|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.03.2023)
konstrukty relevantní pro dějiny výchovných teorií. Analyzovat diskursivní struktury v pedagogické teorii a praxi, antinomickou povahu základních pedagogických otázek a problémy soudobé teorie vzdělání. Promyslet výzvy, které plynou z relativizujícího sociálního kontextu, v němž se dnes pedagogika a výchovná teorie ustavují. Obsah: • Význam filosofie pro pedagogiku. Různé podoby filosofické reflexe výchovy • Paradoxy pedagogického rozumu a jejich reflexe (Kant, Fink, Charbonnel). • Antinomie školy a problematika cílů školního vzdělávání. • Základní pedagogické diskursy a jejich vliv na podobu soudobé pedagogické teorie a praxe. • Idea vzdělání a smysl univerzity. • Společenské, kulturní a hodnotové poslání školy. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.03.2023)
Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha: MF. Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Pearson. Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie. Jirsa, J. (ed.) (2015). Idea university. Praha: Academia. Liessmann, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. Liessmann, K. P. (2016). Praxe nevzdělanosti. Hodina duchů. Praha: Academia. Newman, J. H. (2014). Idea univerzity. Praha: Academia. Palouš, R. (2009). Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum. Pelcová, N. (2000). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum. Kaščák, O.; Pupala, B. (2007). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. Reboul, O. (1984). Le langage de l’éducation. Paris: PUF. Reboul, O. (1989). La philosophie de l’éducation. Paris: PUF. Strouhal, M. - Štech, S. (2016). Vzdělání a dnešek. Praha: Karolinum. Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. Strouhal, M. (2014). K filozofickým předpokladům hledání výchovy k autenticitě. Úvaha o antinomiích a abstrakcích v pedagogickém myšlení. Studia peadagogica, 2013, vol. 18, s. 11-29. |