PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Antropologie sociálních médií - ARL100370
Anglický název: Anthropology of Social Media
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
A – Mezioborová nabídka VP: Informace a nová média
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)
Sociální média jsou v současné době jedním z hlavních kanálů společenské komunikace, který ovlivňuje (pop)kulturu, politiku, náboženství a mnoho dalších oblastí sociálního života. Kurz nabídne základní přehled konceptů a metod, skrze které lze sociální média kvalitativně zkoumat. Vychází z především z tradice digitální antropologie a digitální etnografie. Zaměřuje se na to, jak se na sociálních médiích formují komunity a identity a jaké každodenní uživatelské praktiky na sociálních médiích vznikají. V první části představí základní antropologické přístupy ve studiu sociálních médií a ve druhé části se zaměří na výzkumné metody a praktické příklady.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

Cílem kurzu je 1) poskytnout základní přehled o antropologických teoriích a konceptuálních přístupech k sociálním médiím a 2) probrat jednotlivé metody kvalitativního výzkumu sociálních médií a poskytnout praktické příklady. Po absolvování kurzu by studující měli být schopni naplánovat vlastní výzkumný projekt zahrnující kvalitativní výzkum sociálních médií. 


Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

Prospěch v kurzu je hodnocen na základě aktivní účasti, zpracování referátu z povinné literatury a závěrečné prezentace zpracovaného tématu (výzkumná otázka, konceptuální vymezení, návrh metod).

Aktivní účast: během semestru jsou povoleny tři omluvené absence. Pokud se studující z nějakého důvodu nemůže účastnit více týdnů po sobě, je potřeba s vyučující domluvit individuální řešení. Od studujících se očekává aktivní zapojení do přednášek, praktických úkolů a připravenost v podobě seznámení se s povinnou a doporučenou literaturou.

Zpracování referátu z povinné literatury: během semestru každý studující jednou prezentuje referát z četby na začátku přednášky – připraví si shrnutí a otázky pro ostatní studující.

Závěrečná prezentace: témata prezentací budou v průběhu semestru diskutována s vyučující. Studující zpracují během druhé poloviny semestru návrh na výzkumný projekt, který odprezentují (libovolnou formou, video/audio/online formáty vítány, fantazii se meze nekladou). 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

1.       Úvodní hodina – co jsou to sociální média? Základní vymezení pojmů a předmětu studia (19.2. 2024)

Povinná literatura: Jensen, K. B. (2015). What’s Social About Social Media? Social Media + Society, 1(1). https://doi.org/10.1177/2056305115578874

 Doporučená literatura: Miller, Daniel a Horst, Heather. 2012: The Digital and the Human: A Prospectus for Digital Anthropology, in Miller, Daniel et al (eds). Digital Anthropology, London: Routledge, s.3 – 31.

 

2.       Sociální média jako globální fenomén a princip kulturního relativismu (26.2.2024)

 Povinná literatura: Daniel Miller et al. 2016. How the World Changed Social Media. London: UCL Press. (vybrané kapitoly)

Doporučená literatura: Markham, Annette. 2013 “Fieldwork in social media: What would Malinowski do?“ Qualitative Communication Research“, 2(4), 2013. 434–446.

 

3.       Antropologie vs mediální a komunikační studia – porovnání přístupů (4.3. 2024)

 Povinná literatura: Perrtiera, Anna Cristina. 2018. Media Anthropology for the Digital Age, Polity Press, kap 3.

 

4.       Metody výzkumu I. – digitální etnografie (11.3.2024)

 Povinná literatura: Sarah Pink, Heather Horst, John Postill, Larissa Hjorth, Tania Lewis, Jo Tacchi. Digital Ethnography. 2016.  Principles and Practice. SAGE Publications. (vybrané kapitoly)

Doporučená literatura: Tom BoellstorffBonnie NardiCelia PearceT. L. TaylorGeorge E. Marcus. 2012-.Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method. Princeton University Press (vybrané kapitoly).

Light, Ben, Jean Burgess, and Stephanie Duguay. 2016. “The Walkthrough Method: An  Approach to the Study of Apps.” New Media & Society 20(3): 881-900.  

 

5.       Metody výzkumu II. – vizuální a textová analýza (18.3.2023)

 Povinná literatura: Ruth Page, et al. 2014. “Analysing Discourse: Qualitative Approaches,” in Researching Language and Social Media: A Student Guide. pp 80-103. New York: Routledge.

 Doporučená literatura: Altheide, David. 1987. Ethnographic content analysis. Qualitative Sociology (10)1

 

6.       Etické výzvy kvalitativního výzkumu sociálních médií (25.3. 2024)

Povinná literatura: Internet Research: Ethical Guidelines 3.0, https://aoir.org/reports/ethics3.pdf

Doporučená literatura: Kozinets, Robert. 2010. Conducting Ethical Netnography. In: Kozinets, Robert: Netnography – Doing Ethnographic Research Online. Sage Publications, s. 136 - 156

7.       Konstrukce identity a performativita sociálních médií (8.4.2024)

Povinná literatura: Pooley, Jefferson (2021). Social Media & The Self – an open reader. Dostupné na: https://www.mediastudies.press/sms

Doporučená literatura: Abidin, C. (2016). “Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online?”: Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, 2(2).https://doi.org/10.1177/2056305116641342

8.       Online komunity a publika (15.4. 2023)

Povinná literatura: danah boyd. (2010). "Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications." In Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (ed. Zizi Papacharissi), pp. 39-58.

 Doporučená literatura: Abidin, Crystal. 2021. “From ‘networked publics’ to ‘refracted publics’: A companion framework for researching ‘below the radar’ studies.” Social Media + Society 7(1): 1-13. DOI: 10.1177/2056305120984458

9.       Memy (22.4.2024)

Povinná literatura: Abidin C., Kaye D. B. V. (2021). Audio memes, earworms, and templatability: The “aural turn” of memes in TikTok. In Arkenbout C., Wilson J., de Zeeuw D. (Eds.), Critical meme reader: Global mutations of the viral image (pp. 58–68). Institute of Network Cultures.

Doporučená literatura: Jing Zeng & Crystal Abidin (2021) ‘#OkBoomer, time to meet the Zoomers’: studying the memefication of intergenerational politics on TikTok, Information, Communication & Society, 24:16, 2459-2481, DOI: 10.1080/1369118X.2021.196100

10.   Algoritmy (29.4.2024)

Povinná literatura: Seaver, Nick. 2017. “Algorithms as Culture: Some Tactics for the Ethnography of Algorithmic Systems.“ Big Data & Society 4 (2).

Doporučená literatura: Bucher, Taina.2017. ”The algorithmic imaginary: exploring the ordinary affects of Facebook algorithms”, Information, Communication & Society, 20:1, 30-44.

11.   Influenceři (6.5.2024)

Povinná literatura: Heřmanová, Marie (2022). ‘I’m Always Telling You My Honest Opinion’: Influencers and Gendered Authenticity Strategies on Instagram", Heřmanová, M. , Skey, M.  and Thurnell-Read, T.  (Ed.) Cultures of Authenticity , Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 231-245. https://doi.org/10.1108/978-1-80117-936-220221017

Doporučená literatura: Duffy, B. E. (2016). The romance of work: Gender and aspirational labour in the digital culture industries. International Journal of Cultural Studies, 19(4), 441-457.

https://doi.org/10.1177/1367877915572186

12.   Závěrečná hodina – prezentace a diskuze (13.5.2024)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

Kurz je vhodný pro studenty a studentky 2. a vyšších ročníků (předpokládá se základní znalost metod kvalitativního výzkumu a schopnost samostatně pracovat na vlastním projektu). V případě naplnění kapacity mají přednost studenti oboru Religionistika. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK