Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)
Předmět je určen pro doktorandy, kteří potřebují základní znalosti a dovednosti vztahující se k výuce: buď ve své vlastní praxi nebo jako základní východisko pro svoji disertační práci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)
Cíle studijního předmětu<br> Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by<br> - porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám <br> - porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti <br> - formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech<br> - formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce<br> Obsah studijního předmětu<br> 1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). <br> 2. Funkce obecné didaktiky.<br> 3. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.<br> 4. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání<br> 5. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.<br> 6. Transmisivní výuka, její přístupy<br> 7. Konstruktivistická výuka, její kořeny, současné pojetí, přístupy<br> 8. Základní tendence v současné výuce činnostní a zkušenostní učení – problémové učení – integrativní tendence <br> – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska<br>
Literatura základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7 VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0 Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8 Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Petty, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7
Literatura doporučená:
BELZ, H., SIEGRIS, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5 CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2 GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2 KALHOUS, Z. OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3 MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7 MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3 MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9 Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1 Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : PF UK, 1991 VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9
Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)
Po dohodě s vyučující: a) zpracovat text jako východisko své disertační práce orientované na problematiku výuky
b) úkol vztahující se k praxi výuky
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)
Literatura základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7 VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0 Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8 Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Petty, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7
Literatura doporučená:
BELZ, H., SIEGRIS, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5 CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2 GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2 KALHOUS, Z. OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3 MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7 MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3 MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9 Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1 Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : PF UK, 1991 VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (10.06.2019)
Po dohodě s vyučující: a) zpracovat text jako východisko své disertační práce orientované na problematiku výuky: rozprava nad textem
b) úkol vztahující se k praxi výuky: rozprava nad tímto úkolem