PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Řečová komunikace a její poruchy v praxi pomáhajících zdravotnických profesí - B03488 (Volitelný předmět)
Anglický název: Speech communication and its disorders in the practice of helping medical professions
Zajišťuje: Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00740)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:30/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět pro jiné fakulty
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.
MUDr. Libor Černý, Ph.D.
Atributy: Lékařství
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)
Předmět je zaměřen na ucelené seznámení s problematikou řečové komunikace a jejích poruch. Poskytuje základní vhled do této velmi široké a různorodé problematiky, se zacílením na prezentaci současných poznatků, které jsou zásadní pro porozumění obtížím v kontaktu a snaze o rozvoj terapeutické pomoci dětem i dospělým osobám s vývojově, psychogenně či neurogenně podmíněnými komunikačními poruchami. Vzhledem k vysoké frekvenci těchto poruch a jejich dopadu na zdravotnickou, sociální i edukativní praxi, jde o oblast, prostupující mezioborově a související s kvalitou života takto znevýhodněných osob.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)

Posluchač zná současnou terminologii v oblasti poruch řečové komunikace; je seznámen se současnými poznatky o diagnostice a terapeutických přístupech; disponuje poznatky, vedoucími k porozumění osobám s poruchami komunikace a adekvátnímu uplatnění těchto poznatků v klinické praxi.

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)

1. Řečová komunikace a její poruchy v klinické, sociální a edukační praxi

2. Reflexe vlivu verbální i neverbální komunikace v zdravotnických pomáhajících profesích

3. Ranný vývoj komunikačních schopností dítěte a současné přístupy k jejich stimulací

4. Vývoj artikulačních schopností v předškolním a školním věku a podpora intaktního vývoje

5. Oblast neurovývojových poruch a jejich vliv na vývoj řečové komunikace dítěte

6. Opoždění vývoje řečových schopností a syndrom vývojové dysfázie - časté vývojové, sociální a edukativní

znevýhodnění.

7. Poruchy příjmu stavy u dětí a jejich překonávání - souvislosti s kognitivním a motorickým vývojem dítěte

8. Poruchy plynulosti řečového projevu - vývojová, přetrvávající a akcelerovaná symptomatologie u dětí i

dospělých osob.

9. Psychogenně podmíněné poruchy komunikace u dětí i dospělých osob

10. Poruchy učení u školních dětí a frekventované koexistující poruchy řečové komunikace

11. Vývojové a získané poruchy hlasu a jejich vliv na řečovou komunikaci

12. Vývojové a získané poruchy sluchu a jejich vliv na řečovou komunikaci

13. Neurogenní získané poruchy u dospělých osob a seniorů - motorické poruchy řečové komunikace

14. Neurogenní získané poruchy u dospělých osob a seniorů - poruchy individuálního jazykového systému

člověka

15. Neurogenní získané poruchy u dospělých osob a seniorů - kognitivně - komunikační poruchy

Metody výuky
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)
Metody výuky:
Výklad, videoukázky, diskuze k tématu, prezentace seminární práce s diskuzí a zpětnou vazbou

Literatura (studijní opory) * :

Povinná:
Dlouhá, O., Černý, L. (2012) Foniatrie. Praha: Karolinum.

Neubauer, K. (2014) Logopedie a surdologopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.

Preissová, I., Preiss, M. (2018) Psychogenně podmíněné poruchy řeči a komunikace. In Neubauer, K. a kol. (2018) Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.

Doporučená:
Dlouhá, O., a kol. (2017) Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén .

Kersner, M., Wright, J. (eds.) (2012) Speech and Language Therapy. London: Routledge.

Neubauer, K. (2011) Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havl. Brod: Tobiáš.

Neubauer, K. a kol. (2018) Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (11.01.2022)

Aktivní účast na výuce, prezentace a odevzdání seminární zápočtové práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK