|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
Cílem prázdninové praxe po 1. ročníku studia je osvědčit a prohloubit dovednosti studenta v oblasti poskytování péče v přirozeném sociálním prostředí pacienta, v poskytování integrované zdravotně sociální péče v komunitě a celistvého přístupu k člověku s postižením, odkázaného na pomoc druhé osoby a ohroženého sociálním vyloučením. Praxe umožní studentům vhled do problematiky komplexní péče o člověka s chronickým onemocněním nebo zdravotním postižením v jeho přirozeném sociálním prostředíi. Studenti se zaměří zejména na možnosti sociálního začlenění a aktivizace těchto osob a na péči o jejich psychosociální potřeby v kontextu jejich životního příběhu, jejich přání, hodnot a vztahů. Dále se zaměří na spolupráci multidisciplinárního týmu s rodinou a blízkými nemocného s cílem porozumět problematice omezené soběstačnosti a potřebné podpory u konkrétního člověka. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
ČALS (2013): Strategie České alzheimerovská společnosti P-PA-IA. Revidovaná verze. Online. Dostupné na www.alzheimer.cz ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ A., MARKOVÁ H. a kol. (2019): V bludišti jménem Alzheimer. Praha: Management Press. DÖRNER, K. (1999): Osvobozující rozhovor: psychicky nemocný v rodině. Praha: Grada Publishing FOITOVÁ Z., PĚČ O., WENIGOVÁ B. (2011) Základy komunitní péče o osoby s duševním onemocněním. Dostupné na: http://www.rpkk.cz/download/zaklady-kom-pece.pdf HÁJKOVÁ L., HRADCOVÁ D., JANEČKOVÁ H., MÁTLOVÁ M., VAŇKOVÁ H. (2016): Komplexní péče o lidí s demencí. Praha,Česká alzheimerovská společnost. Dostupné na www.alzheimer.cz HEJZLAR P. (2014): Case management v práci s duševně nemocnými. On line. Dostupné na: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21163/Hejzlar.pdf HOLMEROVÁ I., JAROLÍMOVÁ E., SUCHÁ J. a kol. (2007): Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: Gerontologické centrum HOLMEROVÁ I., (2018): Case management v péči o lidi žijící s demencí. Koordinace péče zaměřená na člověka. Praha: FHS UK. IDEA 12 (2017): Příručka dobrých a slibných praktických postupů. Resursu Centrs Zelda. Dostupné na http://www.idea12.eu/res/archive/001/000206.pdf?seek=1522952275. Stažené 9.4.2018 JANEČKOVÁ H., VACKOVÁ M. (2010) Reminiscence. Využití vzpomínek v práci se seniory. Praha: Portál JOHNOVÁ, M.: Plánování zaměřené na člověka a transformace ústavní péče. Příloha časopisu Rezidenční péče. (online) http://www.rezidencnipece.cz/archiv/priloha/priloha0603.pdf JOHNOVÁ, M., STRNAD, J., JANEČKOVÁ H. (2017): Užívání léků v sociální službě: k další diskusi. Praha: Quip [Online] Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/archive/025/002857.pdf?seek=1403073793. Staženo dne 30. 9. 2017 JŮN, H. (2010): Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál KALVACH Z. (2014): Podpora rozvoje komunitního systému integrovaných podpůrných služeb. Praha: Diakonie ČCE. Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti - text k transformaci ústavní péče z r. 2008. KOPŘIVA, K. (1997): Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. KUZNÍKOVÁ I. (2011): Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada Publishing MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ P., KOLÁČKOVÁ J. eds. (2005): Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál MUSIL, L. (2004): "Ráda bych Vám pomohla, ale…": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, NEPUSTIL P., SZOTÁKOVÁ M. a kol. (2013): Case management se zotavujícími se uživateli návykových látek. Praha: Úřad vlády ČR O'BRIEN C. L., O'BRIEN J.: Kořeny plánování zaměřeného na člověka. Pohled znalostní komunity. Dostupné: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/data/013/001593.pdf PĚČ O., PROBSTOVÁ V. (2009): Psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton STUCHLÍK, J. (2002): Asertivní komunitní léčba a case management, Praha: Fokus Books, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2002 ŠŤASTNÁ J. (2016): Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum. ŠUPKOVÁ, D. (2007): Zdravotní péče o bezdomovce. Praha: Grada Publishing. Dostupné též na http://www.nadeje.cz/vz/zpb.pdf TRČKOVÁ, M. (2000): Propouštění geriatrických pacientů z akutních lůžek nemocnic. In Marečková, J., Vránová, M. (Eds.), Ošetřovatelství na prahu 3. tisíciletí: sborník příspěvků II. konference ošetřovatelství s mezinárodní účastí (s.128-130). Praha: Galén ÚLEHLA, I. (1998): Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I.(1998): Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál WINKLER P., ŠPANIEL F., CSÉMY L., JANOUŠKOVÁ M., KREJNÍKOVÁ L. (2013): Reforma systému psychiatrické péče. Psychiatrické centrum Praha ZGOLA J. (2003): Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. Evropská Charta práv a povinností starších osob vyžadujících dlouhodobou péči a pomoc Registr poskytovatelů sociálních služeb. Dostuné na http://iregistr.mpsv.cz Časopisy: Sociální práce/Sociálna práca, Sociální služby aj. Materiály vydávané Českou alzheimerovskou společností, Životem 90, Diakonií ČCE, např.: Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině Na pomoc pečujícím rodinám Podpůrné skupiny rodinných pečovatelů www.pecujdoma.cz |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
odborná praxe a její písemná reflexe |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
Student si vede deník odborné praxe (logbook). Zpracuje zprávu z praxe zahrnující případovou studii zaměřenou na problematiku aktivizace, komunikace, sociálního začlenění a zlepšení kvality života člověka se zdravotním postižením či dlouhodobě nemocného. Student také provede písemnou reflexi odborné praxe. 100% docházka |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
Prázdninová praxe po 1.ročníku probíhá především v zařízeních primární péče a v komunitních službách zdravotních i sociálních (ordinace praktických lékařů, agentury domácí péče, pobytové, ambulantní i terénní sociální služby). Studenti získávají zkušenosti a praktické dovednosti v komplexní zdravotně sociální péči o pacienta/klienta výše uvedených zařízení. V průběhu praxe jsou studenti zařazeni do multidisciplinárního týmu, pracují pod vedením mentorů a pod supervizí vyučujících Ústavu ošetřovatelství. 1. Blok (20 hod.) Před nástupem na praxi si student vyjedná místo své praxe a její cíle s kompetentní osobou na zvoleném pracovišti v oblasti sociálních a sociálně-zdravotních služeb nebo primární zdravotní péče. O volbě místa své praxe komunikuje student s garantem praxe prostřednictvím informačního systému 3. LF UK (http://praxeukm.lf3.cuni.cz) a po jeho schválení vypracuje individuální plán praxe a prostuduje literaturu vztahující se k problematice a cílové skupině, které se během své praxe bude věnovat (dlouhodobě nemocní senioři závislí na péči, lidé s demencí, děti a dospělí s tělesným, mentálním či kombinovaným postižením, s duševním onemocněním, s drogovou závislosti, ohroženi zanedbáním péče, špatným zacházením, domácím či jiným násilím, sociálním vyloučením, a jinými okolnostmi, vyplývajícími ze zdravotního stavu člověka či sociálně-zdravotního rizika) 2. Blok (80 hod.) Student vykonává svoji praktickou průpravu na zvoleném pracovišti podle cílů, které si dohodl s kompetentní osobou (mentorem/kou, vedoucí/m pracoviště). Vedle celkové orientace v dané organizaci a na pracovišti, kde vykonává svoji praxi, se zapojí zejména do aktivizačních programů a kontaktní práce s klienty/pacienty, nevykonává však standardní ošetřovatelské úkony. Zároveň si zvolí některého z klientů/pacientů, o kterém s jeho informovaným souhlasem zpracuje svoji sociálně-zdravotní kazuistiku. 3. Blok (20 hod.) Student zpracuje závěrečnou zprávu z praxe dle stanovené osnovy: Uvede identifikační údaje o poskytovateli služby a jeho zařazení v systému dlouhodobé zdravotně sociální péče. Popíše činnosti a zhodnotí poskytované služby. Popíše svůj individuální vzdělávací plán, činnosti, které během praxe vykonával, a zpracuje hodnocení praxe, sebereflexi a sebehodnocení (čemu se naučil). Zpracuje kazuistiku - na základě poznaných potřeb, přání a životního příběhu člověka (klienta/pacienta) a jeho vnitřních i vnějších zdrojů sestaví individuální plán péče/propuštění/podpory a doporučí vhodné kroky, které podpoří jeho aktivitu, sociální začlenění a kvalitu života. Popíše, které z navržených kroků se mu během praxe podařilo realizovat. Student vloží závěrečnou zprávu z praxe do informačního systému 3. LF UK ((http://praxeukm.lf3.cuni.cz) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
Podmínkou k plnění předmětu je odevzdání závěrečné zprávy z praxe na základě předepstané osnovy. |