|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (23.02.2016)
Proseminář dějin křesťanského umění nabízí studentům praktické osvojení a prohloubení teoretických znalostí základního metodického a terminologického aparátu dějin umění se zvláštním důrazem na otevřenost k celé škále metod a variant, jejich aplikací v závislosti na studovaném materiálu. Výsledky proseminárního studia budou ověřovány v samostatné písemné práci, v referátech i během odborných exkurzí, aby studenti opouštějící proseminář byli schopni základní samostatné odborné práce s literaturou a s prameny v nejširším smyslu slova. Příprava absolventů prosemináře bude východiskem pro jejich další odborné vzdělávání v navazujících specializovaných seminářích a přednáškách. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jana Jansová, Ph.D. (13.07.2016)
Proseminář dějin křesťanského umění je zaměřen na praktické osvojení a prohloubení teoretických znalostí základního metodického a terminologického aparátu dějin umění. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (08.02.2016)
Slovníky všeobecné: |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (08.02.2016)
Přednášky s dataprojekcí, referáty studentů, exkurze, průběžné testování znalostí formou diskuse |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ing. Daniela Lunger-Štěrbová, Ph.D. (04.12.2019)
Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru. Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku. Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu. Termín odevzdání: červen 2020
Témata na proseminární práci I. část (D. Lunger-Štěrbová) z architektury: 1. Antická architektura a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) - Adam Vojtásek b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) - Nikola Kořenková 2. Předrománská a románská architektura: morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika) a) historické souvislosti: St. Gallenský plán - Tomáš Doubner b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) - Andrea Balázs 3. Raně gotická architektura: morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) - Annie Malinová a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera - Anna Klyapysheva b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti 4. Vrcholně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další) a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby - Eliška Jonášová b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres - Lada Dombrowská c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm - Jaroslav Benetka 5. Pozdně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další) a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) - Vrba b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby 7. Renesanční architektura: morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …) a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě - Anna Guičova b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol - Sára Krausová c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát - Hewertová 8. Raně a vrcholně barokní architektura: morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …) a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu - Eichlerová b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger - Tomáš Válek d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann) 9. Klasicistní a architektura 19. století morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb) a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu - Barbora Čubová b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác - Kadlecová c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) - Maria Lukutina 10. Architektura období kubismu a moderny morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …) a) historické souvislosti: český architektonický kubismus - Kateřina Pohlová b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) - Jan Kieweg c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building (Adler, Sullivan) - Alisa Okisheva
Témata na proseminární práci (pro zápočet za LS 2010) II. část (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy - Wiendlová 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci - Věra Machancová 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve - Jan Pavlík 6) Liturgické náčiní - Knop 7) Liturgická roucha a textilie - Pechar 8) Církevní řády a jejich ikonografie - Kateřina Fišková 9) Ikonografie pašijového cyklu - František Carda 10) Ikonografie Panny Marie - Lucie Hejnová 11) Ikonografie českých zemských patronů - Diyanat Nazarova 12) Symbolika barev, rostlin a zvířat - Ema Ramdanová 13) Malířské techniky – starověk a středověk (technika deskového obrazu) - Režová 14) Malířské techniky – renesance a barok - Michaela Horáčková 15) Malířské techniky – od 19. století do současnosti - Kateřina Hošková 16) Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) - Marta Krumphanzlová 17) Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) 18) Freska a sgrafito - Klára Tomášková 19) Vývoj ornamentu - Andrea Sabotová 20) sochařské techniky – v kameni - Petr Bahník 21) sochařské techniky – řezbářství - Alice Kyzrová 22) sochařské techniky – v kovu - Adam Votoček 23) Zlatnictví - Kasperová Grafické techniky: 24a) počátky až do konce 18. století - Karolina Damaschková 24b) konec 18. až 20. století - Alisa Liddell 24c) současné grafické techniky - Kateřina Rokytová 25) Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění - Tamara Bodina 26) Fotografické techniky - Stanislav Poliehshuk 27) Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století - Veronika Chytrá 28) Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie - Jaroslava Příhodová 29) Nábytek - Eliška Procházková 30) Textilní umění (gobelíny atd.) - Tomáš Bartl |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (22.04.2020)
Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru. Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku. Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu. Termín odevzdání: červenec 2020
Harmonogram Prosemináře z dějin umění LS 2020 19. 2. 2020 – Církevní řády a kongregace s Markem Pučalíkem 26. 2. 2020 – Liturgická roucha a textilie atd. s Markem Pučalíkem 4. 3. 2020 – Liturgické knihy – Tereza Wiendlová (referát přednesen); Liturgické náčiní – Zbyněk Knop (referát přednesen) ------------------------------------------------------------------------------------------- 11. 3. 2020 – zavření škol, zrušení výuky 18. 3. 2020 – zaslání materiálů k distanční výuce (shrnutí pojmů k vybavení a uspořádání chrámu, oltáře a liturgie) 25. 3. 2020 Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) – Marta Krumphanzlová Malířské techniky – renesance a barok – Michaela Horáčková 1. 4. 2020 Církevní řády a jejich ikonografie – Kateřina Fišková Malířské techniky starověk a středověk (technika deskového obrazu) – Lucie Režová Malířské techniky od 19. století do současnosti – Kateřina Hošková Freska a sgrafito – Klára Tomášková 8. 4. 2020 Velikonoční prázdniny 15. 4. 2020 Sochařské techniky v kameni – Petr Bahník Sochařské techniky: řezbářství – Alice Kyzrová Sochařské techniky v kovu – Adam Votoček Grafické techniky od počátků konce 18. století – Karolina Damaschková Grafické techniky od konce 18. až 20. století – Alisa Liddell 22. 4. 2020 Současné grafické techniky – Kateřina Rokytová Nábytek – Eliška Procházková Textilní umění (gobelíny atd.) – Tomáš Bartl Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století – Veronika Chytrá 29.4.2020 Ikonografie pašijového cyklu – František Carda Ikonografie Panny Marie – Lucie Hejnová Ikonografie českých zemských patronů – Diyanat Nazarova Symbolika barev, rostlin a zvířat – Ema Ramdanová 6. 5. 2020 Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění – Tamara Bardina Fotografické techniky – Stanislav Poliehshuk Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) – Kateřina Slavíková Teorie restaurování – Aneta Vašáková Urb-Ex – Aneta Vacková 13. 5. 2020 Zlatnictví – Karolína Kašperová Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie – Jaroslava Příhodová Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci – Věra Machancová Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve – Jan Pavlík Liturgická roucha a textilie – Ondřej Pechar Vývoj ornamentu - Andrea Sabotová Opakování 20. 5. 2020 – Zápočtový test (bude upřesněno dle situace) Konec července 2020 – odevzdání proseminární práce --- udílení zápočtů
Témata na proseminární práci I. část (D. Lunger-Štěrbová) z architektury: 1. Antická architektura a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) - Adam Vojtásek b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) - Nikola Kořenková 2. Předrománská a románská architektura: morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika) a) historické souvislosti: St. Gallenský plán - Tomáš Doubner b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) - Andrea Balázs 3. Raně gotická architektura: morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) - Annie Malinová a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera - Anna Klyapysheva b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti 4. Vrcholně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další) a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby - Eliška Jonášová b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres - Lada Dombrowská c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm - Jaroslav Benetka 5. Pozdně gotická architektura: morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další) a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) - Vrba b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby 7. Renesanční architektura: morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …) a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě - Anna Guičova b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol - Sára Krausová c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát - Hewertová 8. Raně a vrcholně barokní architektura: morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …) a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu - Eichlerová b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger - Tomáš Válek d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann) 9. Klasicistní a architektura 19. století morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb) a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu - Barbora Čubová b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác - Kadlecová c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) - Maria Lukutina 10. Architektura období kubismu a moderny morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …) a) historické souvislosti: český architektonický kubismus - Kateřina Pohlová b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) - Jan Kieweg c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building (Adler, Sullivan) - Alisa Okisheva
Témata na proseminární práci (pro zápočet za LS 2010) II. část (M. Hamsíková): 1) Liturgické knihy - Wiendlová 2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci - Věra Machancová 3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost 4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci 5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve - Jan Pavlík 6) Liturgické náčiní - Knop 7) Liturgická roucha a textilie - Pechar 8) Církevní řády a jejich ikonografie - Kateřina Fišková 9) Ikonografie pašijového cyklu - František Carda 10) Ikonografie Panny Marie - Lucie Hejnová 11) Ikonografie českých zemských patronů - Diyanat Nazarova 12) Symbolika barev, rostlin a zvířat - Ema Ramdanová 13) Malířské techniky – starověk a středověk (technika deskového obrazu) - Režová 14) Malířské techniky – renesance a barok - Michaela Horáčková 15) Malířské techniky – od 19. století do současnosti - Kateřina Hošková 16) Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) - Marta Krumphanzlová 17) Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) 18) Freska a sgrafito - Klára Tomášková 19) Vývoj ornamentu - Andrea Sabotová 20) sochařské techniky – v kameni - Petr Bahník 21) sochařské techniky – řezbářství - Alice Kyzrová 22) sochařské techniky – v kovu - Adam Votoček 23) Zlatnictví - Kasperová Grafické techniky: 24a) počátky až do konce 18. století - Karolina Damaschková 24b) konec 18. až 20. století - Alisa Liddell 24c) současné grafické techniky - Kateřina Rokytová 25) Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění - Tamara Bodina 26) Fotografické techniky - Stanislav Poliehshuk 27) Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století - Veronika Chytrá 28) Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie - Jaroslava Příhodová 29) Nábytek - Eliška Procházková 30) Textilní umění (gobelíny atd.) - Tomáš Bartl |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. (22.05.2019)
Proseminární práce o rozsahu cca 10-15 normostran čistého textu (1 NS=1800 úhozů), včetně obrazové přílohy, splnění proseminárního testu, docházka. Termín odevzdání práce je do konce června. POZOR! Odevzdávejte prosím jen ve vytištěné podobě do barevných pořadačů vedle kabinetu Dr. Nespěšné nebo Dr. Štěrbové (architektura), podle témat. |