Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Předmět vede studenty k orientaci v oboru pedagogika a pochopení jejího významu v teoretické i praktické rovině. Cílem je seznámit studenty se základními pedagogickými kategoriemi a vytvořit podmínky pro to, aby studenti získali předpoklady k analýze základních problémů výchovy, vzdělávání a současného školství v souvislosti se společenským vývojem a soudobými pedagogickými diskursy. V kontextu jednotlivých tematických oblastí budou studenti schopni kriticky uvažovat nad možnostmi, podmínkami a funkcemi současné školy, a zároveň aplikovat teoretické poznatky do pedagogické praxe. Nedílnou součástí předmětu je vést studenty k pochopení měnícího se pojetí profese učitele a přispět k vytváření jejich pozitivního postoje k této profesi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Cílem předmětu je představit pedagogiku jako teoreticko-empirickou vědu, pochopit její podstatu a význam, stejně jako její souvislost s aktuálními trendy ve vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Povinná literatura:
• DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. (2015.) Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. • PALOUŠ, R. (2009). Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum. • Rámcový vzdělávací program pro základní/gymnaziální vzdělávání. Dostupný z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ • Strategie vzdělávací politiky 2030+. Dostupný z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. • STROUHAL, M. ed. (2018). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum.
Doporučená literatura:
• BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. • HAVLÍK, R., KOŤA, J. (2002) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. • JANÍK, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MUNI. • JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018) Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. • KASPER, T. & KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. • LIESSMANN, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia • MAŇÁK, J., JANÍK, T. & ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. • PELIKÁN, J. (2004). Výchova pro život. Praha: ISV. • PŮRCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. • PRŮCHA, J. (2009) Přehled pedagogiky. Praha: Portál. • STROUHAL, M. (2013) Teorie výchovy. Praha: Grada. • ŠEĎOVÁ, K. a kol (2019). Výuková komunikace. Brno: MU. • ŠÍP, R. (2020). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Brno: MU. • VÝROST, J. & SLAMĚNÍK, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Další zdroje ke studiu budou doporučovány průběžně.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
- Reflexe vybraného textu z dějin pedagogiky v rozsahu cca 1 strany - Seminární práce v rozsahu 4-5 stran tematicky odpovídající tomuto předmětu
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (05.12.2022)
1.Pedagogika a její vědní profil, vztah k jiným vědám, vztah teorie a praxe. 2.Vhled do proměny a povahy pedagogických diskurzů a jejich vliv na vzdělávání. 3.Proces výchovy a jeho základní prvky, otázky výchovy v kontextu současného paradigmatu. 4.Vzdělávací systém ČR, současná vzdělávací politika a její trendy. 5.Základní legislativní a kurikulární dokumenty a jejich přesah do pedagogické praxe. 6.České školství v mezinárodních srovnávacích studiích (PISA, TIMSS apod.). 7.Institucionalizace výchovy, pedagogické modely školy, její význam a funkce, vztah rodiny a školy. 8.Pojetí profese učitele a jeho role v současné škole. 9.Školní třída jako sociální skupina, skupinové normy, skupinová dynamika. 10.Alternativní systémy vzdělávání. 11.Pedagogická komunikace v procesu výchovy a vzdělávání. 12.Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele.