PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika pro učitele I - AUS510002
Anglický název: School Pedagogy for Teachers I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 2/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (40)
letní:neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Záměnnost : AUS119002
Je záměnnost pro: AUS119002, AUS300002
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (27.10.2019)
Předmět je zaměřen na znalosti a dovednosti budoucích učitelů: utvářet učební situace, sledovat učební proces a dávat pomoc při učení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: TVRZOVAI (22.06.2017)

Studenti získají přehled o didaktických kategoriích a osvojí si elementární didaktické dovednosti. Studenti by si měli uvědomit nezbytnost zvládnutí základních témat obecné didaktiky a obecně didaktických dovedností jako předpokladu porozumění problematice oborových didaktik a úspěšného vstupu do učitelské profese.

Deskriptory
Poslední úprava: TVRZOVAI (22.06.2017)

Obsah:

Základní témata

1.      Didaktika jako vědní disciplína, vztah obecné a oborové didaktiky

2.      Cíle vyučování (místo c. ve vyučování, hierarchie a taxonomie cílů, formulace cílů, vztah cíle a hodnocení)

3.      Obsah vzdělání a jeho modernizace (výběr a uspořádání učiva, didaktická analýza učiva, vzdělávací programy - učební plány, osnovy, učebnice, klíčové kompetence žáků…)

4.      Metody vyučování (klasifikace metod, výběr metod ve vztahu k ostatním didaktickým kategoriím...)

5,      Organizační formy vyučování

6.      Problém aktivizace žáků ve vyučování

7.      Individualizace a diferenciace ve vyučování

8.      Kooperativní vyučování.

9.      Hodnocení ve vyučování.

10.    Další vybraná a aktuální témata didaktiky a problematiky současného školství. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: TVRZOVAI (22.06.2017)

S konkrétními požadavky na získání zápočtu budou zapsaní studenti seznámeni na počátku výuky jednotlivými vyučujícími.

Literatura
Poslední úprava: TVRZOVAI (22.06.2017)

Základní literatura

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007, 2011

DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. (část II – Obecná didaktika)

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. 

Doporučená literatura

BUZAN, T.; BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: BizBooks, 2012.

CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.  Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009.

KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, l995.

KYRIACOU, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, l997.

PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha l998.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.

VALIŠOVÁ, A. aj. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, l998. 

VALIŠOVÁ, A. aj. Autorita ve výchově. Praha : Karolinum, l999. 

VESTER, F.: Myslet, učit se ... a zapomínat. Plzeň : Framus ,1997. 


Časopisy: Učitelské noviny, Pedagogika...

Další tituly dle doporučení vyučujících.

 

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: TVRZOVAI (22.06.2017)

Přednáška, diskuse, inscenace, hospitace ve vyučování aj.

Sylabus
Poslední úprava: TVRZOVAI (22.06.2017)

S podrobným sylabem kurzu seznámí zapsané studenti jednotliví vyučující na počátku výuky.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová (04.06.2019)

Doporučujeme předem absolvovat předměty Úvod do pedagogiky a Úvod do psychologie.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Je  možné požádat o opakovaný zápis předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK