Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (30.01.2021)
Přednáškový cyklus je zaměřen na poznání a interpretaci nizozemského umění. Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí Evropy. Výuka akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v Čechách a na Moravě.
Cyklus metodologicky navazuje na přednášky zimního semestru. Kromě přednášek věnovaných jednotlivým mistrům a školám bude pozornost věnována i rozvoji jednotlivých žánrů - zejména krajinomalby a zátiší, které se rozvíjely v souvislosti s dobovými zájmy o poznání okolního světa (makrokosmu i mikrokosmu). Krajinářství i malba zátiší se kodifikovaly především během 2. poloviny 16. věku, zlatá éra těchto žánrů nastala v 17. věku v dílech holandských mistrů.
Ve shodě se zaměřením celého kurzu se výuka zaměří především na ikonografickou interpretaci nejvýznamnějších děl 16. století; zvláštní pozornost bude věnována sociologickým a ekonomickým poměrům modifikujícím tehdejší malířskou produkci. K zásadním objevům na poli nizozemské malby došlo i díky technologických analýzám a jejich mezioborové interpretaci (viz publikace Maryan Ainsworth, Jochena Sandera a Lorne Campbella), proto je cílem cyklu podat i přehled o nejnovějších metodách průzkumu nizozemských maleb.
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (30.01.2021)
The cycle of the lectures is focused on knowledge and interpretation of Netherlandish art. The aim of the course is to present artistic production of one of the most economically prosperous areas of Europe. The course underlines relationships of the development of art to other parts of Europe, especially to the Lands of the Czech Crown.
The methodologically the course follows the lectures of the winter semester. In addition to lectures devoted to individual masters and schools, attention will be paid to the development of individual genres - especially landscape painting and still life painting, which developed in connection with contemporary interests in the knowledge of the outside world (macrocosm and microcosm). Landscape painting and still life painting were codified mainly during the second half of the 16th century.
In accordance with the aim of the course, the lectures focuse mainly on iconographic interpretation of the most important works of the 16th century; special attention will be paid to sociological and economic conditions modifying the painter's production. Due to technological analyzes and their interdisciplinary interpretation (see publications by Maryan Ainsworth, Jochen Sander and Lorne Campbell), fundamental discoveries in the field of Netherlandish painting have been made, so the cycle aims to give an overview of the latest methods of research.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)
Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí Evropy. Výuka akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v Čechách a na Moravě.
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (03.02.2020)
The aim of teaching is to present the artistic production of one of europe's most economically prosperous regions. Teaching accentuates relations with the development of art in other parts of Europe, especially in the Czech Republic and Moravia.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)
Základní literatura:
Max J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, I-XIV, Berlin-Leiden 1924-1837 / anglické vydání: Early Netherlandish Painting, I-XIV, Leiden – Brussels 1967-1976.
Erwin Panofsky, Early Netherlandish Painting, Its Origins and Character, Cambridge 1953 (1. vyd.).
Jarmila Vacková, Nizozemské malířství 15.-16. století v československých sbírkách, Praha 1989.
Hans Belting – Christiane Kruse, Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei, München 1994.
Jochen Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993.
Maryan Ainsworth, et al. (eds.), From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art, New York 1998.
Olga Kotková, The National Gallery in Prague. Netherlandish Painting 1480-1600. Illustrated Summary Catalogue I/1, Praha 1999.
Lorne Campbell, The sixteenth Century Netherlandish Paintings. I-II. National Gallery Catalogues, London 2014.
Larry Silver, Peasant Scenes and Landscapes. The Rise of Pictorial Genres in the Antwerp Art Market. Philadelphia 2006.
Svetlana Alpers, Bruegel´s Festive Peasants. Simiolus 6, 1972-1973, s. 163-176.
Reindert Falkenburg, Antithetical Iconography in Early Netherlandish Landscape Painting, in: Bruegel and Netherlandish Landscape Painting from the National Gallery in Prague, Tokyo 1990, s. 25-36.
Alice Hoppe-Harnoncourt – Elke Oberthaler – Sabine Pénot (eds.), Brugel. The Hand of the Master. (kat. výst.), Vienna 2018.
Reindert Falkenburg, Iconographical Connection Between Antwerp Landscapes, Market Scenes, and Kitchen Pieces. Oud Holland 102, 1998, s. 114-126.
Erwin Panofsky, Erasmus and the Visual Arts. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 32, 1969, 200-227.
Doporučená literatura k jednotlivým tématům:
Dominque Allart, Did Pieter Brueghel the Younger See His Father´s Paintings?, in: Peter Van den Brink, Brueghel Enterprises (kat. výstavy), Maastricht 2001, s. 46-57.
Mark Meadow, Pieter Bruegel the Elder´s Netherlandish Proverbs and the Practice of Rhetoric, Zwolle 2002.
Keith Moxey, Interpreting Pieter Aertsen: The Problem of Hidden Symbolism. Pieter Aertsen. Nederlands Kunsthitorisch Jaarbook 40, 1989, s. 29-39.
Walter S. Gibson, Mirror of the Earth: The World Ladscapes in Sixteenth Century Flemish Painting, Princeton 1989.
Paul Vandenbroeck, Verbeeck's peasant weddings: a study in iconography and social function. Simiolus 14, 1984, s. 79-124.
Ilja M. Veldman, Maarten van Heemskerck and Dutch Humanism in the Sixteenth Century, Amsterdam 1977.
Adri Mackor, Marinus Van Reymerswale: Painter, Lawyer and Iconoclast? Oud Holland 109, 1995, s. 191-200.
Olga Kotková, Joos van Cleve´s Triptych with the Adoration of the Magi. An Example of Workshop Practice, in: Hélène Verougstraete and Roger Van Schoute (eds.), Le dessin sous-jacent et la technologie dans la peinture. La Peinture dans les Pays-Bas au 16e siècle. Colloque XII, Leuven 1999, s. 87-97.
Maryan W. Ainsworth (ed.), Man, Myth, and Sensual Pleasures. Jan Gossart´s Renaisance (kat. výst.). New York 2010.
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (24.02.2020)
Basic Literature:
Max J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, I-XIV, Berlin-Leiden 1924-1837 / anglické vydání: Early Netherlandish Painting, I-XIV, Leiden – Brussels 1967-1976.
Erwin Panofsky, Early Netherlandish Painting, Its Origins and Character, Cambridge 1953 (1. vyd.).
Jarmila Vacková, Nizozemské malířství 15.-16. století v československých sbírkách, Praha 1989.
Hans Belting – Christiane Kruse, Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei, München 1994.
Jochen Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993.
Maryan Ainsworth, et al. (eds.), From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art, New York 1998.
Olga Kotková, The National Gallery in Prague. Netherlandish Painting 1480-1600. Illustrated Summary Catalogue I/1, Praha 1999.
Lorne Campbell, The sixteenth Century Netherlandish Paintings. I-II. National Gallery Catalogues, London 2014.
Larry Silver, Peasant Scenes and Landscapes. The Rise of Pictorial Genres in the Antwerp Art Market. Philadelphia 2006.
Svetlana Alpers, Bruegel´s Festive Peasants. Simiolus 6, 1972-1973, s. 163-176.
Reindert Falkenburg, Antithetical Iconography in Early Netherlandish Landscape Painting, in: Bruegel and Netherlandish Landscape Painting from the National Gallery in Prague, Tokyo 1990, s. 25-36.
Alice Hoppe-Harnoncourt – Elke Oberthaler – Sabine Pénot (eds.), Brugel. The Hand of the Master. (kat. výst.), Vienna 2018.
Reindert Falkenburg, Iconographical Connection Between Antwerp Landscapes, Market Scenes, and Kitchen Pieces. Oud Holland 102, 1998, s. 114-126.
Erwin Panofsky, Erasmus and the Visual Arts. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 32, 1969, 200-227.
Doporučená literatura k jednotlivým tématům:
Dominque Allart, Did Pieter Brueghel the Younger See His Father´s Paintings?, in: Peter Van den Brink, Brueghel Enterprises (kat. výstavy), Maastricht 2001, s. 46-57.
Mark Meadow, Pieter Bruegel the Elder´s Netherlandish Proverbs and the Practice of Rhetoric, Zwolle 2002.
Keith Moxey, Interpreting Pieter Aertsen: The Problem of Hidden Symbolism. Pieter Aertsen. Nederlands Kunsthitorisch Jaarbook 40, 1989, s. 29-39.
Walter S. Gibson, Mirror of the Earth: The World Ladscapes in Sixteenth Century Flemish Painting, Princeton 1989.
Paul Vandenbroeck, Verbeeck's peasant weddings: a study in iconography and social function. Simiolus 14, 1984, s. 79-124.
Ilja M. Veldman, Maarten van Heemskerck and Dutch Humanism in the Sixteenth Century, Amsterdam 1977.
Adri Mackor, Marinus Van Reymerswale: Painter, Lawyer and Iconoclast? Oud Holland 109, 1995, s. 191-200.
Olga Kotková, Joos van Cleve´s Triptych with the Adoration of the Magi. An Example of Workshop Practice, in: Hélène Verougstraete and Roger Van Schoute (eds.), Le dessin sous-jacent et la technologie dans la peinture. La Peinture dans les Pays-Bas au 16e siècle. Colloque XII, Leuven 1999, s. 87-97.
Maryan W. Ainsworth (ed.), Man, Myth, and Sensual Pleasures. Jan Gossart´s Renaisance (kat. výst.). New York 2010.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)
Znalosti probrané látky; prostudování základní literatury. Výběr cizojazyčné publikace a schopnost reprodukovat problematiku probíranou v publikaci.
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)
Knowledge of the subject of the lecture cycle; study of the elementary literature. Selection of a foreign language publication and ability to reproduce the issues discussed in the publication.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)
Jednotlivé přednášky budou věnovány následujícím tématům:
1. Nejnovější metody průzkumů nizozemských obrazů
2. Hieronymus Bosch
3. Malířství konce 15. a počátku 16. století v severním Nizozemí (Geertgen tot Sint Jans, Mistr Tiburtinské Sibylly, Mistr Studně života)
4. Malířství v Antverpách v 1. čtvrtině 16. století: produkce pro volný trh (zejména komemorativní díla)
5. Jan Gossart zv. Mabuse
6. Maerten van Heemskerck a romanisté
7. Pieter Bruegel starší
8. Rozvoj žánrového malířství (zejména vyobrazení života sedláků a okrajových společenských vrstev)
9. Recepce Leonarda da Vinci v dílech Quintena Massyse, Jana Sanderse van Hemessen a Marinuse van Reymerswaele
10. Krajinomalba: Herri met de Bles, Joachim Patinir a Pieter Bruegel starší
11. Rozvoj zátiší (především rané práce Jana Brughela staršího): možnosti interpretace, skrytá symbolika
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (30.01.2021)
Lectureswillbe devoted tothefollowingtopics:
1.ThelatestmethodsofsurveyingDutchpaintings
2.HieronymusBosch
3.Paintingofthelate15thandearly16thcenturies in the northern Netherlands(GeertgentotSintJans, Master ofTiburtinSibylla,Masterof the Well ofLife)
4.PaintinginAntwerpinthe1stquarterof the 16thcentury:productionforthefreemarket(especiallycommorativeworks)