PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociálně pedagogické metody - AUP510028
Anglický název: Social Pedagogical Methods
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD510014
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Záměnnost : AUP50015
Je záměnnost pro: AUP50015
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využitím v sociálně pedagogické práci. Svoje poznatky dokáže aplikovat při řešení modelových situací, rozboru kasuistik a v praktických činnostech své odborné praxe.

Osnova předmětu:
• fáze práce s klientem
• rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru
• direktivní a non-direktivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly
• energetická stránka pomáhání, hranice vztahu, syndrom vyhoření
• motivy pro pomáhající profese
• rozhovor jako metoda práce s klientem, kontakt s klientem v rámci rozhovoru, respektující dialog a aktivní naslouchání, usměrňování rozhovoru
• skupinová práce s klienty, terapeutická komunita, svépomocné skupiny
• mediace jako metoda řešení konfliktu
• probace jako alternativa práce s mladistvými pachateli
• dobrovolnická práce s klienty
• supervize v pomáhajících profesích
• etika pomáhajících profesí

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Subject aim:
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with basic methods of socially educational work with individuals, groups and community and their use in social pedagogical work. He / she is able to apply his / her knowledge in solving model situations, analysis of case reports and in practical activities of his / her professional practice.

Course syllabus:
• working with the client
• interview as the main method of social pedagogical work, principles and ways of conducting the interview
• directive and non-directive means of intervention, aid systems and control systems
• energetic aspects of helping, relationship boundaries, burnout
• motives for helping professions
• interview as a method of working with the client, contact with the client in the interview, respecting dialogue and active listening, channeling the interview
• group work with clients, therapeutic community, self-help groups
• mediation as a method of conflict resolution
• probation as an alternative to working with juvenile offenders
• volunteer work with clients
• supervision in helping professions
• Ethics of helping professions

It is allowed to complete the course in another section of study.
Literatura
Poslední úprava: PEDLOREN (15.06.2015)

Literatura povinná:

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000.ISBN

MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.

SHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.

Literatura doporučená:

EIS, Z. Supervize. Praha: Pražský psychoterapeutický institut, 1995. ISBN 80-901710-2-8.

FRIČ, P. a kol. Dárcovství a dobrovolnictví v České republice, NROS, AGNES, Praha: 2001. ISBN 80-902633-7-2.

GUGGENBÜHL, A. Nebezpečí v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4.

HAWKINS, P., SHONET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.

KOL. Terapeutická komunita pro drogově závislé I. Vznik a vývoj. Praha: Středočeský kraj v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-876-4.

JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.

ISBN 80-7254-329-6

MAŠÁT. V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Z. Susa, 2012, ISBN 978-80-86057-80-4

MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících I, II, III. Hradec Králové: Nucleus, 2001, 2002, 2003.

MATOUŠEK, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996.

MENDEL, R. A. Méně slov a více pomoci. Účinné a neúčinné metody při snižování kriminality mládeže. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2002.

Poněšický, J., Balintovské skupiny a supervize. Konfrontace, 2005, roč. 16, č. 1, s. 8-16. ISSN 0862-8971.

ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: SLON 1994.

ŠIMEK, A. Supervize-kazuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.

Timulák, L.:Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148

TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodická práce s nimiv organizacích.  Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-178-6.

RAINFORTH, B. - KUGELMASS, J. W. (Eds) Curriculum and Instruction for All Learners. Blending Systematic and Constructivist Approaches in Inclusive Elementary Schools. Baltimore: Paul H.Brookes Publishing Co., 2003.

ŠIŠKOVÁ, T. (ed). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 1998.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK