Hospodářství a podnikání v českých zemích moderní doby - AVR100067
|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Nikola Bulková (22.05.2023)
dějiny podnikání coby svébytnou disciplínu hospodářských dějin. Předmětem výkladu je podnikatel coby „ústřední“ postava hospodářského vývoje, proměny definice podnikatelstva a jeho typologizace. V klíčových etapách hospodářského vývoje českých zemí jsou blíže pojednány právní aspekty formování podnikatelského prostředí, podnikatelské strategie (inovace, marketing a úloha značky), změny v managementu podniku (vnitřní statut a správa) ad. Výklad pracuje s širokým spektrem konkrétních případů, zahrnuje jak podniky všeobecně známé (Baťa, Poldi), tak řadu podniků středních i menších. H. Ford, Můj život a dílo. 1-3, Praha 1924 D. Jančík- B. Štolleová (eds.), Pivo, zbraně i tvarůžky, Praha 2014. J. Geršlová, Dějiny moderního podnikání, Příbram 2012. Bohumil Lehár, Dějiny Baťova koncernu (1894 – 1945), Praha 1960 H. Matis, Unternehmenskultur und Geschichte, In: W. Feldenkirchen a kol, Wirtschaft, Gesellschaft, Unternehmen, Stuttgart 1995 M. Myška ( red.), Podnikatelstvo jako předmět historického výzkumu, Ostrava 1994 M. Myška a kol, Historická encyklopedie podnikatelů Čech, Moravy a Slezska, Ostrava 200 M. Myška – A. Zářický, Prameny k hospodářským a sociálním dějinám novověku, 1-2, Ostrava 2008 T. Pierenkemper, Unternehmensgeschichte. Eine Einführung in ihre Methoden und Ergebnisse, Stuttgart 2000 Tomáš Baťa: doba a společnost. Sborník příspěvků ze stejnojmenné zlínské konference, pořádané ve dnech 30. listopadu – 1. prosince 2006, Brno 2007 J. Štaif (ed.), Moderní podnikatelské elity. Metody a perspektivy bádání, Praha 2007 A. Teichova, H. Matis, A. Resch, Business history: wissenschaftliche Entwicklungs-trends und Studien aus Zentraleuropa, Wien 1999 *výuka tohoto předmětu probíhá jednou za dva roky |