PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Psycholinguistics - APS300479
Anglický název: Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (01.02.2024)
Anotace
A survey class on the psychology of language. How language is coded in the mind, how people understand words
and sentences, what happens when they use them, and other similar topics. Includes lectures and seminars, with
the seminars including student-led presentations on research papers and hands-on activities demonstrating
some of the key phenomena.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (01.02.2024)

1. Core concepts, overview of the field, bit of history, overview of methods. Behavioral methods, response time, reading time, psychophysiological methods.

2. Speech perception and language comprehension. Word recognition, phoneme restoration.

3. Language comprehension. Parsing, comprehension of sentential structure. Experimental evidence for sentence structure. Incremental and predictive processing. Gaps and traces.

4. Language production. Speech errors, TOT state. Levelt’s model, interactive models.

5. Sentence production phenomena: agreement attraction, syntactic priming.

6. Word meaning and its representation. Concepts, words and word meanings. Semantic networks, semantic features, spreading activation. Prototype theory. Neuropsychology of meaning. Dual coding, imagebility.

7. Brain and language. Aphasia, neuroimaging and electrophysiological methods. Main findings on language localization.

8. Developmental language disorders, genetic language disorders, language and genetics.

9. Language acquisition. Sensitivity to language before speaking. Segmentation in infants, early comprehension of grammar. CHILDES, telegraphic speech.

10. Bilingualism, multilingualism. Ultimate attainment, bilingual advantage. Shared vs. isolated representation of languages.

11. Reading, activation of phonology in reading. Pseudohomophones, phonological neighborhood. Reading disorders, neuropsychology of reading, developmental disorders.

12. Language and thought. Sapir-Whorf, Vygotsky, language effects on perception and memory.

13. extra topics

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (01.02.2024)

Pro studenty Mgr. studia a 3. ročníku Bc. studia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK