PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Politická komunikace - JJM207
Anglický název: Political Communication
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 13 / 13 (13)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout KRECEK_Politicka_komunikace3 (1).pdf Křeček, J.: Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, 2013 (základní skripta kursu) PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (15.02.2022)
Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.

Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu. V seminární části předmětu budou studenti diskutovat o odborných textech a konkrétních projevech současné politické komunikace v ČR a v zahraničí. Každý student vypracuje seminární práci v rozsahu cca 10 NS a závěrečný zkouškový test.

Pro podrobnější strukturu a obsah viz oddíl Sylabus.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (01.11.2019)

Základní literatura:

Křeček, J.: Politická komunikace od res publica po public relations. 2013. Praha: Grada. (http://www.grada.cz/politicka-komunikace_6377/kniha/katalog/)

Blumler, J. G.; Kavanagh, D.: The Third Age of Political Communication: Influences and Features. In: Political Communication, Vol. 16/ 3, 1999, str. 209-230(22) (příp: Jay G. Blumler: The third age of political communication. In: Journal of Public Affairs Vol. 1 No. 3, 2001, pp. 201-209)

Barnett, S.: Will a crisis in journalism provoke a crisis in democracy? Political Quarterly, 73 (4), 2002, str. 400-408. ISSN 0032-3179

Cammaerts, B., Carpentier, N. (eds.): Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. 2007. Bristol: Intellect Books. (zvl. str. 1-30) Ke stažení z: http://www.intellectbooks.co.uk/ppbooks.php?isbn=9781841501635

Dahlgren, P., Sparks, C.: Communication and Citizenship. Journalism and the Public Sphere. New York: Routledge. Signatura: NI-2868 (zvl. str. 27 - 52)

Dobek - Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.): Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization. Wroclaw: WUW, 2008. Signatura: NII - 2842 (zvl. str. 9-85, 165-205)

Graber, D., Smith, J.M.: Political communication faces the 21st century. In: Political Communication 55, 2005: 479-507

Hallin, D.C., Mancini P.: Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 2004. Cambridge: CUP. Signatura: NII-2323 (zvl. str. 1 - 86), resp. Hallin, D.C., Mancini P.: Systémy médií v postmoderním světě : tři modely médií a politiky. 2008. Praha: Portál. Signatura: NII-2735

Chytilek, R. a kol. (2012): Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK. Signatura: NII-3450 (zvl. str. 254 - 289 a 323 - 333)

Jirák, J., Říchová, B.: Politická komunikace a média. 2001. Praha: Karolinum. Signatura: NI-2508 (zvl. Curran, James: str. 116 - 158)

Louw, E.: The Media and political process. 2005. London : Sage Publications. Signatura: NII-2179 (zvl. str. 13-35, 143-170)

McNair, B.: Introduction to Political Communication. London : Routledge, 2003. Signatura: NI-2796 (zvl. str. 3-92)

Street, J.: Mass media, Politics and Democracy. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave. Signatura: NI-2692 (zvl. str. 17-24, 231-249)

Street, J.: Politics Lost, Politics Transformed, Politics Colonised? Theories of the Impact of Mass Media, In: Political Studies Review, 2005, vol. 3, 17-33

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (15.02.2022)

Závěrečná klasifikace:   50% TEXT (seminární práce na zvolené téma)   50% TEST (závěrečný test ověřující osvojení teorie, lze nahradit průběžnými úkoly za podmínek níže uvedených)      Zadání pro seminární práce: "Upgrade" vybraného momentu (konceptu/pojmu/teorie...) z výkladu (resp. obsahu kursu dle sylabu/skript) na současný stav politickokomunikační praxe ("čtvrtý věk PK", PK ve věku sociálních sítí), resp. jeho zachycení v nejnovější akademické publikační produkci.  Vítány spíše konkrétní, na jasný aspekt/jev/fenomén/projev atd. zaměřené texty ("případové studie" rozvíjející určitý projev současného politického komunikování, vždy usouvztažněné s relevantní literaturou) než široké abstraktní multitematické deskripce.

Seminární práce rozvíjí přednášenou teorii ve vybraném bodu - vítány a hodnoceny jsou tedy zejm. ty práce, které (text i jeho přílohy) mohou obohatit výuku (typicky: stát se příkladem/ilustrací přednášené teorie v příštím AR).

Již samotný výběr tématu podléhá klasifikaci, ale lze jej samozřejmě konzultovat osobně po každém setkání kursu či v konzultačních hodinách. 

Práce na zvolené téma v rozsahu cca 10 NS příslušného žánru (typ.: esej) a se všemi náležitostmi odborného textu.

Neposílat prosím mailem, ale nahrát do příslušného úložiště v SISu a teprve poté se dostavit k písemnému testu ve zvoleném termínu. Odevzdání vytištěné seminární práce spolu s písemným testem vítáno (v případě prezenčních testů).

 

Test:

Závěrečný test ověřuje osvojení přednášení teorie a schopnost aktivní práce s ní formou otevřených otázek. 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Křeček, Ph.D. (13.12.2019)

Úvod ke studiu předmětu:

Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.

Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu. 

Látka kursu je rozložena do pěti bloků (každý 1-3 setkání kursu), kopírujících kapitoly základních skript kursu (Křeček 2013).

 

 

BLOK I. - DEFINICE POLITICKÉ KOMUNIKACE (1. setkání)

 

Podrobnosti tématu:

V úvodu je třeba si osvojit definice objektu zájmu - bude rozlišena politická komunikace jako obor (vědecký) a politická komunikace jako praxe (společenská).

Výklad začíná u definicí politických aktérů a komunikačních toků mezi nimi.

Těžiště tématu leží v představách o samotném předmětu/obsahu politické komunikace - hodnotách a zdrojích. Spíše hodnot se bude týkat pohyb mezi okružími konsenzus - kontroverze - deviace, spíše distribuce zdrojů pak procesuální  vztah (polity) -  politics - policy.

 

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování: 

•                    Politická komunikace jako (pod)obor

•                    Politická komunikace jako praxe

•                    Političtí aktéři

•                    Polity - politics - policy

•                    Sdílené hodnoty

•                    Omezenené zdroje

•                    Okruží konsenzu-kontoverze-deviace

•                    Toky politické komunikace

 

Literatura:

·         Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 7-18

·         Schulz, W.: Theorizing about Political communication. Prezentace z pražské přednášky

·         Graber, D., Smith, J.M.: Political communication faces the 21st century. In: Political Communication 55, 2005: 479-507

·         McNair, B.: Introduction to Political Communication. London : Routledge, 2003, zvl. str. 3-92

 

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

·         Definujte politickou komunikaci v obou jejích významech

·         charakterizujte různé typy politických aktérů vč. příkladů

·         Rozlište mezi politics a policy v kontextu politické komunikace

·         Na vybraných příkladech ze současné české politickokomunikační praxe demonstrujte střet hodnot a (navrhovanou) distribuci zdrojů

·         Umistěte příklady do okruží konsenzus - kontroverze - deviace

 

 

BLOK II. - PROSTŘEDÍ POLITICKÉ KOMUNIKACE (2. - 3. setkání)

 

Podrobnosti tématu:

Osvojení druhého tématu předpokládá nejprve rozlišení deskripční, explanační/predikační a normativní úrovně při studiu politické komunikace, dále pak identifikaci dvou základních tradic demokratické teorie: reprezentačně-liberální a participačně-liberální.

Jako variace na tuto úvodní dualitu se pak objeví i rozdílné konceptualizace veřejného komunikačního prostoru buď jako veřejného tržiště, nebo jako veřejné sféry, centristický a pluralististický pohled na vztah veřejná sféry a médií, příp. rozdělení na interní vs. externí mediální pluralismus.

Zásadním momentem tématu se stane široké chápání reprezentace nejen jako politického, ale i jako mediálního mechanismu, čehož lze využít k "rozpuštění" politologického významu termínu reprezentace a analyzovat stav zastupitelské demokracie na škále delegativní vs. participativní.

Zvládnutí tématu předpokládá u obou typů prostoru veřejné/mediální komunikace budou osvojení si nabídnutých sad analytických nástrojů, umožňující měřit jeho kvalitu.

Jako alternativní náhled se na závěr nabízí radikálně-demokratická koncepce politického komunikování ve veřejném prostoru.

 

 

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování: 

•             deskripce - explanace/predikce - normativita

•             reprezentačně-liberální teorie

•             participačně-liberální teorie

•             veřejné tržiště vs. veřejná sféra

•             interní vs. externí pluralismus

•             deliberace

•             centristický přístup - typologie bias

•             pluralistický přístup - typologie médií a rolí

 

 

Literatura:  

•                    Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 19-54

•                    Ferree, M. M., Gamson, W. A., Gerhards, J., Rucht, D. (2002): Shaping Abortion Discourse: Democracy and the Public Sphere in Germany and the United States. Cambridge: Cambridge University Press

•                    Cammaerts, B., Carpentier, N. (2007): Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. Bristol: Intellect Books. (zvl. str. 1-30)

•                    GASTIL, J. (2008): Political Communication and Deliberation. Sage Publications, Inc., 2008. (zejm. 1. kapitola)

•                    Street, J.: Mass media, Politics and Democracy. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave (zvl. str. 17-24, 231-249)

•                    Nordenstreng, K. (2009): Media and Society. Příspěvek z CEECOM konference (Brno/Telč), viz Soubory v SISu

 

 

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

•                    Popište základní východiska reprezentačně-liberální a participačně-liberální teorie demokracie (a odpovíjacící role médií)

•                    Popište rozdíl mezi tradičními pojetími veřejného prostoru jako veřejného tržiště vs. veřejné sféry

•                    Vysvětlete základní východiska centristického přístupu a jednotlivé typy bias vč. příkladů

•                    Vysvětlete základní východiska pluralistického přístupu, jednotlivé typy médií a jejich rolí vč. příkladů

 

BLOK III. - SYSTÉMY POLITICKÉ KOMUNIKACE(4. - 5. setkání)

 

Podrobnosti tématu:

Po úvodním, spíše jen ilustrativním seznámením se zprávou tzv. Hutchinsonovy komise leží těžiště třetího tématu v posunu od Čtyř teorií tisku ke Třem modelům - předpokládá se dokonalé zvládnutí obou ‚biblí systémového přístupu‘.

Praktické uchopení první publikace předpokládá zvládnutí základních principů politického komunikování v ČS(S)R mezi lety 1948 a 1989.

U druhé publikace pak kvalifikovaný pokus o nalezení odpovídajícího umístění pro současný český mediálně-politický systém. 

 

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování:              

•             Zpráva Komise pro svobodu tisku

•             Čtyři teorie tisku

•             Tři modely médií a politiky

 

Literatura:  

•                    Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 55-78

•                    Hutchins, R. (1947): A Free and Responsible Press. Chicago: University of Chicago Press

•                    Siebert, F.S., Peterson, T., Schramm, W. (1956): Four Theories of the Press. Urbana, University of Ilinois Press.

•                    Hallin, D., Mancini, P. (2008): Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál.

•                    Dobek - Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.): Comparing Media Systems in Central Europe. Between Commercialization and Politicization. Wroclaw: WUW, 2008. Signatura: NII - 2842 (zvl. str. 9-85, 165-205)

•                    Stegherr, M., Liesem, K.: Die Medien in Osteuropa: Mediensysteme im Transformationsprozess. VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2010

 

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

•                    Popište pozadí, obsah a osud zprávy tzv. Hutchinsonovy komise.

•                    Popište pozadí a obsah tzv. Čtyř teorií tisku, definujte jednu každou z nich.

•                    Popište dění po vydání Čtyř teorií (jejich doplňování, revize, alternativní koncepce atp.)

•                    Definujte politické a mediální dimenze použité u tzv. Tří modelů

•                    Popište jeden každý z tzv. Tří modelů

•                    Pokuste se vypořádat s umístěním ČR dle dimenzí Tří modelů

 

 

BLOK IV. - HISTORIE POLITICKÉ KOMUNIKACE (6. - 7. setkání)

 

Podrobnosti tématu:

Historicko-periodizační přístup k politické komunikaci zde nabízí několik základních textů, z nichž čtvrté téma vychází.

Jde v první řadě o tři věky politické komunikace Blumlera s Kavanaghem (kde přidáváme čtvrtý, současný), tři věky politických kampaní Norrisové, Barnettovy (Sabatovy) čtyři éry politického žurnalismu, Stömbäckovy čtyři mediatizační fáze a Mairova typologie vývoje politických stran.

Alternativní náhled zde pět vln boje o mediální demokracii (mediálně-demokratizační aktivismus).

 

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování: 

•             Tři věky politické komunikace (+ současnost jako čtvrtý)

•             Čtyři éry politického žurnalismu

•             Vývojová typologie politických stran

•             Pět mediálně-demokratizačních vln

 

Literatura:  

•                    Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 79-104

•                    Blumler, J.G., Kavanagh D. (1999): The Third Age of Political Communication: Influences and Features In: Political Communication, 16:209-230

•                    Barnett, S. (2002), Will a Crisis in Journalism Provoke a Crisis in Democracy?. In: The Political Quarterly, 73: 400-408

•                    Hackett, R.A., William K Carroll (2006): Remaking Media: The struggle to democratize public communication. Routledge, New York and London

 

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

•                    Popište projevy prvního a druhého věku politické komunikace

•                    V souvislosti s mediálními změnami popiště vývojovou typologii politických stran.

•                    Charakterizujte jednotlivé vývojové etapy politického žurnalismu.

 

 

BLOK V. - SOUČASNOST POLITICKÉ KOMUNIKACE (8. - závěrečné setkání)

 

Podrobnosti tématu:

V rámci posledního tématu je třeba se věnovat současným projevům politické komunikace, tedy dílčím jevům na straně aktérů, uvnitř obsahů i účinkům na publikum.

Za úvodní rys tématu byla zvolena profesionalizace, označující jak změny uvnitř tradičních stran a jejich politiků, tak i nástup profesionálů na public relations a spin doctoring  zvnějšku.

I ‚díky‘ jejich působení se téma věnuje trendům typu amerikanizace, celebritizace, depolitizace, negativita, personalizace, a obzvláště populismus.

Účinky politické komunikace se týkají pojmů dumbing-down, cynismus a zmalátnění.

V kontrastu s nimi leží principy a praktiky politického marketingu, jeho vnitřní logiku do důsledků dotahuje louwovské pojetí politického procesu jako duality policy a hype.

 

 

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování:              

•             Profesionalizace

•             Personalizace

•             Celebritizace

•             Estetizace

•             Zvědečtění (PR a spin)

•             Negativita

•             Zezábavňování

•             Soundbite

•             Estetizace

•             Depolitizace

•             PR-democracy

•             populismus

•             Morální paniky

•             Mobilizace

•             Dumbing down

•             Malaise

 

 

Literatura:  

•                    Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 105-136

•                    Lilleker, D.G. (2006): Key Concepts in Political Communication. London: SAGE

•                    Louw, E.: The Media and political process. 2005. London : Sage Publications. Signatura: NII-2179 (zvl. str. 13-35, 143-170)

•                    Street, J.: Politics Lost, Politics Transformed, Politics Colonised? Theories of the Impact of Mass Media, In: Political Studies Review, 2005, vol. 3, 17-33

•                    + vlastní k nastudování několika trendů

 

 

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

•                    Charakterizujte vybrané trendy třetího věku politické komunikace z oblasti jejích podavatelů (aktérů), obsahů i účinků.

•                    Popište praktiky public-relations, spin doctoringu a politického marketingu a jejich teoretickou reflexi v oblasti zkoumání politické komunikace

•                    Popište Louwův model politického procesu (v konstrastu s tradičními východisky).

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK