PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do sociologie - ASG100129
Anglický název: Introduction to Sociology
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
Korekvizity : ASG100048
Je neslučitelnost pro: MZ340P03, MZ340P583, MZ340P582
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Uvod_sylabus_22_final.pdf Sylabus kurzu Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)
Kurzy Úvod do sociologie a Seminář k úvodu do sociologie jsou korekvizitami a tvoří logický celek.
Cílem kurzů je uvést studenty do studia sociologie, a to skrze seznámení s klíčovými pojmy a koncepty a skrze rozvinutí sociologické perspektivy studia společnosti. Kurzy představují první stavební kámen systematického studia sociologie a na znalosti a dovednosti v nich získané navazují především kurzy Obecné sociologie, ale v rovině formulace výzkumných otázek a zkoumání sociální reality i metodologické kurzy studijního plánu. Absolvováním kurzů by si studenti měli osvojit sociologický přístup ke studiu sociální reality jako přístup specifický pro sociologii jako vědu.
Přednášky nejprve seznamují studenty s určujícími znaky sociologie jako vědy a jejím vývojem, který určoval dnešní povahu sociologie. Základní obrysy sociologie jsou přeloženy do praktické roviny kladení výzkumných otázek, tedy formulace cílů sociologického zkoumání sociální reality – studenti se tedy nejprve seznamují s tím, jaké otázky si sociologie klade a jak takové otázky mohou sami pokládat. V průběhu dalšího studia budou tuto dovednost rozvíjet a naváží na ni způsoby zkoumání sociální reality, tedy budováním dovedností, které jim pomohou na tyto otázky odpovídat.
Následující a stěžejní část přednášek představuje základní pojmy a koncepty používané v sociologii, a to v jejich vzájemných souvislostech, přičemž osou obou kurzů je v tomto smyslu provázanost struktury společnosti a jednání. Smyslem kurzů není předložit výčet pojmů a jejich definic. Cílem je, aby studenti dokázali vybrané pojmy aplikovat na různé případy, tedy použít ve vlastním a nezávislém studiu. V nejobecnějším smyslu je cílem kurzu vybavit studenty pro další studium tak, aby v něm co nejdříve byli schopní kritického myšlení a samostatného bádání. I proto je kurz svou strukturou provázán i s kurzem Vědecké práce a informačních zdrojů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (20.09.2022)

Úvod do sociologie – zkouška:

Podmínkami splnění předmětu jsou:

1.     plnění průběžných úkolů (zpracování z přednášky) v zadaných termínech (viz sylabus) – každý student musí splnit minimálně 70 % úkolů;

2.     odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 70 bodů ze 100 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 22. prosince 2021.

 

Seminář k Úvodu do sociologie – zápočet:

1.     Odevzdání 6 úkolů ze 7

2.     Čtení zadané literatury (bude ověřováno)

3.     Aktivní účast na seminářích

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)

Povinná:

Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004).

Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003.

Další literatura:

Sociologické učebnice:

Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.

Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013.

Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004.

Havlík, R.: Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 1998.

Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005.

Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání).

Slovníky a příručky:

Velký sociologický slovník  I. a II.  Praha, Karolinum, 1996.

Thompson, K.: Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno, Barrister & Principal, 2001.

Další:

Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996.

Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000.

Mills, C. W.: Sociologická imaginace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.

Možný, I.: Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života, Praha, Portál, 2002.

Petrusek, M. – Miltová, A. – Vodáková, A. (eds.). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON, 2000.

Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 2006.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)

Metody výuky:

 

Přednášky i semináře plní zejména úlohu diskusního fóra a poskytují prostor jak pro diskusi, tak pro práci studentů, při níž vyučující poskytuje zpětnou vazbu a oporu. Aby práce v hodinách byla smysluplná, je třeba, aby se na ni studenti připravovali doma. K tomu slouží zadávané úkoly a četba, které tvoří podstatnou část kurzu. Úkoly tak neplní formální funkci kontrol, ale slouží studentům mimo jiné k přípravě na téma, k reflexi probraného tématu, či k uplatnění nabytých znalostí.

Studijní opora:

 

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

Realizace distanční výuky:

 

Při distanční realizaci kurzu budou přednášky vedeny online pomocí videokonference, a to v časech dle rozvrhu. Odkazy na připojení se k videokonferenci budou uvedeny u příslušné přednášky v Moodle, kde budou, stejně jako v případě prezenční výuky, dostupné všechny materiály.

Zadané úkoly se odevzdávají v Moodle.

V případě Semináře jsou studenti rozděleni do dvou skupin stejně jako v případě prezenční výuky. I zde probíhají videokonference dle rozvrhu, rozdělení do skupin tedy odpovídá zápisu na jeden ze dvou možných rozvrhových lístků.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.01.2023)

Skupinový úkol – odevzdání do 4. 1.

Studenti se rozdělí do skupin po 3-5. V těchto skupinách vytvoří materiál (audio, video, infografiku), který přehledně a srozumitelně shrne a na příkladech ilustruje některé z pojmenování moderní společnosti představené v Petruskově knize „Společnosti pozdní doby“. Studenti mohou ke zpracování použít i jakékoliv další odborné zdroje (v případě nejasnosti zdroje konzultují s některým z vyučujících předmětu). Materiál by měl být stručný (audio/video záznam na max 5 minut, infografika na stránku). Shrnutí pojmenování/typu společnosti by mělo být kreativní a nemělo by prostě kopírovat obsah zpracovaný Petruskem v knize. Ilustrace pojmu/pojetí by měly být konkrétní a podpořené odbornými poznatky.

Výběr zpracovávaného pojmu z knihy bude upřesněn při zadání úkolu (studenti si vyberou z nabídky předložené vyučující).

 

Zápočtová práce

Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají prostřednictvím Moodle. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů).

 

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.

Práce musí obsahovat:

[1]    osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol; v zásadě odevzdáváte rozepsanou strukturu již hotové práce podobně jako jste odevzdávali návrh struktury v jednom z předchozích úkolů);

[2]   abstrakt práce;

[3]   samotný text práce;

[4]   soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).

Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.

 

Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:

Kategorie

Hodnocená hlediska

max. bodový zisk

Výzkumná otázka

Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.

Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.

20

Struktura práce

Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.

20

Citování a používání zdrojů

Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.

10

Stylistika

Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu.

10

Doplňky k práci

Odevzdaný dokument obsahuje osnovu a abstrakt. Osnova naplňuje svou formou a zpracováním svůj účel (viz zadání!), abstrakt svou formou odpovídá standardu.

10

Sociologická/soek odbornost textu

Hodnocena je celková úroveň odevzdaného textu jako odborného (naplnění kritérií odborného textu: relevance, styl, práce se zdroji, analýza a syntéza…), kvalita jeho zpracování a jeho sociologická relevance.

30

 

Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:

71-80

3

81-90

2

91-100

1

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (22.01.2024)

 

 

Úkoly:

 

6. 10.

Přednáška: Úvod do předmětu

 

 

12. 10.

Seminář: Myslet sociologicky

Přečíst literaturu

Bourdieu – Sociologie jako radikální pochybnosti (Teorie jednání, str. 69-73)

Berger – Sociologie jako forma vědomí (Pozvání do sociologie, druhá kapitola)

Mills – Co znamená pochopit souvislost historie a biografie? (Sociologická imaginace, první kapitola)

13. 10.

Přednáška: Obrysy vývoje sociologie

 Jak chápu společnost já?

  16. 10.

Pluralita teoretických a metodologických východisek sociologie

19.10.

Seminář se nekoná.

 

 

20.10.

Přednáška: Jaké otázky si sociologie klade?

Jaké je povolání společenských věd?

23. 10.

Jaká otázka je vlastně sociologická a jaká ne? Srovnání s jinými společenskými vědami

26.10.

Seminář: Sociologie jako společensky potřebná věda

Eric Fassin - Užívání vědy a věda o užíváních

Evidence-based policy, sociální inženýrství, sociologie hodnotově neutrální, sociologie angažovaná?

27.10.

Přednáška: Společenské kategorie: jak vnímám/interpretuji svět

Deník: sebereflexe – jaké kategorie jsem dnes použil/a?

 30. 10

Individuální vnímání světa a jeho sociální podmíněnost; „přirozené“ kategorie

Pojmy: stereotypy, postoje, skupiny, socializace, definice situace

2.11.

Seminář: Móda, okázalá spotřeba

Úkol: Influenceři

30. 10.

Simmel – Móda, Veblen – okázalá spotřeba

Šíření módních trendů, difuze inovací, výzkumem (ne)dosažitelný život elit

3.11.

Přednáška: Odkud se dívám na svět: má pozice ve struktuře společnosti

Deník: porozumění druhým (jiná pozice) – skupinová práce!

6. 11.

Podmíněnost vnímání a jednání vlastní pozicí ve struktuře společnosti

Pojmy: status, role; hodnoty, postoje

6. 11.

9.11.

Seminář: Habitus

Úkol: Segmentační nástroje

Bourdieu – Teorie jednání, první kapitola

Orientace člověka ve společnosti, primární skupina, sociální kontrola, třídní systém

10.11.

Přednáška: Má pozice ve struktuře společnosti a mé možnosti

Deník: limity jednání, které představuje pozice

13. 11.

Podmínky našeho jednání, života a životních strategií; příležitosti, zdroje

Pojmy: struktura, stratifikace, nerovnost, moc, mobilita

16.11.

Seminář: Přechodové rituály, liminarita

Úkol: Přechodové rituály

13. 11.

Turner – Průběh rituálu, třetí kapitola

Jak se získává pozice ve struktuře společnosti?

Sekundární socializace, udržování kontinuity ve společnosti, sociální kontrola

17. 11.

Státní svátek – seminář se nekoná

 

 

23.11.

Volno.

 

 

24.11.

Přednáška: Jednám správně a jak to poznám?

Deník: konformita a deviace všedního dne

20. 11.

Pojmy: konformita, normy, deviace, sociální kontrola; udržování sociálního řádu

30.11.

Seminář: „Přivádění k rozumu“

Úkol: Medicinalizace

20. 11.

Foucault – Dějiny šílenství

Zkušenost setkání s cizím, odlišným, druhým. Disciplinace v moderní společnosti

1.12.

Přednáška: Může společnost za to, jak jednám?

Deník: Jak jsem dnes reprodukoval/a sociální řád?

27. 11.

Reprodukce sociálního řádu v individuálním jednání

Pojmy: instituce, institucionalizace, hodnoty

7.12.

Seminář: Všichni hrajeme divadlo

Úkol: Etnometodologie

27. 11.

Goffman - The Presentation of Self in Everyday Life

Teorie rolí, face-to-face interakce, impression management

8.12.

Přednáška: V jaké společnosti žiji?

Sociální řád a povaha společnosti, proměna společnosti, sociální změna a konflikt

Pojmy: konflikt, individualizace, racionalizace, modernizace

zadání skupinového úkolu (viz níže)

 

14.12.

Seminář: Modernita a holocaust

Úkol: Historikerstreit

11. 12.

Bauman – Modernita a holocaust, čtvrtá kapitola

Internalizování role, neosobní byrokracie, instrumentální racionalita

15.12.

Přednáška: Sociologická perspektiva ještě jednou poprvé: sociologie, lidé a příroda, politika

Fórum: ochrana ŽP

18. 12.

21.12.

Seminář: Sociální konflikt

Úkol: Masová společnost a sociální konflikt/smír

18. 12.

Hannah Arendt – Původ totalitarismu (437-442)

 

22.12.

Přednáška: Sociologická perspektiva ještě jednou podruhé: vánoční speciál

Deník: Vánoce sociologicky

 

4.1.

Prezentace skupinových úkolů

 

 

5.1.

Závěrečná přednáška

 

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)

Studijní oporou kurzu je Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK