PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Příběh Hrdiny v mýtu a pohádce - ARL100353
Anglický název: Hero's Quest in Myth and Folktale
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 24 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Hero_Mythology.pdf Jan A. Kozák - Hero Mythology Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout Jung - O Fenomenologii ducha v pohádkách.pdf Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (28.01.2021)
Seminář se bude věnovat tématu "hrdinského vzorce" v mýtu a pohádce. Již ranní badatelé v oblasti antropologie, psychologie a religionistiky si povšimli, že hrdinské příběhy, ať již v pohádce, legendě, nebo mýtu, mají časté opakující se motivy a struktury. Na semináři budeme číst texty těchto klasiků zhruba v historickém pořadí (Otto Rank, lord Raglan, Carl Gustav Jung, Joseph Campbell, Vladimir Propp, Bruno Bettelheim, Alan Dundes, Algirdas Greimas) a hledat k jejich koncepcím jednak ilustrativní příklady a jednak prozkoumávat limity jejich modelů. Studium hrdinského vzorce je zajímavé v tom, že se v něm potkává antropologie, psychologie, religionistika, folkloristika, naratologie a sémiotika, jedná se tedy o skutečně interdisciplinární téma. Na semináři hrdinský vzorec budeme systematicky spojovat s tématem iniciace, iniciačního rituálu a mýtu a tudíž se seznámíme (nebo si osvěžíme) klasiky: Arnold van Gennep, Mircea Eliade, Victor Turner. Vedle hrdinských vzorců v mytologii a epice nás bude zajímat i jejich přítomnost v moderní popkultuře - žánrech fantasy, sci-fi, komixu apod.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (28.02.2022)

Zápočet dostane student za:

1) prezenci na hodině (75%) a AKTIVNÍ účast

2) jednou za semestr připravený referát (rozdělení referátů během prvních dvou hodin)

3) na každou hodinu (s výjimkou hodiny vašeho referátu) přineste sepsané postřehy k aktuálnímu autorovi v podobě max 1 strany textu:

Pokud je výuka normálně prezenční, noste postřehy fyzicky na papíře, předávejte na začátku hodiny:

- jádro argumentu

- postřeh

- aplikace na nějaký příklad

 (V případě online výuky: Sledujte prosím "Studijní mezivýsledky" a vždy před danou hodinou tam nahrajte vaše postřehy ke čtené knize.)

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (28.02.2022)

V případě, že by došlo k distanční výuce, scházeli bychom se na této adrese:

https://cesnet.zoom.us/j/2091256958

Pokud někdo skončíte v izolaci, ale budete se chtít hodiny účastnit, napište včas před začátkem hodiny a uděláme hodinu hybridně. Berme to ale jen jako nouzovou variantu, s připojením jsou neustálé problémy a jejich řešení často zabírá cenné minuty výuky. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (22.04.2024)

19.2.

Úvodní hodina, představení studentů a tématu, rozdání prvních úkolů.

 

4.3.

Otto Rank: Zrození hrdiny

Referát k Rankově výkladovému postupu: Alžběta Böhmová

Jak vysvětluje širokou rozšířenost motivu? (Jaké vás napadají obecně možnosti vysvětlení rozšířenosti motivů?) Jaké jiné teorie byly v jeho době populární a jak se proti nim vymezuje? 

Co je podle Ranka "skutečný obsah" hrdinského příběhu? "o čem" je?
Jaké formy nabývá erotický vztah syna s matkou? Dcery s otcem? Jak vysvětluje "panenskou matku"? Příklady výkladu pomocí opaku? (hození do vody = narození) Proč tohle psychoanalytikové dělají? Prostí rodiče a královský pár: proč tento splitting? Co případ Mojžíše (má to naopak), a další výjimky?
Jak vykládá příběh o Kýrovi? (strukturální paralely)
Jaké postavy se skrývají za mnohostí postav? Co si myslíte, že tenhle výklad dělá? Jaká jsou jeho pozitiva? K čemu je dobrý?
Souvislost s duševními poruchami?

XX

Referát k výkladovému postupu lorda Raglana: Ondřej Váňa

Historický výklad mýtu: znáte nějaký příklad? Kdy se někdo snaží nacházet "historické jádro"? (Artuš, Trója, Ásové z Ásie) Naturmytologický výklad - příklady? Jak kritizuje pojetí "primitivního filosofa"? Co je podle něj mýtus?
Jak je to s pohádkami? Problém pohádky s ogrem: jaké navrhuje varianty výkladu její všudypřítomnosti? Napadají vás jiné? Co si myslíte o jeho argumentaci?
Jak vypadá podle něj základní rituální vzorec?

XX

Raglan - příklady a diskuze

Referát výkladu o Ježíšovi-hrdinovi: Jevgenij Shevelev

Diskuze

XX

Jungův Hrdina, formou referátů:

Referát: Hrdina a archetyp matky: Kateřina Mikutová

Referát: Fenomenologie ducha v pohádkách: Klára Horáková

Diskuze nad textem od Stanislava Komárka

XX

Referát o Proppově Morfologii Pohádky: Alena Lukášová, Tereza Morávková

Diskuze a příklady

XX

Asijští hrdinové/hrdinky:

Segal, Robert A. Stručný úvod do teorie mýtu. Praha: ExOriente, 2017, s. 87-94, 95-101, 105-110. 

Campbell, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. Praha: Argo, 2017, s. 17-33, 37-50, 209-210 (pouze "graf" a jeho popis).

XX

Campbell, referát (půlka knížky): Alena Kokrdová

Campbell, referát (půlka knížky): Hanka Saňáková

První kapitola z Gouxe (str. 5-24)

XX

Goux, referát: Jakub Tesárek

Goux 2-4 (s. 25-81)

Do shrnutí pište hlavní myšlenky a vaše nápady k tomu, nemusíte tentokrát hledat příklady, spíš se nad textem zamyslete.

XX

Heroine's Quest

Referát z Frankelové:

Referát z Murdockové: Lucie Steinerová, Veronika Divišová

Na hodinu si připravte příklady ženských příběhů, segmentujte je na motivy a struktury a kontrastujte s mužskými příběhy.

XX

Pokračování příběhu hrdinky

Četba článku o Deirdriu

Otázky k četbě: 

Jak zhodnocuje předchozí bádání k tématu hrdinského mýtu? Dozvěděli jste se něco nového? Jaké otázky diskutuje ve spojení se zrozením hrdiny a dalšími fázemi? V čem se od sebe tradiční interpreti zde liší? Jaké významné symbolické motivy se objevují v životopise Deirdriu? Všimnete si nějakých transformací známých motivů? Kterému známému mýtu je příběh o Deirdriu podobný a v čem? Jaké role mají ženy podle autorky v hrdinských mýtech? Proč podle některých autorů ženy nemají "stories of their own"? Co si o tom myslíte? Jak je to s ženským vzorcem podle Coline Covington? A jak vidí ženský vzorec Ann Jezewski? K jakému dochází závěru Anna Pagé?

Referát: Petr Světlík

Závěry

Srovnání vzorců: Matúš Adamko


Kronikářské zhodnocení a kritika (děti, vaničky atd.): XX

...

...

+ provedeme závěrečné setkání osobně někde v parku pod stromy... nebo v hospodě na zahrádce :-)

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (13.06.2022)

Určitě shlédnout: 

"Magical Otherworlds": https://youtu.be/MedjuejIJ14

"Hero's Quest": https://youtu.be/5nOE7tBnYaU

"Hero's Journey and the Monomyth": https://youtu.be/XevCvCLdKCU

"Every story is the same": https://youtu.be/LuD2Aa0zFiA

Zajímavé rozvinutí:

Your Life is not a Hero's Journey: https://youtu.be/j5bEQC6TTeM

Dan Harmon's 8 steps: https://youtu.be/UdxX_Kljrq8

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK