PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní výzkum v praxi - APS300448
Anglický název: Qualitative Research Practice
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 40 / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (02.08.2023)
Kurz představuje široké spektrum přístupů, metod a technik kvalitativního výzkumu v psychologii a příbuzných sociálních vědách. Cílem kurzu je seznámit studující s hlavními kvalitativními designy, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat a prezentováním výsledků kvalitativního výzkumu, a současně si získané znalosti vyzkoušet při práci s konkrétními daty (hands-on training). V kurzu se zaměříme zejména na klasické kvalitativní přístupy, kterými jsou tematická analýza, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), případová studie a etnografie. Studující se však také seznámí s dalšími kvalitativními přístupy zahrnujícími participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýzu a biografické přístupy. V neposlední řadě se budeme věnovat smíšenému (mixed-method) výzkumu jakožto současnému trendu umožňujícímu integrovat kvalitativní a kvantitativní data.

Součástí kurzu jsou semináře, ve kterých budou mít studující možnost vyzkoušet si jednotlivé postupy a techniky kvalitativního výzkumu na vlastních nebo poskytnutých datech, včetně analýzy kvalitativních dat (step-by-step guide), formulování závěrů, a psaní výzkumné zprávy.

Kurz je otevřen všem zájemcům a zájemkyním o kvalitativní výzkum. Přednostně je však určen studujícím, kteří používají nebo plánují použít kvalitativní výzkum ve svých bakalářských a diplomových pracích a chtějí si konkrétní postupy kvalitativního výzkumu vyzkoušet v praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (13.01.2023)

CÍL PŘEDMĚTU:

Předmět si klade dva hlavní cíle:

  1. seznámit studující s hlavními typy kvalitativních přístupů, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat, interpretací kvalitativních zjištění a prezentací výsledků kvalitativního výzkumu,
  2. poskytnout studujícím prostor k aplikaci získaných znalostí při práci s konkrétními daty (hands-on training).

Získané znalosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:

  • Porozumět cílům a specifikům kvalitativního výzkumu, identifikovat možnosti využití kvalitativního výzkumu ve vědě i v praxi.
  • Znát klíčové charakteristiky a postupy základních kvalitativních přístupů, identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a posoudit jejich vhodnost pro vlastní výzkum.
  • Demonstrovat znalost hlavních způsobů sběru kvalitativních dat: interview, zúčastněné pozorování, focus groups, analýza médií (weby, sociální sítě, atp.)
  • Demonstrovat porozumění kritériím validity a/nebo důvěryhodnosti kvalitativního výzkumu a kompetentně o nich argumentovat.
  • Kriticky reflektovat výhody i limity kvalitativního výzkumu.

Získané dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:

  • Samostatně formulovat návrh kvalitativního výzkumu, včetně stanovení vhodných výzkumných cílů a otázek a výběru konkrétního kvalitativního designu, a své volby kompetentně zdůvodnit.
  • Aplikovat získané znalosti při individuální nebo skupinové realizaci kvalitativního výzkumu, včetně sběru a analýzy dat, interpretace výsledků a jejich prezentace, a v to souladu s principy kvalitativního výzkumu.
  • Kriticky posoudit kvalitu vlastního výzkumu, vyhodnotit jeho přínosy i limity.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (02.08.2023)

STUDIJNÍ LITERATURA A STUDIJNÍ MATERIÁLY:

 a) Povinná literatura:

  • Cresswell, J. W. & Cresswell, J.D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5th edition. SAGE Publications. 
  • Čermák, I., Hytych, R., & Řiháček, T. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Marshall, C., Rossman, G. B. & Blanco, G. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Willig, C., & Staiton Rogers, W. (2017). The Sage handbook of qualitative research in psychology. 2nd edition. London: Sage.

b) Doporučená literatura:

  • Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. 1st Edition. London: Sage.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2021). One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis?. Qualitative Research in Psychology, 18(3), 328-352.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2021). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(1), 37-47.
  • Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews. London: Sage.
  • Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. London: Sage.
  • Creswell, J. W. & Poth, Ch. N. (2017). Qualitative inquiry & research design. Choosing among five approaches. 4th Edition. London: Sage.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  • Paulus, T. M. & Lester, J. N. (2021). Doing qualitative research in a digital world. London: Sage.
  • Saldana, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. 4th. Edition. London: Sage.
  • Silverman, D. (2021). Doing qualitative research. SAGE Publications Ltd; 6th edition.
  • Smith, J., Flowers, P. & Larkin, M. (2022). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, method and research. London: Sage.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál.  
  • Woolf, N. H. & Silver, Ch. (2017). Qualitative analysis using ATLAS.ti, NVivo and MAXQDA: The five-level QDA™ method. London: Routledge.
  • Yin, R. L. (2017). Case study research and applications: Design and methods. 6th edition. SAGE Publications.  

 c) On-line zdroje:

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (13.01.2023)

OBSAH A HARMONOGRAM PŘEDMĚTU

  1. Význam a cíle kvalitativního výzkumu, využití kvalitativního výzkumu v psychologických disciplínách (v poradenství a psychoterapii, klinické psychologii, psychologii práce, ad.), „slavné“ kvalitativní výzkumy
  2. Tematická analýza jako trend současné psychologie
  3. Základní kvalitativní designy: zakotvená teorie, IPA, etnografie a případová studie
  4. Rozšířené kvalitativní designy: participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýza, autoetnografie, biografické metody
  5. Etika v kvalitativním výzkumu, etická rizika a dilemata, informovaný souhlas
  6. Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu: interview, focus groups, pozorování, analýza dokumentů, analýza sociálních sítí a webu, audiovizuálních analýza
  7. Interview jako základní metoda sběru dat v kvalitativním výzkumu: oslovování a výběr participantů/ek, struktura interview protokolu, formulace tazatelských otázek, tipy na vedení interview
  8. Analýza kvalitativních dat: kódování a varianty analytických postupů
  9. Využití softwaru při analýze kvalitativních dat: Atlas.ti, Nvivo, Maxqda
  10. Smíšený (mixed-method) výzkum: varianty propojování kvalitativních a kvantitativních dat
  11. Interpretace výsledků v kvalitativním výzkumu, validita v kvalitativním výzkumu
  12. Prezentace kvalitativních výzkumů, psaní a publikování kvalitativních studií

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK