PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky II - APS300472
Anglický název: Psychotherapeutic and developmental methods and techniques II
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Daniel Tůma
Vyučující: PhDr. Daniel Tůma
Prerekvizity : APS300470
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Stručná anotace předmětu:
Předmět navazuje na předmět Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky 1 a seznamuje studenty
demonstračně-zážitkovou formou (přímou účastí či pozorováním) s různými technikami a metodami evidence-
based psychologických směrů při jejich užití napříč spektrem kontextů aplikace, tj. do psychoterapie, poradenství,
psychosociálního tréninku, osobnostního rozvoje, koučování, mediace, mentorinku, tréninku měkkých dovedností,
tréninků komunikace apod.
Předmět šířeji a detailněji vysvětluje rozdíly v odborné kvalifikační přípravě pro výkon daných disciplín na
profesionální úrovni, osvětluje studentům nároky odborného studia ve výcviku, strukturu jeho studia, dále předmět
představuje instituce zaštiťující odbornou přípravu a zájmové/profesní asociace a instituty, pořádající postgraduální
vzdělávání a přípravu pro oblast psychoterapie, poradenství, koučování apod. Důraz je kladen i na profesní
uplatnění v pomáhajících profesích, na budování vlastní profesní identity a na rozdíly ve výkonech profese
psychologa napříč sektory, které využívají obdobné metody a techniky pro práci s klienty.

Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Cíl předmětu:
Předmět Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky 2 umožní studentům rozvinout dovednosti a upevnit znalosti získané v předmětu Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky 1.

Studenti budou moci hlouběji reflektovat vlastní odborná přesvědčení a osobnostní nastavení pro budoucí výběr terapeutického či koučovacího výcviku s ohledem na vlastní profesní orientaci, potřeby a profesionální růst a filozofické přesvědčení o člověku a jeho sociálním prostředí a objektivní/konstruktivní povaze skutečnosti.

V dalších ilustrativních technikách se studenti seznámí s ukázkami a výběrem psychologických metod a technik, aplikovaných v různých kontextech odborné psychologické práce napříč sektory a pomáhajícími profesemi. Pro studenty budou v tomto navazujícím předmětu demonstrovány další metody a techniky z psychologických přístupů/konceptů: systemická terapie a koučink, rodinná terapie, na řešení orientovaná terapie a koučink (SFBT), transakční analýza, gestalt psychoterapie, psychodynamické směry, kognitivně-behaviorální terapie a koučink, existenciální/humanistické směry, psycho-sociální trénink, pozitivní psychologie.

Studenti budou nadále vedeni ke 1/ vědomému kritickému vyhodnocení aplikace metod a technik, 2/ reflexi výtěžnosti a užitečnosti použití technik ve vztahu k zakázce a cílům spolupráce s klientem/klienty v rámci daného kontextu a resortu, 3/ kritickému vyhodnocení rozvojového potenciálu daných metod a technik ve vztahu ke kontextu jejich použití při práci s klientem v odlišných kontextech práce, tj. psychoterapii, poradenství, koučinku, psycho-sociálním tréninku, výchovném poradenství, rodinné terapii, sociální rehabilitaci, rozvojové práci s pracovními týmy, v supervizní činnosti v práci s pomáhajícími profesionály apod.

Studenti budou hlouběji seznámeni s nezastupitelností tzv. kontraktování spolupráce mezi klientem (individuálním, skupinovým, organizačním), zadavatelem, supervizorem, sponzorem apod. Šířeji budou pojmenovány a analyzovány rozdíly v externí a interní formě spolupráce s organizacemi, bude probrána práce s daty a citlivými údaji v pomáhající a rozvojové interakci, jako i samotná osoba pracovníka (v profesní roli psychoterapeuta, kouče, mediátora apod.) a jeho psychohygiena, profesně-morálně-legislativní ochrana, supervize. Pojmenovány budou i rozdíly ve výkonu profese psychologa na osvč, v rámci vlastních obchodních společností (s.r.o.), ve zdravotnickém zařízení státním a nestátním, v sociálních službách, v oblasti školství atd. z hlediska profesní identity, týmu, spolupracujících subjektů a dalších pracovních souvislostí.

Studenti se seznámí s nároky, obsahem a podmínkami pro absolvování psychoterapeutických, koučovacích a dalších výcviků, s jejich poskytovateli v Čr a EU, s etikou intervenčního/rozvojového/terapeutického použití metod, s prací s citlivými daty a GDPR a s ochranou klientů před poškozením.

Získané znalosti:
Obdobně jako v uvozujícím předmětu Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky 1 se v navazujícím předmětu studenti dozví, jaké je odlišné využití metod a technik napříč spektrem pomáhajících a rozvojových profesí v klinické, poradenské a organizační oblasti.

Studenti budou chápat význam etické stránky při aplikaci technik do práce s jedincem či se skupinou, budou znát limity a rizika nevhodného využití metod a technik v rámci kontextu, resortu a požadovaných kvalifikací. Studenti budou rozumět důležitosti preventivních opatření proti poškození klienta či pracovní skupiny.

Studenti budou, díky demonstraci odlišných způsobů práce s klientem v různých profesních oblastech, schopni pochopit a nahlédnout terapeutický, osobnostně-rozvojový a poradenský potenciál technik a metod spektra psychologických směrů.

Studenti budou rozumět základním postupům pro vedení psychologického pomáhajícího rozhovoru, budou rozumět rozdílům mezi psychologickým interview při diagnostické práci (klinická diagnostika, personální assessment, personální psychologie) a psychologickém rozhovoru o osobním tématu klienta při terapeutické/poradenské interakci, či při práci na rozvojovém cíli.

Studenti budou rozumět rozdílům mezi využitím technik a metod pro oblast psychoterapie, koučinku, poradenství, mentorinku, mediace, osobnostně-sociálního tréninku, tréninku měkkých dovedností, včetně týmových rozvojových metod a her pro facilitaci spolupráce a kvality vztahů na pracovišti apod.

Studenti budou chápat, kde a jak vyhledat a pochopit rozdílné kvalifikace v oborech psychoterapie a koučování, rozdíly ve způsobech výuky a povinností v rámci jednotlivých směrů a jejich národních a evropských poskytovatelů, budou dále znát odborné asociace a sdružení, jako např. Česká psychoterapeutická společnost při Lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně (ČPST), Česká asociace pro psychoterapii (ČAP), Česko-moravská psychologická společnost, Asociace klinických psychologů, Asociace manželských a rodinných poradců, Asociace poradenských pracovníků ve školství a dal.

Studenti budou mít základní přehled o impaktovaných a odborných časopisech naší a zahraniční provenience pro oblast aplikované poradenské, terapeutické a rozvojové psychologie (psychoterapie, koučink apod.)

Získané dovednosti:
Studenti budou umět určit rozdíly mezi metodami a technikami jednotlivých psychoterapeutických směrů, budou ovládat zásady vedení pomáhajícího psychologického rozhovoru (poradenství, rozvoj osobnosti) - v rámci společného základu všech psychologických škol. Dále budou studenti umět určit a pojmenovat rozdíly v použití metod a technik v rámci odlišných psychoterapeutických směrů, a budou umět určit rozdíly ve smyslu, cíli a významu použití té které metody či techniky v odlišném kontextu klientské interakce, resp. zakázky a cíli odbornosti (psychoterapie, poradenství, trénink sociálních dovedností, koučink, mentorink apod.).

Studenti budou umět šířeji určit základní techniky a metody té které psychologické školy, budou schopni klást si klíčové otázky po vhodnosti a adekvátnosti a účincích té které metody a techniky v rámci aktuálního trendu interdisciplinárního využívání metod napříč sektory pomáhajících profesí a budou vedeni k tomu, aby kriticky a vědecky reflektovali aktuální trendy v oblastech rozvojových metod a nově vznikajících škol a postupů, včetně vlastního celoživotního vzdělávání v rámci své budoucí profese.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Požadavky k atestaci:
povinná 85% účast - prokázání schopnosti kritického myšlení, schopnost srovnat různé terapeutické a rozvojové školy, zařadit vhodnost/nevhodnost použití techniky/metod v rámci různých kontextů aplikace v současném spektru pomáhajících a rozvojových profesí v klinickém, poradenském, osobnostně-rozvojovém a týmovém kontextu, schopnost vidění a chápání možných přítomných etických proměnných. Písemná práce formou sebereflektivní eseje (reflexe kurzů 1 a 2, reflexe osobní motivace a zájmu o práci v dané psychologické oblasti, reflexe zájmu o daný psychoterapeutický/rozvojový směr/školu ve vztahu ke své osobě, motivace pro práci s určitou cílovou klientelou apod.)

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Povinné:
Kratochvíl, S. (2002). Základy psychoterapie. Portál.

Prochaska, J., Nocross, J. (1999). Psychoterapeutickými systémy - průřez teoriemi. Grada.

Doporučené:
Corey, G., Schneider Corey, M., Callanan, P. (2006). Techniky a přístupy ve skupinové terapii. Portál.

Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck,D. (2019). The Complete Handbook of Coaching. Sage.

Rieger, Z. (2007). Loď skupiny. Portál.

Yalom., I.D. (2021). Teorie a praxe skupinové terapie. Portál.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Forma atestace:
aktivní účast na skupinové práci při ukázkách rozvojových a sebezkušenostních metod a technik pro práci s klienty v různých kontextech pomáhajících profesí

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Obsah předmětu:
1.Pomáhající/podpůrné, léčebné, rozvojové a komunikačně-tréninkové profese v současném světě: psychoterapie, psychologické poradenství, koučink, mentorink, mediace, trénink měkkých dovedností, trénink komunikace, osobnostní rozvoj apod.

2.Odborné asociace, výcvikové instituce v Čr a EU - didaktika výcviků, průběh, rozdíly, akreditace, uplatnění absolventů dle resortů a odbornosti, postavení jednooborové psychologie, informační zdroje pro další studium a profesní růst

3. Metody a techniky vybraných škol a směrů - demonstrace/ilustrace, výklad, zkušební trénink/nácvik, základní studijní sebezkušenost, diskuze, analýza

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (21.09.2023)
Podmínky pro zápis do předmětu:
absolvování předmětu Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky I

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK