Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (14.09.2019)
Léčebné rituály patří celosvětově k jedné z nejrozšířenějších rituálních forem. Antropologové měli již mnohokrát možnost ukázat, že tyto rituály často opravdu fungují a pacientům dokáží pomoci. V tomto kursu se z pozic západních teorií rituálu a symbolů pokusíme porozumět tomu, na čem se fungování léčebných rituálů zakládá. Seznámíme se s nejpřínosnějšími interpretacemi rituální účinnosti, jaké antropologové v uplynulých 50 letech nabídli. Zamyslíme se i nad tím, co lze z fungování léčebných rituálů vyvodit pro přístup k léčení v našem západním světě. A podíváme se i na některé podoby symbolického léčení v naší současné společnosti.
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (14.09.2019)
A survey of basic theories of ritual healing.<br>
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (14.09.2019)
Konkrétní program bude stanovován z týdne na týdne v závislosti na průběhu diskusí a bude zveřejňován na Moodlu včetně příslušných zadaných textů a dalších instrukcí. Na semináři budeme číst mj. většinu z následujících textů:
Victor Turner, "A Ndembu Doctor in Practice", in The Forests of Symbols, Ithaca - London: Cornell University Press, 1967, s. 359-93
Claude Lévi-Strauss, "Čaroděj a jeho magie" a "Účinnost symbolů", in Strukturální antropologie, př. J. Vacek, Praha: Argo, 2006, s. 149-181
Carol Laderman, "The Ambiguity of Symbols in the Structure of Healing", Social Science and Medicine 24 (1987): 293-301
James Dow, "Universal Aspects of Symbolic Healing: A Theoretical Synthesis", American Anthropologist 88 (1986): 56-6
Geoffrey Samuel, "The Effectiveness of Goddesses, or How Ritual Works, Anthropological Forum 11 (2001): 73-90
Laurence Kirmayer, "Healing and the Invention of Metaphor", Culture, Medicine and Psychiatry 17 (1993): 161-195
Daniel E. Moerman, "Anthropology of Symbolic Healing", Current Anthropology 20 (1979): 59-66
Alejandro Jodorowsky, Psychomagie, př. Michal Špína a Matouš Jaluška, Praha: Malvern, 2015 (šp. orig. 1995)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UFRCHLUP (22.09.2013)
Kostru semináře budou tvořit zadané texty, které budou všichni účastníci povinni si na každou hodinu přečíst a o nichž poté budeme diskutovat. Ke každému článku bude zároveň zadána řada otázek, které budou formulovat hlavní problémy v článku řešené, a budou tak usnadňovat orientaci v něm. Tyto otázky budou pak tvořit též základní osnovu našich diskusí, a všichni účastníci by si proto z hodiny na hodinu měli promýšlet odpovědi na ně.
Podmínkou získání zápočtu bude vedle aktivní účasti na semináři především převzetí odpovědnosti za některou z hodin. Při hodině, za niž je zodpovědný, bude student v zásadě dělat totéž co jindy, ale důkladněji: bude mít text nastudovaný a odpovědi na zadané otázky promyšleny lépe než ostatní, a bude tak vlastně sloužit jako jakási "pojistka", která se ke slovu bude dostávat vždy, když ostatním účastníkům semináře "dojde dech". Zároveň bude ve spolupráci s učitelem napomáhat kritickému rozboru: upozorňovat na jeho předpoklady, podtrhovat body, které mu v daném textu připadají zásadní a které naopak problematické, vztahovat argumentaci textu k přístupu jiných probíraných autorů apod.