. století na území České republiky, Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava 2020

Jan Kovář a kol, Hřbitov jako veřejný prostor, Praha 2014.

Zdeněk Wirth, Pražské hřbitovy. I, Olšany. Umělecké památky; sv. 16.. Praha: Topič, 1923

Otto M. Urban, V barvách chorobných: idea dekadence a umění v českých zemích 1880-1914, Praha: Obecní dům 2006

Otto M. Urban (ed.) Život je bolestný a přináší zklamání: Massakr vol. 1: Lovecraft. Plzeň: Galerie města Plzně 2016

Otto M. Urban (ed.) Vanitas: vanitas v současném českém umění. Praha: Centrum současného umění DOX 2021

Mary O'Neill, Speaking to the dead: Images of the dead in contemporary art, Health, Vol. 15, No. 3, s. 299-312

Curtis Carter, Eros and Thanatos: Images of Life and Death in Contemporary Art, Marquette University, 1990, onlinepress

Václav Hájek, Jak rozpoznat odpadkový koš. Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře, Praha: Labyrint 2011

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Bendová, Ph.D. (04.10.2023)

Seminář bude mít z časového hlediska tři části.

První setkání budou probíhat formou exkurzí do významných architektonických celků-hřbitovů, krematorií. Druhá část semináře bude zaměřena na vybrané kapitoly tématu zpracované formou referátů. Třetí závěrečná část bude sestávat z exkurzí do galerií nebo uměleckých ateliérů. Závěrečná exkurze proběhne na smluvené místo mimo Prahu.

Témata referátů a závěrečných exkurzí budou vybírána na prvních hodinách semináře LS

Konkrétní místa setkání budou studentům opakována vždy oficiálně hromadným mailem před seminářem.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Bendová, Ph.D. (15.02.2023)

Zakončením předmětu je zápočet, splnění zápočtu rovná se

1) aktivní účast

2) jen dvě omluvené hodiny

3) referát v terénu na seminární exkurzi na vybrané téma 

4) seminární práce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK