PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie - CVSE4P0046
Anglický název: Methodology
Zajišťuje: Ústav epidemiologie a biostatistiky 3. LF UK (12-EPID)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/6, Z [HS]
letní s.:0/6, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: MUDr. Eliška Selinger
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)
Cílem předmětu Metodologie je poskytnout studentům nástroje k tomu, jak hodnotit informace z narůstajícího počtu vědeckých publikací. Předmět se skládá ze 2 úvodních přednášek, které dávají obecný úvod do problematiky kritického hodnocení metod použitých ve studiích. Na přednášky navazuje 6 praktických cvičení, které probíhají během roku v 6 různých klinických modulech. Praktická cvičení jsou podrobnější a jejich cílem je integrovat metodologické aspekty studií do klinického kontextu. Během praktických cvičení budou studenti procvičovat látku z přednášek, diskutovat nad publikovanými studiemi a detailněji se seznámí s některými statistickými metodami. Na praktická cvičení je potřeba se předem připravit.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)

Absolvent předmětu má získat tyto

DOVEDNOSTI:

  • rozpoznat:
    • design studie
    • zdroje matoucích faktorů, výběrového zkreslení a misklasifikace
    • možnost interpretovat výsledky kauzálně
  • analyzovat:
    • vliv zkreslení na výsledky studií
    • interní a externí validitu výsledků studií
    • přednosti a limitace studií s ohledem na jejich design
  • zhodnotit adekvátnost:
    • použitého designu pro výzkumnou otázku
    • použitých statistických metod
    • interpretace výsledků s ohledem na užitý design a statistické metody
  • demonstrovat schopnost:
    • orientovat se ve vědecké literatuře
    • prioritizovat kvalitní studie
    • efektivně komunikovat kritické zhodnocení studiÍ

POSTOJE:

  • pochopit etický rozměru výzkumu, princip informovaného souhlasu, rovnováhu mezi rizikem a benefitem pro účastníka studie
  • porozumět nutnosti aplikovat principy kritického hodnocení vědecké literatury pro podporu zdraví a poskytování zdravotní péče
  • považovat za prioritu integraci adekvátních vědeckých dat do klinické reality s ohledem na přednosti a limitace studií

ZNALOSTI:

  • demonstrovat porozumění následujícím konceptům:
    • asociace, korelace, kauzalita
    • preciznost a validita
    • matoucí faktory, výběrové zkreslení, misklasifikace
  • popsat rozdíly mezi:
    • principem experimentálních a observačních studí
    • náhodnými a systematickými chybami
    • chybou 1. a 2. typu
  • vyjmenovat:
    • kritéria pro určení kauzality
    • možné způsoby výběru vzorku do studie
    • základní druhy observačních a experimentálních studií
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (29.09.2022)

Zápočet je udělen za splnění těchto dvou podmínek: 1) Docházky, která spočívá v aktivní účasti na minimálně 2 z celkového počtu 6 praktických cvičení, na která student přijde připraven a 2) vyřešení tzv. "války se zombie".

1)     Docházku na praktických cvičeních podepisuje vyučující po skončení praktického cvičení v „docházkovém archu“. Docházkový arch je k dispozici na modulu „výuka“ (můžete si ho sami vytisknout).

Fotografii či scan docházkového archu zašlete e-mailem na adresu: zombiewar3lf@gmail.com nejpozději 30.6.2022. Do předmětu uveďte "DOCHÁZKA"

Existuje možnost, že praktická cvičení budou probíhat distančně přes aplikaci zoom. Pokud se zúčastníte distančního praktické cvičení, poznamenejte to do docházkového archu termín, kterého jste se účastnili, podpis učitele se nevyžaduje; docházka je vedena automaticky.

Prosíme Vás, abyste se do zoomu přihlásili pomocí Vašeho celého jména a příjmení.

2)     Řešení „války se zombie“ spočívá ve vypracování několika úkolů v kontextu potenciální pandemie způsobené Z-patogenem šířícím se planetou, který způsobuje přeměnu člověka na zombie. Vypracování úkolů je možné od 1.5.2021 do 21.5.2021 na webu http://zombiewar.cz/. Kontrola správnosti odpovědí proběhne do 21.6.2021. Pokud nesplníte kritéria nutná pro zápočet, budete vyzváni k opravě, a to maximálně dvakrát. 

 

Podmínky zápočtu pro studenty vyjíždějící v rámci programu Erasmus:

Všichni studenti mají povinnost vyřešit „válku se zombie“. V případě, že kvůli výjezdu v rámci Erasmu nesplní povinnost docházky, bude každému studentovi přidělen náhradní individuální úkol. Prosíme tedy tyto studenty, aby si individuální úkol vyžádali na této adrese: eliska.selingerova@lf3.cuni.cz 

 

 

Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)

Doporučená literatura:

Greenhalgh, T.: Jak pracovat s vědeckou publikací, Grada 2003

Gőpfertová, D. a kol: Epidemiologie – průvodce epidemiologickou metodou, Triton 1999

Šmerhovský, Z. a kol: Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie, Karolinum 2007

 

Online zdroje ke kritickému čtení:

https://www.cebma.org/resources-and-tools/what-is-critical-appraisal/

https://casp-uk.net/casp-tools-checklists/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5483707/

https://www.unisa.edu.au/research/Health-Research/Research/Allied-Health-Evidence/Resources/CAT/

 

Audioprezentace pro zopakování základních konceptů z obecné epidemiologie:

Základní ukazatele v epidemiologii

·       Frekvence výskytu nemoci (v anglickém jazyce): https://youtu.be/Qi05IwitHF8

·       Asociace (v anglickém jazyce): https://youtu.be/NNZPto9QVwo

Design studií

·       Observační deskriptivní (v anglickém jazyce): https://youtu.be/M9kN35aiHU0

·       Observační analytické

o   Případ-kontrola (v anglickém jazyce): https://youtu.be/6BjxvktahV4

o   Kohortové (v anglickém jazyce): https://youtu.be/BDFNDXrCMNI

o   Hybridní (v anglickém jazyce): https://youtu.be/fh3x5N8ABDk

·       Intervenční (v anglickém jazyce): https://youtu.be/dj3rY_pVhdI

Kauzalita

·       Asociace vs. kauzalita: https://youtu.be/bGVvI8kGs3I

·       Bradford-Hillova kritéria: https://youtu.be/1FGRQLhWQPQ

·       Přirozené experimenty: https://youtu.be/bTjdqFBSmVg

Zkreslení

·       Zavádějící faktory: https://youtu.be/P9U1YP93SIk

·       Výběrová chyba: https://youtu.be/akPbFvVgRY4

·       Informační chyba: https://youtu.be/-JX5VOFNXr8

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavla Brennan Kearns, Ph.D. (09.09.2020)

Výuka probíhá formou 2 přednášek a 6 praktických cvičení.

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (29.09.2022)

Přednáška 1. Úvod do evidence based medicine

Přednáška 2. Úvod do kritického čtení studií

 

Praktické cvičení v modulu Nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie 

Praktické cvičení v modulu Kardiologie, angiologie, kardiochirurgie, pneumologie

Praktické cvičení v modulu Pediatrie, gynekologie a porodnictví

Praktické cvičení v modulu Ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace

Praktické cvičení v modulu Diabetologie, endokrinologie, gastroenterologie a břišní chirurgie

Praktické cvičení v modulu Neurobehaviorální vědy I

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (02.10.2021)

Na praktická cvičení je nutné se předem připravit 

1)     Nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie: Měření efektu nefarmakologických intervencí u pacientů s demencí

Příprava spočívá ve dvou úkolech:

Prvním úkolem je přečíst si tyto 2 články s protichůdnými závěry a rozdílným designem:

·       Bernat-Carles Serda` i Ferrer, Arantza del Valle. A Rehabilitation Program for Alzheimer’s Disease. Journal of Nursing Research 2014

·       Dong-mei Li, Xiao-xue Li. The effect of folk recreation program in improving symptoms: a study of Chinese elder dementia patients. International Journal of Geriatric Psychiatry 2016

 

Studenti se zamyslí nad designem těchto dvou studií a jejich výsledky a připraví si odpovědi na tyto otázky:

Jaké jsou silné stránky této studie?

Jaké jsou slabé stránky této studie?

Lze zlepšit kognici nefarmakologickými intervencemi?

 

Druhým úkolem je vyplnit s někým blízkým (ideálně s někým starším 60 let) dotazník Mini-Mental State Examination (MMSE). 

 

Články i dotazník jsou k dispozici na modulu „výuka“ pod výukovou jednotkou nazvanou „Praktické cvičení v modulu Nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie“.

 

2)     Neurobehaviorální vědy I: Systematická review a metaanalýzy

TBD

 

3)     Kardiologie, angiologie, kardiochirurgie, pneumologie: Klinické doporučené postupy

TBD

 

4)     Pediatrie, gynekologie a porodnictví: Organizace Cochrane a domácí porody

Příprava na praktické cvičení spočívá v přečtení těchto 3 publikací, které jsou k dispozici na modulu „výuka“ pod výukovou jednotkou nazvanou „Praktické cvičení v modulu Pediatrie, gynekologie a porodnictví“:

 

·       Ole Olsen, Jette A Clausen. Planned hospital birth versus planned home birth. Cochrane Database Syst Rev. 2012 Sep 12;9(9):CD000352.

·       Miranda L Davies-TuckEuan M WallaceMary-Ann DaveyVickie VeitchJeremy Oats. Planned private homebirth in Victoria 2000-2015: a retrospective cohort study of Victorian perinatal data. BMC Pregnancy Childbirth. 2018 Sep 4;18(1):357.

·       T A WiegersM J KeirseJ van der ZeeG A Berghs. Outcome of planned home and planned hospital births in low risk pregnancies: prospective study in midwifery practices in The Netherlands. BMJ 1996 Nov 23;313(7068):1309-13.

 

5)     Diabetologie, endokrinologie, gastroenterologie a břišní chirurgie: Vitamín D na covid? Úvod do nutriční epidemiologie

TBD

 

6)     Ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace: Terapie glukokortikoidy u pacientů v septickém šoku

Podávání glukokortikoidů u septického šoku je v intenzivní péči kontroverzní téma od 70. let 20. století. Pacienti se septickým šokem mají relativní adrenální insuficienci a bylo pozorováno, že po podání glukokortikoidů se stav oběhu lepší. Jejich podání ale není zadarmo a je zatíženo celou řadou nežádoucích účinků, z nichž nejvýznamnější je jejich imunosupresivní účinek. Po prakticky úplném zavržení zažívají nyní glukokortikoidy v léčbě septického šoku renesanci, ale názory odborníků na přijatelnost jejich podávání se liší…

Příprava na praktické cvičení má dvě části:

1)     Prvním úkolem je přečíst si následující dva články. Obě práce se zabývají podávání kortikoidů u septického šoku, probíhaly paralelně a oba články vyšly ve stejném čísle prestižního časopisu New England Journal of Medicine. Nechte se překvapit, jak to dopadlo.

 ·       APPROCCHS trial: Annane, D., Renault, A., Brun-Buisson, C., Megarbane, B., Quenot, J.-P., Siami, S., . . . Martin, C. (2018). Hydrocortisone plus fludrocortisone for adults with septic shock. New England Journal of Medicine, 378(9), 809-818.

·       ADRENAL trial: Venkatesh, B., Finfer, S., Cohen, J., Rajbhandari, D., Arabi, Y., Bellomo, R., . . . Myburgh, J. (2018). Adjunctive Glucocorticoid Therapy in Patients with Septic Shock. N Engl J Med, 378(9), 797-808. doi:10.1056/NEJMoa1705835

Články jsou k dispozici na modulu „výuka“ pod výukovou jednotkou nazvanou „Praktické cvičení v modulu Ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace“.

Při čtení článků se zamyslete nad následujícími otázkami:

-        Jaké byly cíle, metody a výsledky?

-        Byly v těchto RCT použity analýzy „intention-to-treat“ nebo „per-protocol“?

-        Jaké měly práce metodické limitace, které mohly zkreslit výsledek?

-        Jaké byly primární a sekundární výstupy těchto studií? Proč si myslíte, že je důležité, zda byl nějaký výstup vybrán jako primární, resp. sekundární?

-        Jak si myslíte, že tyto studie ovlivnily klinickou praxi? Podali byste u septického šoku hydrokortison? A fludrokortison?

 

Studie APPROCCHS a ADRENAL jsou založené na 50 letech bádání a klinických studií zabývající se suplementací kortikoidů u sepse. Pro pochopení problematiky je důležité rozumět kontextu. K tomu slouží rešerše literatury.

2)     Druhým úkolem v rámci přípravy na praktické cvičení je provést krátkou rešerši literatury zaměřenou na benefit kortikosteroidů u septického šoku. K usnadnění rešerše slouží internetové vyhledavače a citační managery:

- Shlédněte krátký tutorial (https://youtu.be/rCJUmonNjvI)

- Stáhněte si citační manager dle Vaši preference (ve videu jsme vybrali Mendeley + Web plug-in + Word plug-in)

- Proveďte krátkou rešerši na výše uvedené téma

- Uložte 4-5 randomizovaných kontrolovaných studií do citačního manageru (bylo jich od 70. let provedeno cca 10)

- Proveďte screenshot a odešlete ho na metodologie.ota@gmail.com nejpozději v den před praktikem

 

Nejpoužívanější internetové vyhledavače: Medline/Pubmed, Scopus, Web of Science, Google Scholar

Nejpoužívanější citační managery: Procite, Endnote, Mendeley, Zotero, Connotea

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Eliška Selinger (29.09.2022)

Zápočet je udělen za splnění těchto dvou podmínek: 1) Docházky, která spočívá v aktivní účasti na minimálně 2 z celkového počtu 6 praktických cvičení, na která student přijde připraven a 2) vyřešení tzv. "války se zombie".

1)     Docházku na praktických cvičeních podepisuje vyučující po skončení praktického cvičení v „docházkovém archu“. Docházkový arch je k dispozici na modulu „výuka“ (můžete si ho sami vytisknout).

Fotografii či scan docházkového archu zašlete e-mailem na adresu: zombiewar3lf@gmail.com nejpozději 30.6.2022. Do předmětu uveďte "DOCHÁZKA"

Existuje možnost, že praktická cvičení budou probíhat distančně přes aplikaci zoom. Pokud se zúčastníte distančního praktické cvičení, poznamenejte to do docházkového archu termín, kterého jste se účastnili, podpis učitele se nevyžaduje; docházka je vedena automaticky.

Prosíme Vás, abyste se do zoomu přihlásili pomocí Vašeho celého jména a příjmení.

2)     Řešení „války se zombie“ spočívá ve vypracování několika úkolů v kontextu potenciální pandemie způsobené Z-patogenem šířícím se planetou, který způsobuje přeměnu člověka na zombie. Vypracování úkolů je možné od 1.5.2021 do 21.5.2021 na webu http://zombiewar.cz/. Kontrola správnosti odpovědí proběhne do 21.6.2021. Pokud nesplníte kritéria nutná pro zápočet, budete vyzváni k opravě, a to maximálně dvakrát. 

 

Podmínky zápočtu pro studenty vyjíždějící v rámci programu Erasmus:

Všichni studenti mají povinnost vyřešit „válku se zombie“. V případě, že kvůli výjezdu v rámci Erasmu nesplní povinnost docházky, bude každému studentovi přidělen náhradní individuální úkol. Prosíme tedy tyto studenty, aby si individuální úkol vyžádali na této adrese: eliska.selingerova@lf3.cuni.cz 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK