PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Násilí na dětech - CCOC7836
Anglický název: Violence to children
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z [HS]
letní s.:0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 60 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (12)
letní:neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: MUDr. Eva Vaníčková, CSc.
Kategorizace předmětu: Lékařství > Klinické předměty
Patří mezi: VSEOB-PVK-3 (ZÁPIS)
VSEOB-PVK-4 (ZÁPIS)
Atributy: Modul IID
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)
Anotace Kurz Násilí na dětech seznamuje s interpersonálním násilím vůči dětem v rodině, škole, zařízeních ústavní výchovy, na pracovištích, v zařízeních volnočasových aktivit nebo v komunitě. Kurz také poukazuje na následky v oblasti psychického a sociálního zdraví.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)

Cíl předmětu

Primárním cílem povinně volitelného kurzu Násilí na dětech je seznámit studenty s tématem interpersonálního násilí vůči dětem (formy, definice, příčiny, následky, přenos), s Národní strategií prevence násilí na dětech (multioborový přístup, priority, hlavní a specifické cíle).

Sekundárním cílem je seznámit studenty s metodickým pokynem MZ pro lékaře při podezření na syndrom CAN a další formy násilí.

Terciálním cílem je analýza kasuistik a účast na výzkumných studií (sběr dat, hypotézy, vědecká rozprava).

Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)

Dunovský J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, Grada Praha 1996

Říčan P. Agresivita a šikana mezi dětmi, Portál Praha 1995

Chmelík J. a kol: Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita, Portál Praha 2003

Vaníčková E. a kol. Násilí v rodině, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte, Karolínum Praha 1995

Vaníčková E. a kol. Sexuální zneužívání dětí I. a II. díl, Karolínum Praha 1997, 1999

Vaníčková E. Tělesné tresty dětí, Grada Praha 2004

Vaníčková E. Dětská prostituce, 2. vyd. Grada Praha 2007

Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)

V rámci blokové výuky jsou zařazneé všechny formy výuky - seminář, přednáška, praktická výuka řešením modelových situací a tvorbou konkrétních preventivních programů, analýza kasusitik, dramatické techniky, osvojení screeningové metody ke včasné identifikaci emocionálně traumatizovaných dětí,  účast na sběru dat pro aktuální výzkumnou studii týkající se jedné konkrétní formy násilí. 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MUDr. Eva Vaníčková, CSc. (26.11.2019)

Účast na blokové výuce, v rámci které je část věnována sběru dat v rámci výzkumné studie zaměřené na četnost různých forem násilí. 

Sylabus -
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (13.03.2017)

Typy násilí dle WHO.

Násilí v rodině - domácí násilí zahrnující děti, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte, tělesné tresty dětí.

Násilí ve škole - šikanování, morální obtěžování, sexuální obtěžování,tradiční nedůstojné praktiky.

Násilí v komunitě - teenager jako oběť a pachatel, divácké násilí.

Násilí ve společnosti - komerční sexuální zneužívání dětí a kyberšikana.

Posttraumatická stresová porucha, stres a příznaky stresu.

Osobnostní model agrese.

Resilience.

Prevence násilí v lékařské ordinaci.

Podpora primární prevence a principy prevence podle modelu a priorit WHO.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK