PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní psychologie - APS300477
Anglický název: Sports Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HS]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Iva Linda Maruščáková
Mgr. Adam Šíma
Vyučující: PhDr. Iva Linda Maruščáková
Mgr. Adam Šíma
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (24.01.2024)
Sportovní psychologie propojuje teoretické poznatky z jednotlivých teoretických i aplikovaných disciplín psychologie
a převádí je do praktických technik a přístupů využitelných ve sportovní i trenérské praxi. Zabývá se podporou
výkonu profesionálních i hobby sportovců, podporuje efektivitu trenérské a sportovně manažerské praxe. Využívá
také poznatky psychologie při práci s různými věkovými skupinami a sportovními disciplínami. Podporuje praktické,
každodenní využití přístupů a technik pozitivní psychologie jako je mentální trénink, self-talk, flow a využití konceptů
hlubinné psychologie. Pracuje s principy osobního rozvoje díky sportovní praxi. Věnuje se podpoře profesionálních
sportovců mimo sportovní kariéru v oblasti mental health a dual career. Předmět zahrnuje také propojení s dalšími
aplikovanými oblastmi jako je business psychologie a využití pro praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (24.01.2024)
Cíl předmětu:
Nabídnout přehled současných teorií, metod a výsledků výzkumu ovlivňujících výkon ve sportu a wellbeing profesionálních i hobby sportovců. Zvláštní pozornost je věnována praktickým přístupům a technikám jak pro individuální, tak i týmové sporty, jednotlivé věkové skupiny, ale další účastníky - trenéry, sportovní management. Pozornost je věnována také tomu, jak sportovní aktivita může podporovat individuální osobní rozvoj, a naopak, a propojení sportovní psychologie s business psychologií.

Získané znalosti:
Student dokáže popsat základní teoretická východiska sportovní psychologie, vysvětlit základní koncepty, pojmenovat a definovat propojení s dalšími oblastmi psychologie a příbuzných disciplín. Student dále dokáže diskutovat a zdůvodnit základní pojmy.

Získané dovednosti:
Student umí použít poznatky sportovní psychologie v praktických oblastech, a to jak v tréninku, tak trenérské nebo sportovně-manažerské praxi. Dokáže navrhnout sportovně psychologické programy pro praxi i konzultovat základní témata sportovní psychologie.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (08.02.2024)
Studijní literatura a studijní pomůcky:

Hackfort, D., Schinke, R. and Strauss, B. (2019) Dictionary of Sport Psychology. Elsevier Science.

Hackfort, D. & Schinke, R. J. (2020): The Routledge International Encyclopedia of Sports and Exercise Psychology. Routledge. Vol. 1 + Vol 2

Knight, C. J., Harwood, C. G., & Gould, D. (2018). Sport Psychology for Young Athletes. Routledge.

Marks, D., Wolanin, A. and Shortway, K. (2021) The Routledge Handbook of Clinical Sport Psychology. 1st edn. Taylor and Francis.

Tod, D., Hodge, K. and Krane, V. (2023) Routledge Handbook of Applied Sport Psychology. 2nd edn. Taylor and Francis.

Maher, C. A. (2020): Developing and Sustaining Sport Psychology Programs. A Resource Guide for Practitioners. Routledge, New York.

Doporučené k jednotlivým modulům:

Agnew, D. (2021) Athlete Transitions into Retirement. 1st edn. Taylor and Francis.

Arnold, R. and Fletcher, D. (2021) Stress, Well-Being, and Performance in Sport. 1st edn. Taylor and Francis

Butler, R. (2020) Sports Psychology in Action. 1st edn. Taylor and Francis.

Burston, D. (2019). In Depth Sport Psychology. Reclaiming the Lost Soul of the Athlete. Routledge, New York.

Carter, L. (2020). Feminist Applied Sport Psychology. Routledge, New York.

Csikszentmihalyi, M. (2009). Flow: The psychology of optimal. HarperCollins.

Cumming, J., Bird, G., Brown, K., Kolitsida, M., & Quinton, M.: Imagery. In Routledge Handbook of Applied Sport Psychology: A Comprehensive Guide for Students and Practitioners (pp. 543-552). Routledge.

Dweck, C. S. (2013). Self-Theories: Their role in motivation, personality, and development. Psychology Press, Taylor & Francis.

Ferraro, T. (2023) Unpacking Depth Sport Psychology. 1st edn. Taylor and Francis

Galucci, N. (2014). Sport Psychology: Performance Enhancement, Performance Inhibition, Individuals and Team. Taylor & Francis.

Hackfort, D. & Spielberger, C. D. (2021): Anxiety in Sports: An International Perspective. Routledge.

Harris, D. J., Allen, K. L., Vine, S. J., & Wilson, M. R. (2023). A systematic review and meta-analysis of the relationship between flow states and performance. International review of sport and exercise psychology, 16(1), 693-721.

Hirsch, I., Blumberg, P., & Watson, R. (2020). Psychoanalytic Perspectives on Intense Involvement in Sports. Taylor and Francis.

Mathai, S. (2013). Visual Imagery, A Threshold to Success: Blending Sports with Psychology. Scholar's Press.

Nicholls, A. (2022). Psychology in Sports Coaching: Theory and Practice. Routledge, New York.

Szabo, A., & Demetrovics, Z. (2022). Passion and Addiction in Sports and Exercise. Routledge, New York.

Nixdorf, I. et al. (2023) Routledge Handbook of Mental Health in Elite Sport. 1st edn. Taylor and Francis.

Sweeney, N. (2022) Make Every Move a Meditation. Mango Media.

Tod, D., Hodge, K. and Krane, V. (2023) Routledge Handbook of Applied Sport Psychology. 2nd edn. Taylor and Francis.

Van Raalte, J. L., & Vincent, A. 571 Self-Talk. In Routledge Handbook of Applied Sport Psychology: A Comprehensive Guide for Students and Practitioners (pp. 571-579). Routledge.

Vealey, R. S., & Zimmerman, C. T.: Confidence. In Routledge Handbook of Applied Sport Psychology: A Comprehensive Guide for Students and Practitioners (pp. 580-589). Routledge.

Witcomb, G. and Peel, E. (2022) Gender Diversity and Sport. 1st edn. Taylor and Francis.

Wolff, R. (2018). Secrets of Sports Psychology Revealed: Proven Techniques to Elevate Your Performance. Pond Lane Production.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (24.01.2024)

Účast na výuce, aktivní participace, zpracování a prezentování projektu

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (24.01.2024)

Obsah předmětu:

1. ÚVOD DO SPORTOVNÍ PSYCHOLOGIE: Historie, základní principy, teorie a trendy ve sportovní psychologii. Přehled psychologických charakteristik ovlivňujících sportovní výkon. Vztah sportu k individuálnímu osobnímu rozvoji. Role ve sportovní psychologii. Exercise Psychology. Arousal, úzkost, stres: bio-psychologické důsledky. Teorie a techniky výkonu. Proces pozornosti. Problémy s pozorností a metody pro zlepšení koncentrace. Motivace ve sportu: Modely a teorie. Diagnostika ve sportovní psychologii.

2. VĚDOMÍ & NEVĚDOMÍ | POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE VE SPORTU: Teorie osobnosti a sportovní psychologie. Ovlivňování osobnosti prostřednictvím sportu a obráceně. Nevědomí ve sportu. Kognitivní disonance, obranné mechanismy ve sportu. Pozitivní psychologie - základní principy a teorie. Growth mindset ve sportu. Pozornost a meditace ve sportu. Sebevědomí. Stavy flow. Mentální příprava | představivost. Soutěžení a úzkost.

3. LEADERSHIP & GOAL SETTING | KOMUNIKACE & TÝM: Stanovování cílů: teorie, praxe a techniky plánování. Teorie a přístupy komunikace ve sportu. Verbální a neverbální jazyk. Trenérská praxe, motivační rozhovory, cueing. Role a komunikace trenéra. Skupinová dynamika, týmová spolupráce a rozdíly v gender a věku. Teorie skupin a týmů. Skupinová koheze a podpora týmové spolupráce. Soutěživost a agrese.

4. DALŠÍ TÉMATA SPORTOVNÍ PSYCHOLOGIE: Wellbeing sportovců, sportovní burnout, stavy přetrénování. Psychosomatický koncept. Weight management, zranění. Děti a sport. Profesionální kariéra dětí. Nevhodné přístupy rodičů. Aplikace a propojení sportovní psychologie s business psychologií, koncept cognitive athlete. Duální kariéra.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (24.01.2024)

Podmínky pro zápis do předmětu: pro studenty od 2. ročníku včetně, výhodou je absolvování Psychologie osobnosti a Obecné psychologie

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK