PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika pro učitele II.: výchovné aspekty a specifické problémy školní edukace - AUS519001
Anglický název: Pedagogy for Teachers II : Educational Aspects and Specific Problems of School Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 55 / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Lucie Houšková (17.05.2023)
Cílem výuky předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby se studenti orientovali ve specifických výchovných problémech, s kterými se jako učitelé setkají v praxi. Předmět je orientuje především na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovném a vzdělávacím prostředí jako základu pro optimální pedagogickou intervenci. Utváří také podmínky pro porozumění a realizaci výchovných opatření v multikulturní a globální společnosti. Obsahovou náplň studijního předmětu tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností budoucích učitelů z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), speciální pedagogiky (vzdělávání handicapovaných, poruchy chování) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).

Cíl předmětu -
Poslední úprava: Lucie Houšková (17.05.2023)

Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovných a vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko - psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (01.10.2023)

ATESTACE: ZÁPOČET: 1) + 2)

1) Prezentace  zápočtové práce na téma „Návrh vzdělávacího projektu do výuky”

Téma projektu: Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena.

Povinný obsah návrhu projektu: představení tématu projektu, motivace k tématu, cíl projektu, délka trvání, místo konání projektu, časové rozvržení, potřebné pomůcky a prerekvizity, případné využité metodiky a další nástroje, vyučovací metoda aplikovaná v projektu, výstup projektu, počet a věk účastníků, předmět (či předměty, ve kterých bude projekt probíhat).

2) Splnění testu ověřujícího obsah přednášek a povinné literatury

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (20.09.2021)

Základní literatura:

KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011.

ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.

TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing,  2011.

 

Doporučená literatura:

ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.

ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999.

JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001.

KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008.

LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105.

MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004.

PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007.

PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002.

PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001.

PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010.

ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998.

SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000.

VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999.

VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.

 

 

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: Lucie Houšková (17.05.2023)

Obsahová náplň předmětu:

1)    Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole.

2)    Profesní etika učitelství.

3)    Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele.

4)     Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence.

5)     Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Sociální vyloučení a inkluze.

6)    Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte.

7)     Sociálně pedagogická role učitele. Komunitní vzdělávání a komunitní projekty.

8)    Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematika inkluzivního vzdělávání.

9)     Multikulturní výchova a vzdělávání. Menšiny a výchova.

10) Globální výchova: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

11) Environmentální a ekologická výchova. Mediální výchova.

12) Otázky bezpečnosti ve vzdělávání a s tím související prevence. Bezpečnost školního prostředí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK