PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
První pomoc pohledem fyziologie - B03542 (volitelný předmět)
Anglický název: First aid from the perspective of physiology
Zajišťuje: Fyziologický ústav 1. LF UK (11-00150)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/12, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: 24
Minimální obsazenost: 3
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Alan Mejstřík, DiS., MT 720 953 993, alanmejstrik@seznam.cz
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. MUDr. Otomar Kittnar, CSc., MBA
Atributy: Lékařství
Teoretický předmět
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (29.11.2023)
- první pomoc - fyziologie- komunikace - dovednost - - Hlavním zaměřením předmětu jsou první pomoc a lékařská fyziologie, tedy porozumění postupům první pomoci v kontextu principů fungování lidského organismu. Navazuje na výuku první pomoci v 1. ročníku všeobecného lékařství, a připravuje studenty na výuku v ročníku 2., včetně výuky simulační. Propojením první pomoci a fyziologie podporuje přechod studentů od mentálního modelu laického záchrance (volám o pomoc, vykonávám předepsané činnosti bez porozumění) k modelu odborníka, jehož rolí je problém řešit (indikovat konkrétní řešení na základě porozumění). Předmět je založen na společném hledání a přemýšlení, nikoliv jednosměrném předávání informací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)

Znalost - úvod do lékařské fyziologie, první pomoc

Měkká dovednost - komunikace

Praktická dovednost - Dr. ABC, fyzikální vyšetření, vybrané přístrojové monitorovací a léčebné metody, kardiopulmonální resuscitace včetně defibrilace pomocí AED, ventilace křísícím vakem.

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)

Struktura výukové lekce:

  • Řešení komplexních simulačních úloh včetně debriefingu
  • Teoretický vstup

Lékařská fyziologie:

  • Úvod do fyziologie
  • Determinanty vědomí
  • Determinanty dodávky kyslíku
  • Determinanty krevního tlaku
  • Fyziologie vnitřního prostředí

Komunikace:

  • Pacient a příbuzní - zdravotnický pracovník
  • Zdravotnický pracovník - zdravotnický pracovník (předávání informací)
  • Týmová komunikace

Dovednost:

  • Dr. ABC
  • Měření krevního tlaku palpačně a auskultačně
  • Komunikace s tísňovou linkou (přivolání pomoci)
  • Měření glykémie glukometrem
  • Umělé dýchání (z plic do plic, křísícím vakem)
  • Kardiopulmonální resuscitace
  • Práce s AED
  • Základy oxygenoterapie
  • SBAR

Studijní opory
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)
Literatura (studijní opory) * :
KITTNAR, O. Lékařská fyziologie. 2. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2020. ISBN 978-80-247-1963-4.

CITA, I., CITA, S. První pomoc do kapsy. 1. vyd. Perfect a. s., 2004. ISBN 80-8046-274-7.

FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013. ISBN 978-80-905651-0-4.

MÁLEK, J., KNOR, J. Lékařská první pomoc v urgentních stavech. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0590-8.

BALÍK, M., et. al. Věstník 2019, částka 11. Praha: MZČR, 2019.

Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)
Simulační výuka:

Simulace uměle navozuje pracovní nebo životní situace. Tyto situace oproti skutečnosti zjednodušuje, umožňuje situace fázovat. Umožňuje zkrátit reálný čas. Umožňuje také situaci v různých obměnách opakovat, tedy i zkoušet různá řešení a vidět důsledky rozhodnutí pro jednotlivá řešení, včetně důsledků fatálních (finančně, materiálně, právně, zdravotně). (PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, s. 213. ISBN 80-7178-772-8.)

Autenticita:
„Autenticita je jen tam, kde se samostatně myslí, tj. kde se nepřejímají již hotová schémata k utvoření názorů, postojů a interpretačních rámců, nýbrž kde se vytvářejí nové, vlastní interpretace a kde existuje snaha se jakémukoli schematismu vyhnout.“ (STROUHAL, M. Teorie výchovy. 1. vyd. Praha: Grada Publis., 2013, s. 108. ISBN 978-80-247-4212-0.).

Práce s chybou:
„Pokud došlo k chybám, je cílem debriefingu analyzovat kde došlo k chybě, proč k ní došlo a jak jí napříště předejít. Úkolem naopak není pranýřování někoho, kdo udělal chybu“. (FRANĚK, O. Manuál dispečera. 7. vyd. Praha: MUDr. Ondřej Franěk, 2013, s. 176. ISBN 978-80-905651-0-4.

Nácvik dovedností:
Trénink jednotlivých nebo dílčích dovedností a postupů.

„Mnoho lidí se domnívá, že nic nemusí dělat nanečisto. Zásluhou zkoušek se lidé v noci, když je tma, všude vládne chaos, umějí postavit na správné místo a dělají to, co mají. Nacvičují se i zdánlivé triviálnosti. Takové věci se zdají být opravdu přímo elementární, přímo dětinské, ale i takové jednoduché úkony se umějí v dynamické situaci pořádně zkomplikovat.“ (WILLINK, J., BABIN, L. Krajní zodpovědnost. 1. vyd. Bratislava: Timy Partners, 2018, s. 295. ISBN 978-80-8199-003-8.)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (01.12.2022)

Aktivní účast v praktických cvičeních (simulacích), prokázání porozumění probraným tématům na modelové simulační úloze, povolena jedna absence.

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Úterý20.02.2024Teorie: První pomoc - EBM aneb myslet dovoleno. Zdravotnická záchranná služba+IZS. Nácvik: Přístrojové vyšetřovací metody. Simulace: postup vyšetření základních životních funkcí. Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 4, hodnoceno: 10x
Úterý19.03.2024Teorie: První pomoc ve zdravotnickém zařízení, rozbor kazuistiky. Nácvik: Manipulace, ventilace křísícím vakem, oxygenoterapie. Simulace: Poruchy vědomí.Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 5, hodnoceno: 8x
Pondělí08.04.2024Teorie: kardiopulmonální resuscitace. Nácvik: KPR, defibrilace, automatizovaná srdeční masáž. Simulace: selhání životních funkcí.Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 5, hodnoceno: 6x
Úterý16.04.2024Teorie: Opakování KPR. Nácvik: Zástava zevního krvácení. Simulace: zástava krvácení, ošetření zraněného s úrazem hlavy.Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 4, hodnoceno: 5x
Pondělí13.05.2024Teorie: Traumatologický plán. Třídění zraněných. Typové činnosti IZS. Nácvik: Manipulace se zraněným. Sundání přilby. Imobilizační pomůcky. Simulace: management dopravní nehody.Mgr. Alan Mejstřík, DiS.Simulační centrum 14,30-17,00 hodin
průměr: 3, hodnoceno: 3x
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK