PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky/Speciální pedagogika - CRHB003P1
Anglický název: Basic Pedagogy/Special Pedagogy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV (12-REHA)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2012 do 2015
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Kateřina Miškovská
PhDr. Alena Herbenová
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)
Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce. Podrobnější informace získá o specifikách lidí s tělesným postižením nebo s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. Taktéž o filozofii, metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně - pedagogické podpory tělesně postižených ve vzdělávacím procesu. Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie a etopedie.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (29.09.2017)

Student si osvojí pedagogický přístup k pacientovi a získá přehled o možnostech speciální pedagogiky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

 

Podmínkou udělení zápočtu je:

- vypracování seminární práce (student si téma vybere losem)

Témata

1. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci léčebnou

2. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci psychologickou

3. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci pedagogickou

4. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci sociální

5. Systém podpory a péče o osoby s mentálním postižením včetně činnosti NNO

6.  Systém podpory a péče o osoby s tělesným a zdravotným postižením včetně činnosti NNO

7. Systém podpory a péče o osoby s narušenou komunikační schopností včetně činnosti NNO

8. Systém podpory a péče o osoby se zrakovým postižením včetně činnosti NNO

9. Systém podpory a péče o osoby se sluchovým postižením včetně činnosti NNO

10. Systém podpory a péče o osoby s poruchami chování včetně činnosti NNO

11. Systém podpory a péče o osoby s vývojovými poruchami učení včetně NNO

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)


Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada, Praha, 2005
Novosad, L.: Kapitola ze základů speciální pedagogiky a somatopedie, TU, Liberec, 2003

Pipeková, J.a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido, Brno 2010

Metody výuky -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

přednášky

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

Historie pedagogiky. Obsah a cíle.
Pedagogické směry.
Metodologie pedagogiky.
Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi
Základy speciální pedagogiky, odborná terminologie, základní dělení.
Možnosti speciálně pedagogické podpory tělesně postižených.
Základy logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, etopedie
Klasifikace specifických poruch učení, výchova a vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení
Kombinované vady a alternativní komunikace.

Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci : léčebnou, psychologickou, pedagogickou, sociální.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

žádné

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (07.12.2019)

 

Podmínkou udělení zápočtu je:

- vypracování seminární práce (student si téma vybere losem)

Témata

1. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci léčebnou

2. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci psychologickou

3. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci pedagogickou

4. Komprehenzivní rehabilitace s akcentem na rehabilitaci sociální

5. Systém podpory a péče o osoby s mentálním postižením včetně činnosti NNO

6.  Systém podpory a péče o osoby s tělesným a zdravotným postižením včetně činnosti NNO

7. Systém podpory a péče o osoby s narušenou komunikační schopností včetně činnosti NNO

8. Systém podpory a péče o osoby se zrakovým postižením včetně činnosti NNO

9. Systém podpory a péče o osoby se sluchovým postižením včetně činnosti NNO

10. Systém podpory a péče o osoby s poruchami chování včetně činnosti NNO

11. Systém podpory a péče o osoby s vývojovými poruchami učení včetně NNO

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK