Kvalitativní výzkum v sociální práci - ASCK10005
|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Nicole Vojtíšková (14.02.2024)
<br> Kvalitativní výzkum v sociální práci<br> <br> <br> Vyučující: Mgr. Kateřina Cidlinská, Ph.D.<br> Kontaktní e-mail: cidlinska.katerina@gmail.com<br> Konzultační hodiny: dle individuální domluvy<br> <br> <br> Anotace:<br> Cílem kurzu je seznámit studující se základními principy a metodami kvalitativního výzkumu v sociálních vědách, které lze využít pro výzkum v oboru sociální práce. Studující si ujasní, pro jaké účely je vhodné kvalitativní výzkum a jeho jednotlivé metody využívat a blíže se seznámí s postupy jednotlivých metodu sběru a analýzy dat. <br> Kurz je vhodný zejména pro ty, kteří v brzké době plánují začít s přípravou bakalářské nebo magisterské diplomové práce.<br> Absolvování kurzu je podmínkou pro zápis do kurzu Kvalitativní výzkumný design - realizace výzkumného projektu, v jehož rámci budou studující zpracovávat vlastní výzkumný projekt. <br> <br> Formát kurzu:<br> Kurz kombinuje přednášky a individuální práci.<br> <br> Požadavky k atestaci:<br> - úspěšné složení závěrečného testu (min 70 % správných odpovědí)<br> - včasné odevzdání 2 domácích úkolů (návrh metodologického zpracování vybraného výzkumného tématu, ukázka analýzy dat vybranou metodou)<br> - fyzická účast na min. 5 blocích<br> <br> Obsah kurzu:<br> <br> BLOK 1. <br> Historie a základní charakteristiky kvalitativního výzkumu<br> - Využití a limity kvalitativního výzkumu<br> - Rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem<br> Literatura: <br> Flick, U. 2006. An introduction to qualitative research (3. vyd.). Londýn: SAGE, s. 11-53.<br> Miovský, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, s. 13-68. <br> Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK, s. 258-287.<br> <br> BLOK 2. <br> Typy výzkumů a typy kvalitativních dat a jejich možné využití<br> - Základní výzkum, aplikovaný výzkum, akční výzkum, kritický výzkum<br> - Studie, případová studie, longitudinální studie, srovnávací studie<br> - Rozhovory, pozorování, texty, obrazy (vizuální materiály)<br> - Tvorba vzorku<br> Literatura: <br> Flick, U. 2006. An introduction to qualitative research (3. vyd.). Londýn: SAGE, s. 122-134, 147-280.<br> Flick, U. 2018. Qualitative Data Collection. Londýn: SAGE, s. 231-438.<br> Miovský, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, s. 92-121. <br> Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK, s. 291-314.<br> Úkol 1: <br> Poslat 5 dní před seminářem formulaci 1-3 výzkumných témat, která studující/ho zajímají, případně na ně chystá psát DP nebo ji již píše. <br> <br> BLOK 3. <br> Metody sběru dat <br> - Typy rozhovorů a focus groups<br> - Typy pozorování a etnografie<br> - Biografický výzkum, metoda životní a časové křivky<br> - Sběr dokumentů<br> - Sběr vizuálních dat<br> - Specifické populace a výzkumná práce s nimi (děti, starší lidé, obtížně dostupné skupiny, experti a elity)<br> - Etika <br> Literatura: <br> Flick, U. 2006. An introduction to qualitative research (3. vyd.). Londýn: SAGE, s. 122-134, 147-280.<br> Flick, U. 2018. Qualitative Data Collection. Londýn: SAGE, s. 231-438, 615-685.<br> Miovský, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, s. 141-194. <br> Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK, s. 315-414.<br> <br> BLOK 4. <br> Metody analýzy dat<br> - Základní analytické činnosti a cíle kvalitativní analýzy dat<br> - dedukce, indukce, abdukce<br> - obsahová analýza<br> - tematická analýza<br> - zakotvená teorie<br> Literatura: <br> Dudová, R. 2010. „Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a „rozumějící rozhovor“.“ Pp. 364–383 in Šubrt, J. Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum.<br> Flick, U. 2006. An introduction to qualitative research (3. vyd.). Londýn: SAGE, s. 295-318.<br> Miovský, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, s. 226-240. <br> Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK, s. 417-429.<br> Instruktážní video k TA: https://www.youtube.com/watch?v=4voVhTiVydc<br> <br> BLOK 5. <br> Metody analýzy dat<br> - interpretativní fenomenologická analýza<br> - narativní analýza<br> - konverzační analýza<br> - diskurzivní analýza<br> - vizuální analýza<br> Literatura: <br> Flick, U. 2006. An introduction to qualitative research (3. vyd.). Londýn: SAGE, s. 319-341.<br> Miovský, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, s. 241-354. <br> Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK, s. 417-429.<br> <br> BLOK 6. <br> Kódování a interpretace dat<br> - Ukázky kódování a interpretace dat v praxi<br> - Diskuse zaslaných návrhů metodologického zpracování vybraných výzkumných témat<br> Literatura:<br> Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. 2020. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií UK, s. 429-443.<br> Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, s. 39-105. <br> Kódování v tematické analýze: https://www.youtube.com/watch?v=5zFcC10vOVY (od 28. min.)<br> Úkol: <br> - Poslat 5 dní před seminářem návrh metodologického zpracování vybraného výzkumného tématu s vyargumentováním volby konkrétního přístupu a volby metod (max 1800 znaků).<br> - Poslat 5 dní před seminářem okódovaný text dle výběru vyučující<br> <br> <br> Zkouškové období<br> Závěrečný test<br> <br> <br> Další doporučená literatura:<br> Baker, S.E., Edwards, R. 2012. How many qualitative interviews is enough? Expert voices and early career reflections on sampling and cases in qualitative research. Southampton, GB: National Centre for Research Methods.<br> Braun, V., Clarke, V. 2013. Successful Qualitative Research. A Practical Guide for Beginners. London: SAGE Publications Ltd.<br> Creswell, J. W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications.<br> Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonne S. (2004) Handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.<br> Grix J. 2002. Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research. Politic; 22(3):175-186. <br> Guba, E. G., Lincoln, Y. S. 1994. Competing paradigms in qualitative research. In Denzin, N. K. Lincoln, Y. S. Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications, s. 105-117.<br> Guest, G., Bunce, A., Johnson, L. 2006. How Many Interviews Are Enough? Field Methods, 18, 59 - 82.<br> Charmaz, K. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: SAGE, 2006. <br> Kaufmann, J. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství. Kapitola: Začátek práce: Rychlost, pružnost, empatie (s. 39 – 66). <br> Mišovič, J. 2019. Kvalitativní výzkum se zamřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON.<br> Rose, G. 2001. Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE Publications Ltd<br> Saldana, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London, 2009. <br> Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005.<br> Spradley, J. P. Participant Observation. New York, 1980.<br> <br> |