PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář - pedagogika - AUP510031
Anglický název: Case Studies Seminar - pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (12)
letní:neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://POZOR! ČTĚTE ANOTACI!
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Záměnnost : AUP510033
Je záměnnost pro: AUP510033
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (05.02.2023)
K VARIANTĚ DOC. VALENTY:

NEJPRVE UPOZORŇUJI, ŽE TENTO KAZU-SEMINÁŘ JE URČEN STUDENTŮM USŠ. JEHO OBSAH JE VZTAŽEN K INTEGRACI
1. APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU + JEDNOHO Z PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT, KONKRÉTNĚ "OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVY", KTERÁ SE ZAMĚŘUJE NA ROZVÍJENÍ SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ + DOVEDNOSTÍ OSOBNOSTNÍCH ATD.

A/NEBO K INTEGRACI

2. APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU + JEDNOHO Z DOPLŇUJÍCÍCH VZDĚLÁVACÍCH OBORŮ, KONKRÉTNĚ "DRAMATICKÉ VÝCHOVY", Z NÍŽ APROBAČNÍ PŘEDMĚTY MOHOU ČERPAT ZEJM. "PERFORMATIVNÍ" EDUKAČNÍ POSTUPY, HRY V ROLÍCH ATD.
SEMINÁŘ JE TEDY ZAMĚŘEN NA PRÁCI DLE POŽADAVKŮ RVP. NA TO UPOZORŇUJI STUDENTY UCCJ, JEJICHŽ PRAXE OBVYKLE NENÍ NIJAK VÁZÁNA NA POŽADAVKY NÁRODNÍCH KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTŮ.

Zaměření kurzu v ZS i LS:

Praktické řešení
a) integrace učiva a metod aprobačního předmětu a učiva a metod průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" zakotveného v RVP pro základní vzdělávání a/nebo gymnázia (resp. integrace učiva a metod z oblasti osobnostně sociálního a mravního rozvoje do předmětu);
b) využití scénických postupů, hraní rolí a inscenační metody (resp. metod dramatické výchovy) ve výuce aprobačního předmětu.

Další specifikace:

1. Obsah - podle osobní volby účastníků lze v tomto semestru věnovat pozornost jak tématu integrace osobnostní a sociální výchovy do vlastního aprobačního předmětu tak i využití scénických/dramatických postupů ve vlastní výuce aprobačního předmětu.
O TOM ČTĚTE OBĚ OBECNÉ ANOTACE NÍŽE!!!

2. Předmět bude opět založen na vlastních vyučovacích výstupech (30 - 45 minut) účastníků (postup od praxe k teorii), po nichž bude následovat vždy především didaktická reflexe zabývající se průběhem hodiny. Žáky si dělají sami studenti.
Bezpečné prostředí zajištěno :-)

3. Kurz bude probíhá v rozsahu 2 vyučovacích hodin;
- vzhledem k jeho formě je max. počet zapsaných 15, min. cca 8;
- počítejte s nutností docházky (kolegové potřebují mít koho učit...), byť absence samozřejmě možné (věc dohody).

4. Zápočet = za realizovanou lekci a většinovou účast (obvykle 3 absence - podle reálného počtu setkání v daném semestru).

Vzhledem k povaze předmětu musí být získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět.



----------------------------------------------------

Specifická anotace k integraci předmětu a OSV:

Kazuistický seminář se bude zabývat integrací tématických okruhů a témat průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" (RVP ZV a G) do výuky jiných předmětů (tzv. kroskurikulární přístup).
"Technicky" to znamená:
- zájemci se v online dostupných textech (rámcové programy pro ZV a G + odborné didaktické texty)seznámí s průřezovým tématem OSV a didaktickými východisky jeho integrace;
- připraví si vyučovací hodinu svého předmětu se začleněnými prvky OSV (rozsah viz výše);
- realizují ji se svými spolužáky v čase výuky předmětu (v 1. hodině);
- zúčastní se následného rozborového semináře (v další hodině/hodinách).

----------------------------------------------------

-- Specifická anotace k využití hraní rolí ve výuce předmětu:

Předmět se zabývá využitím určitého typu edukačních metod, totiž metod dramatické výchovy, resp. metod založených na hraní rolí a metod tzv. inscenačních.
"Technicky" to znamená:
- zájemci vyjdou z předchozí zkušenosti a z předchozího (didaktického) vzdělání týkající/ho se inscenačních a rolových metod;
- připraví si vyučovací hodinu svého předmětu s využitím některé z těchto metod nebo více takových metod (rozsah viz výše);
- realizují ji se svými spolužáky v čase výuky předmětu (v 1. hodině);
- zúčastní se následného rozborového semináře (v další hodině/hodinách).

************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
Obecná anotace studijního předmětu:
Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. Pojetí tohoto předmětu spočívá v předkládání konkrétních situací, které studenti identifikovali ve své praxi (konkrétně je popsali, zaznamenali audio-vizuálně), jejich analýze, konfrontaci s dalšími variabilními přístupy, určení případných syntetizujících závěrů. Součástí předmětu je i mikrovyučování včetně následnéhozhodnocení.

Obsahová náplň předmětu:
Situace z pedagogického prostředí a jejich rámec. Situace z výuky, situace v mimotřídním a mimoškolním prostředí. Situace vztahující se k propojení školního prostředí a jiných výchovných činitelů. Deskripce pedagogických situací, explikace situací, predikce - možné intervence a jejich optimální fungování.



Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (30.10.2019)

Zápočet = za realizovanou lekci a většinovou účast (obvykle 3 absence - podle reálného počtu setkání v daném semestru).

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (31.10.2019)

Základní texty pro orientaci (podle zaměření):                                                                                                                                                                                                                                   

Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. /online/ Dostupný na: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157                                                                                         

Valenta, J. Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Raadce učitele.3., Praha, Raabe 2003, C 2.9, 34 s.  

Aktuální seznam literatury k předmětu je pod tlačítkem - Literatura ke kurzům za osobním profilem vyučujícího:http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV

 

Aktuální literatura k předmětu

Bakalář,E.: I dospělí si mohou hrát. Praha, Pressfoto 1976.
Bakalář,E.: Psychohry. P, MF 1989.// Psychohry 2. P, Vyšehrad 92.
Belz,H. – Siegrist,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. P,Portál 2001.
Brander, P., Ondráčková Jana et al.: Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, Argo 2006.
Carnegie,D.: Jak získávat přátele a působit na lidi. Bratislava, Bradlo 91.
Činčera, J.: Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada, 2008.
Eyrovi,L.aR.: Jak vychovávat děti k hodnotám. Praha, Portál 2000.
Grecmanová,H.-Urbanovská,E.-Novotný,P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc, Hanex 2000.
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha, Grada 2009.
Havlínová a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.
Hay,L.: Miluj svůj život. Praha, Radost 1993.
Hermochová,S.: Sociálně psychologický výcvik. Praha, UK 1981.
Hlavsa,M. a kol.: Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, SPN 1986.
Interkulturní vzdělávání. Praha, Člověk v tísni 2002.
Karnsová,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.
Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. P, Portál 97.
Kjaergaard,E. - Martineine R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha, STROM 97.
Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2011.
Komárková,R. a kol..: Aplikovaná sociální psychologie III (Soc.psy.výcvik). Praha, Grada 2001.
Konflikt-koření života. Praha, Partners for Dem.Change+Tereza 96.
Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Kroměříž, Spirála 2005.
Křivohlavý,J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988.
Ledvinová,J. a kol.:Výchova pro budoucnost (cesty ekologické výchovy). Praha, MŽP a Tereza 1992.
Machková,E.: Drama v anglické škole. Praha, ARTAMA 1992.
Machková,E.: Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, ARTAMA 99.
Machová, J., Kubátová, D. a kolektiv: Výchova ke zdraví. Praha, Grada 2009.
Míček,L.: Duševní hygiena. Praha, SPN 1984.
Moree, D. a kol., Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu.Člověk v tísni, o.p.s., Praha, 2008.
Neuman,J.: Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha, Portál 99.
O`Connor,J. – Seymour,J.: Úvod do neurolingvistického programování. Praha, IproNLP 98.
Ondrušek,D.-Labáth,V.: Tréning? Učenie zážitkom. Tréning. Partners for Democratic Change Slovakia, 2007.
Osobnostní a sociální výchova. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Průřezová témata.[online] Dostupný z: www.vuppraha.cz
Pike,G.- Selby,D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994.
Pohnerová,M.: Duchovní a smyslová výchova. Polička, Fantisk 1992.
Powell,T.a J.: Silvova metoda. Praha, Pragma 1993.
Pucová, V. a kol.: Orientace ve světě práce. Most, Hněvín 2003.
Roche-Olivar,R.:Etická výchova. Bratislava 1992 (slov.).
Rückerová-Voglerová,U.: Učení bez stresu. Praha, Portál 1994.
Srb, V. a kol.:Jak na osobnostní a sociální výchovu. Dostupné z: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?cast=jak-na-osv
Šišková, T. a kol.: Výchova k toleranci a proti rasismu. P,Portál 98.
Vacek,P.: Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha, Portál 2008.
Valenta, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013.
Valenta,J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů.P,ISV 99.
Valenta, J., Dramatická výchova a další eto-edukační systémy. In: Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická
výchova na přelomu tisíciletí. Sborník z konference v říjnu 2007 v Praze. Praha: STD 2008, ss. 91-100.
Valenta, J. Gramotnosti, kompetence, standardy, indikátory (a ti druzí) II aneb Sociální gramotnost. [online] 2015. Nepublikovaný rukopis. Dostupný z: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV
Valenta, J.: Hesla: Divadlo ve výchově; Dramatická výchova; Dramatizace; Hraní rolí (inscenační metoda); Simulace, simulační hra. online: Metodický portál RVP–Wiki. Praha: VUP 2009. Dostupný na:http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/ POUZE HESLÁŘ – NENÍ K VÝBĚRU.
Valenta, J. Gramotnosti, kompetence, standardy, indikátory (a ti druzí) II aneb Sociální gramotnost. [online] 2015.Nepublikovaný rukopis. Dostupný z: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV
Valenta,J.: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování. Praha, ISV 95.
Valenta,J.: Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování. In: Kasíková-Vališová: Pedagogika pro učitele. Praha,Grada 2006. !!POZOR!! - jde o stať - pro zkoušku se nepočítá jako kniha!!!!!
Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. KE

                                                                                                                                                                       

Důležité texty pro téma:

- integrace OSV:

Valenta, J. Deset praktických principů kroskurikulárního přístupu k OSV. http://www.rvp.cz/clanek/267/1351                                                                                                                                                                                                                                      

Valenta, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.                                                                                                                                                                                                                                 

Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno, AISIS 2006. /online/ Dostupné na: http://www.dokazuto.cz/wp-content/uploads/osv_a_jeji_cesty_k_zakovi.pdf                                                                                                                                                                                              

Valenta, J. Učivo jako součást žákova života. [online]Praha: VUP, 2008. Dostupné na www: http://www.rvp.cz/clanek/267/2182

- použití scénických postupů (metod dramatické výchovy, hraní rolí atd.)

Králová, O., Marušák, R., Rodriquesová, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008.                                                                               

Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.                                                                                                                                                                                                                                  

Další důležité texty (zvýrazněné jsou ty, které se přímo zabývají tématem kurzu):                                                                                                                                                                                                                                  

Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.
Kasíková, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005.
Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi., 1. vyd., Plzeň: Fraus, 2002.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Rakoušová, A. Integrace obsahu vyučování. Praha: Grada Publishing, 2009.                                                                                                                                      

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VUP, 2007.¨                                                                                                                                                      

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Praha : Výzkumný ústav pedagogický 2004. Dostupný z WWW: http:// www.vuppraha.cz.                                                                                                                                                                                                                                                 

 

-------------------------------------------------------------------

Starší seznam:

-- Povinná literatura:
Cangelosi, J. S. Strategie řízení školní třídy. Praha : Portál, 1994.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-- Literatura specificky k variantě kazuistického semináře vedené J. Valentou

se nalézá na http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV na konci osobního profilu vyučujícího.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (30.10.2019)

Zaměření kurzu v ZS i LS:

Praktické řešení
a) integrace učiva a metod aprobačního předmětu a učiva a metod průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" zakotveného v RVP pro základní vzdělávání a/nebo gymnázia (resp. integrace učiva a metod z oblasti osobnostně sociálního a mravního rozvoje do předmětu);
b) využití scénických postupů, hraní rolí a inscenační metody (resp. metod dramatické výchovy) ve výuce aprobačního předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK