PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Popkultura jako mytologie, fandom jako náboženství (Nmgr) - ARL500173
Anglický název: Popculture As Mythology, Fandom As Religion
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ARL100388
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (04.02.2024)
Kurz má za cíl podívat se na popkulturu religionistickým prizmatem a analyzovat případné podobné motivy a funkce, které nalezneme ve srovnání s náboženstvím, stejně jako odlišnosti. V první části kurzu se budeme věnovat spíše pohledu na popkulturní příběhy jako na mýty, ve druhé části kurzu pak přejdeme spíše ke srovnání náboženské praxe a praxe "fanouškovské".

Podíváme se také na to, co taková srovnání vůbec přinášejí a v čem jsou naopak jejich rizika. A možná dojde i na definici náboženství...
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (04.02.2024)

Roland Barthes, Mytologie, z fr. originálu Mythologies (1957) přeložil J. Fulka, Praha: Dokořán, 2004.

Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé, z it. originálu Apocalittici e integrati (1964) přeložil Zdeněk Frýbort, Praha: Svoboda, 1995.

A.K. Petersen, "The difference between religious narratives and fictional literature: a matter of degree only", Religion 46:4 (2016): 500-520, DOI: 10.1080/0048721X.2016.1221670 .

Henry Jenkins, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, London: Routledge, 1992, https://doi.org/10.4324/9780203361917 .

Linden, H. & Linden, S., Fans and fan cultures: Tourism, consumerism and social media, 2016, DOI: 10.1057/978-1-137-50129-5. 

Joanne Mackellar, "Fanatics, fans or just good fun? Travel behaviours and motivations of the fanatic", Journal of Vacation Marketing 12:3 (2006): 195-217. https://doi.org/10.1177/1356766706064622

Joanne Mackellar, "Dabblers, fans and fanatics: Exploring behavioural segmentation at a special-interest event", Journal of Vacation Marketing15:1 (2009), 5-24. https://doi.org/10.1177/1356766708098168

C.A.Baker, "Creative choices and fan practices in the transformation of theme park space", Journal for Transformative Works and Cultures 22 (2016), https://doi.org/10.3983/twc.2016.0974 .

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (04.02.2024)

Předběžný sylabus:
1. Úvodní hodina
2. Roland Barthes - Mýtus dnes
3. Mýtus dnes
3. Umberto Eco - Skeptikové a těšitelé
4. Skeptikové a těšitelé
5. A.K. Petersen - The difference between religious narratives and fictional literature: a matter of degree only
6. Henry Jenkins - Scribbling in the Margins: Fan Readers/Fan Writers

7. Linden and Linden - Fan Tourism
8. Joanne Mackellar - Fanatics, fans or just good fun? Travel behaviours and motivations of the fanatic
9. Joanne Mackellar - Dabblers, fans and fanatics: Exploring behavioural segmentation at a special-interest event
10. C.A.Baker - Creative choices and fan practices in the transformation of theme park space

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK