PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gramatický systém a morfosyntax I (učitelství) - ASP100008
Anglický název: Grammatical system and morphosyntax I
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Adéla Smažíková
Vyučující: Mgr. Adéla Smažíková
Prerekvizity : ASP200001
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Dana Kratochvílová, Ph.D. (22.08.2022)
V přednáškách se posluchači seznámí s normou současné španělštiny. Teoretický výklad navazuje na přednášky z fonetiky, opouští plán zvukový a věnuje se zejména morfematice a morfologii španělštiny. Výklad postupuje podle slovních druhů. U každého tématu se postupuje od formy k významu (funkci), tedy nejprve je detailně popisována forma daného jevu (včetně výjimek), a teprve poté je analyzováno užití. Absolvent kursu by měl ovládat normu španělštiny teoreticky i prakticky, znát základní terminologii a měl by být schopen teoretického výkladu probíraných jazykových jevů.

Z kapacitních důvodů a s ohledem na vysokou odbornou náročnost kurzu je předmět určen výhradně pro studenty bc. programu Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Dana Kratochvílová, Ph.D. (20.09.2022)

Studenti jsou seznámeni s lingvisticko-didaktickým přístupem ke španělskému gramatickému systému a morfosyntaxi. Ovládají veškerou základní terminologii v češtině i ve španělštině, v obou jazycích jsou schopni fundovaně hovořit o probíraných slovních druzích, chápat je v širších souvislostech a pracovat se sekundární literaturou, jež se jim věnuje (opět bez ohledu na to, zda je psána česky nebo španělsky). Jsou schopni samostatně přemýšlet na gramatickými problémy souvisejícími s probíranými slovními druhy, chápat i subtilní významové rozdíly a tyto rozdíly souvisle vysvětlit a popsat i pro účely následné výuky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Kratochvílová, Ph.D. (22.08.2022)

Povinná literatura:

Alarcos Llorach, Emilio: Gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe, 1994.

Čermák, Petr - Castillo, David Andrés: Gramática aplicada de la lengua española. Praha: Karolinum, 2011.

Matte Bon, Francisco: Gramática Comunicativa del español. Tomo I-II. Madrid: Edelsa, 2005.

R.A.E.: Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Libros, 2009.

R.A.E.: Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid: Espasa Libros, 2010.

R.A.E.: Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Libros, 2010.

Zavadil, Bohumil - Čermák, Petr: Mluvnice současné španělštiny. Praha: Karolinum, 2009.



Doporučená literatura:

Alcina Franch, Juan - Blecua, José Manuel: Gramática española. Barcelona: Ariel, 1991.

Bello, Andrés - Cuervo, Rufino José: Gramática de la lengua castellana. Buenos Aires: Sopena, 1960.

Bosque, Ignacio - Demonte, Violeta (eds.): Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe, 1999.

ČSAV: Mluvnice češtiny (2). Tvarosloví. Praha: Academia, 1986.

Fernández Ramírez, Salvador: Gramática española, I-V. Madrid: Arco Libros, 1985-1988.

Lázaro Carreter, Fernando: Diccionario de términos filológicos. Madrid: Gredos, 2008.

Seco, Manuel: Gramática esencial del español. Madrid: Espasa Calpe, 2011.

Seco, Manuel: Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe, 1992.

Štícha, František a kol.: Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Dana Kratochvílová, Ph.D. (22.09.2020)

Zápočtový test na konci semestru. Test je zaměřen teoreticky student v něm prokazuje znalost normy španělského jazyka, znalost terminologie, schopnost porovnat daný jev ve španělštině a v češtině, porozumění textům, které byly v průběhu semestru zadávány jako společná četba, a schopnost aplikace všech poznatků na jazykový materiál. Student má k dispozici 3 pokusy.

 

Student, který si nezapíše seminář, nemá povinnost odevzdávat průběžně vypracované úkoly ani písemně zpracované odpovědi na otázky ke společné četbě. Obsah této společné četby však tvoří součást znalostí, kterými by měl student vládnout na konci obou semestrů. I student sdruženého studia tedy musí tyto texty přečíst a v závěrečném testu prokázat porozumění látce, která v nich byla vyložena. Student sdruženého studia dále nemusí absolvovat prakticky zaměřený zápočtový test ze semináře.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Kratochvílová, Ph.D. (31.08.2020)

1.      Úvod

 

-          Gramatika, morfologie a morfosyntax, další lingvistické disciplíny

-          Normativní gramatika, norma vs. úzus

-          RAE, www.rae.es

-          Slovníky RAE: Diccionario de la lengua española, Diccionario panhispánico de dudas

-          Jazykové korpusy: CORPES XXI, CREA, InterCorp, Araneum Hispanicum Maius

 

2.      Substantivum

 

-          Funkce substantiva

-          Rod

-          Číslo

 

3.      Člen

 

-          Určitý člen, neurčitý a nulový člen

-          Substantivizace

 

4.      Adjektivum

 

-          Funkce adjektiva

-          Apokopa

-          Adjektiva kvalifikační a relační

-          Postpozice/antepozice adjektiva

-          Superlativ absolutní

 

5.      Zájmeno

 

-          Funkce zájmena, deixe

-          Zájmena osobní, voseo, leísmo

-          Zájmena ukazovací a přivlastňovací

-          Zájmena vztažná

 

6.      Sloveso

 

-          Formální stránka slovesa

-          Infinitiv, gerundium, participium

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK