PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Metodologické přístupy ke studiu žurnalistiky II - JJM358
Anglický název: Methodological Approaches to the Study of Journalism II
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (54)
letní:neurčen / neurčen (54)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: JJM256
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM256
Prerekvizity : JJM356
Je neslučitelnost pro: JJM256
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Cílem kurzu je představit repertoár kvalitativních výzkumných metod a technik, které je možné využít k výzkumu žurnalistické profese a jejích výstupů. Výuka se zaměřuje na objasnění základních rozdílů mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišností v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Seminární část je zaměřena na praktické osvojení konkrétních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (01.06.2021)

Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemné eseje na náhodně vylosované téma (zadané vyučující). Esej má vycházet z povinné literatury a nabytých praktických znalostí, na povinnou literaturu má hojně odkazovat, musí pracovat s odbornou terminologií a odbornou, na faktech a vědeckém jazyce založenou argumentací. Při online výuce bude i psaní eseje probíhat v online režimu, avšak v čase zkouškového termínu (přesné instrukce najdou studující u vypsaných zkouškových termínů). 

Hodnocení eseje: 

Studující mohou za esej získat maximálně 18 bodů. Esej bude hodnocena na základě součtu bodového zisku ze tří oblastí. Studující mohou získat až 7 bodů za faktickou správnost výkladu (při hojných odkazech na odbornou literaturu, užití a vysvětlení vědeckých konceptů a termínů), až 7 bodů za analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů) a až 4 body za jazykovou a stylistickou správnost textu (text bez hrubých porušení stylistických, morfologických a gramatických pravidel).

 

Výsledné hodnocení: 

18 bodů: A

17 a 16 bodů: B

15 a 14 bodů: C

13 a 12 bodů: D

11 a 10 bodů: E

9 a méně bodů: F

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Povinná literatura:

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Lindlof, T. R., Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar.

Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.

 

 

 

 

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Předmět kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickým zapojením studujících při analýze materiálů nebo přípravě výzkumných podkladů (scénářů výzkumných rozhovorů, otázek pro focus groups, kvalitativního kódování aj.).

Online výuka bude probíhat formou online hovorů v Teams, veškeré lekce se uskuteční v hovoru dostupném prostřednictvím permanentního linku: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzQyMjllNDMtNTAxMi00NzA1LWE3ZTctYjgzNTEzMzNhNjI4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d

 

Pracovat budeme také na sdíleném disku, pozvánku pošle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, v níž bude práce na disku aktuální. 

Pro další interakci se studující mohou připojit také k týmu v Teams, který naleznou pod názvem FSV_JJM358 Metodologické přístupy ke studiu žurnalistiky II - připojení k týmu je možné pomocí kódu: qg5olag.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (11.02.2019)

Harmonogram lekcí: 

1. 21.2.2018 Úvodní setkání, organizace kurzu, obsah kurzu - přehled.
2. 28.2.2018 Oblasti výzkumu médií. Principy kvalitativního výzkumu médií, srovnání s kvantitativním výzkumem. Metody sběru dat, metody analýzy dat.
3. 7.3.2018 Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, smysl poznání (příklady z aktuální žurnalistické praxe).
4. 14.3.2018 Výzkumné otázky, vztah k teorii a existujícímu výzkumu, principy konstrukce vzorku.
5. 21.3.2018 Výuka zrušena - zahraniční pracovní cesta vyučující.
6. 28.3.2018 Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.
7. 4.4.2018 Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení. 
8. 11.4.2018 Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení.
9. 18.4.2018 Analýza ideologie v mediálním sdělení. Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.
10. 25.4.2018 Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů. Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
11. 2.5.2018 Kvalitativní výzkumy publik - principy výzkumných rozhovorů a focus groups.
12. 9.5.2018 Zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model.
13. 16.5.2018 Shrnutí a diskuse k výzkumným projektům.

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Pro zapsání kurzu je nezbytné mít řádně splněný kurz JJM253, jinak není zápis možný.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK