PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Percepční poruchy z pohledu ergoterapie - B03398 (volitelný předmět)
Anglický název: Perceptual disorders from an ioccupational therapy perspektive
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/15, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: 15
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Bc. Anna Rejtarová
Atributy: Ergoterapie
Anotace
Poslední úprava: Marcela Holanová (18.06.2021)
V rámci předmětu se studenti seznámí s různými typy percepčních poruch. Nejprve bude představena etiologie jejich vzniku spolu s jednotlivými typy percepčních poruch. Studenti se dále seznámí s různými hodnoceními percepčních poruch a s možnostmi terapie. V předmětu bude kladen důraz na možnost ovlivnění percepčních funkcí ve vazbě k výkonu ADL. Výstupem předmětu bude vypracování jedné modelové činnosti k terapii percepčních funkcí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Marcela Holanová (18.06.2021)

Cílem předmětu je blíže seznámit studenty s problematikou percepčních poruch, možnostmi testování a možnostmi terapeutického ovlivnění percepčních poruch

Sylabus
Poslední úprava: Marcela Holanová (18.06.2021)

Úvod do předmětu:

Vymezení pojmů percepce. Rozlišení smyslových a percepčních vad. Seznámení s etiologií obtíží, seznámení se základními oblastmi percepce: apraxie, agnosie, neglect a další vizuospaciální obtíže, afázie, náhled. Základy hodnocení percepčních poruch - testy, pozorování, analýza aktivity.

Apraxie a neglect syndrom:Apraxie, neglect a vizuospaciální funkce - bližší popis, rozlišení, typy. Možnosti hodnocení, práce s jednotlivými testy. Možnosti intervence - adaptační a léčebný přístup. Kazuistiky pacientů, videa.

Agnozie a náhled

Gnostické potíže - typy a rozlišení, možnosti hodnocení. Terapie gnostických poruch.

Náhled - možnosti hodnocení, dopad na ADL. Práce s náhledem, základy práce s rodinou. Kazuistiky pacientů - videa.

Afázie:Afázie - typy, hodnocení, terapie afázie z ergoterapeutického hlediska. Kazuistiky pacientů, videa. Zadání závěrečné práce.

Shrnutí, závěrečné ukončeníPrezentace závěrečných prací - tj. navržení modelových činností pro zlepšení vizuospaciálních funkcí. Shrnutí předmětu, udělení zápočtů.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Bc. Anna Rejtarová (31.01.2024)

* Literatura (studijní opory) * :

POVINNÁ LITERATURA:
GILLEN, Glen. Cognitive and perceptual rehabilitation: optimizing function. St. Louis: Mosby Elsevier, 2009. ISBN 978-0-323-04621-3.
GILLEN, Glen, ed. Stroke rehabilitation: a function-based approach. Fourth edition. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-17281-3.
GOLDENBERG, Georg. Apraxia: Disease. Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology [online]. 2017, s. 1-6 [cit. 2020-11-28]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/312003746_Apraxia_Disease
WORTHINGTON, Andrew a Rick PARENTE. Treatments and technologies in the rehabilitation of apraxia and action disorganisation syndrome: A review. NeuroRehabilitation [online]. 2016, 39(1), 163-174 [cit. 2021-02-25]. ISSN 10538135. Dostupné z: doi:10.3233/NRE-161348

DOPORUČENÁ LITERATURA:

FOUNDAS, Anne L. Apraxia. Neurological Rehabilitation [online]. Elsevier, 2013, 2013, s. 335-345 [cit. 2021-02-25]. Handbook of Clinical Neurology. ISBN 9780444529015. Dostupné z: doi:10.1016/B978-0-444-52901-5.00028
GREENE, J D W. Apraxia, agnosias, and higher visual function abnormalities. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry [online]. 2005, 76(suppl_5), v25-v34 [cit. 2021-02-25]. ISSN 0022-3050. Dostupné z: doi:10.1136/jnnp.2005.081885
LOGOTHETIS, Nikos K., David A. LEOPOLD a David L. SHEINBERG. Neural basis of consciousness. 2003, 87-103. ISBN 1588113396. Dostupné z: doi:10.1075/aicr.49.09log
STEPHEN HANDEL. Perceptual Organization: An Integrated Multisensory Approach. 2019. ISBN 9783319963365.
ZIHL, Josef. The Oxford handbook of cognitive neuroscience, Vol. 1: Core topics. 2014, 193-211. ISBN 9780199988693.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Bc. Anna Rejtarová (02.04.2024)

- TERMÍNY KONÁNÍ PŘEDMĚTU BUDOU DOMLUVENY s přihlášenými PŘED ZAČÁTKEM SEMESTRU TAK, ABY SE NEKRYLY S POVINNOU VÝUKOU, PŘEDMĚT BUDE VYUČOVÁN V ODPOLEDNÍCH HODINÁCH PO 16:00 

- předmět bude probíhat přednostne prezenčně

- 100% docházka na praktických seminářích
- zpracování závěrečné práce - navržení modelové činnosti pro zlepšení vizuospaciálních obtíží, přiložení fotodokumentace, odzkoušení v praxi

předběžně navržené termíny fyzické výuky na KRL pro rok 2024:

26.3. 15:45 - 18:30

2.4. 16:15 - 18:45

9.4. 16:00 - 18:15

16.4. 16:00 - 18:30

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK