PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie morálky - APS300445
Anglický název: Moral Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: slovenština, čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Miroslav Popper, CSc.
Vyučující: doc. Mgr. Miroslav Popper, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (24.10.2023)
Oblast morálních norem, která byla dlouhá staletí téměř výlučně doménou filozofie, teologie a náboženských kosmologií, se v dnešní době stále více podrobuje empirickému zkoumání v rámci kognitivních a sociálních věd a evoluční psychologie. V kognitivních vědách a evoluční psychologii se výzkum norem orientuje zejména na zkoumání funkcí mysli a mozku při provádění voleb, analýzu kooperativního a podvádějícího chování a vysvětlení povahy a podstaty norem. Snahou je najít a objasnit univerzálnější (podkladové) mechanismy a zákonitosti podílející se na sociálním a morálním usuzování a chování. Sociální vědy se zaměřují více na vliv rodiny, skupiny, společnosti při osvojování si norem a na širší politické a mocenské zákonitosti a souvislosti, v jejichž rámci se normy stanovují, vyjednávají a uplatňují. Hledání odpovědí týkajících se zvažování možností jednání a jeho posuzování na základě sociálních a morálních norem nabývá vysoké aktuálnosti v důsledku akcelerujících globalizačních procesů a zvětšující se míry mobility. V důsledku toho jsou lidé vystavováni střetům s odlišnými pracovními, strukturálně-institucionálními a náboženskými vlivy. Zároveň s tím dochází k oslabování ustálených sociálních norem a etických systémů v profesionální oblasti (skromnost, pracovitost, čestnost, odpovědnost, úcta) i v rámci rodiny (méně uzavřených manželství, zplozených dětí, větší podíl svobodných matek, rozvodů, menší mezigenerační soudržnost).
Mantinely možného, nutného a zakázaného jsou výrazněji určovány legálními normami – což není zakázáno, je dovoleno. Různé právní přesmyčky jsou zneužívány ve prospěch mnoha politických, mocenských, soudních a finančních špiček. To vede k nízké důvěře občanů vůči různým institucím i vůči sobě navzájem. K tomu, aby pozitiva globalizačních tendencí převážila nad jejich negativy je třeba prohlubovat kooperaci, což je těžko představitelné bez nárůstu sociální důvěry a mezilidského morálního chování. Uvedená témata tvoří náplň kurzu Psychologie morálky
Cíl předmětu
Poslední úprava: Radka Hradcová (29.09.2022)
Cíl předmětu:
Umožnit studentům pochopit základy psychologie morálky v kontextu aktuálních multidisciplinárních snah o její uchopení v rámci kognitivních a sociálních věd, evoluční psychologie a neurověd. Vést studenty k reflexi vlastního světonázoru, zlepšovat jejich schopnost diskutovat a polemizovat s protichůdnými etickými názory a porozumět odlišným názorovým a hodnotovým stanoviskům.

Získané znalosti:
Studenti si uvědomí, jak na nás působí sociální a morální normy, čímž se od sebe druhy norem liší a na čem závisí naše identifikace s nimi. Dokáží vysvětlit, jak morálka postupně vznikala, jak si vytváříme morální úsudky, a zjistí, jak je důležitá vzájemná důvěra mezi lidmi. Budou umět adekvátněji posoudit, do jaké míry jsme zodpovědní za své jednání. Zároveň se naučí lépe argumentovat, oponovat druhé straně a případně revidovat vlastní původní stanoviska.

Získané dovednosti:
Získané znalosti mohou absolventi v praxi uplatnit například při řešení etických a morálních sporů ve společenském, rodinném i profesním životě. Budou umět smysluplněji odůvodnit vlastní hodnotové vidění světa a porovnat jej s jinými názory, vůči nimž se stanou senzitivnější. Na základě porozumění toho, z jakých etických základů vycházejí liberálně a konzervativně smýšlející lidé se budou umět adekvátně zaangažovat do řešení různých horkých sociálních témat.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (24.10.2023)

prostudování povinné literatury, průběžná (písemná) příprava a interakce na seminářích. Závěrečná zkouška 60%, příprava a aktivity na seminářích 40%.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (24.10.2023)
Povinné:
Popper, M. (2017). Psychológia morálky: Sociálne normy a morálne mysle. Bratislava: Univerzita Komenského.

Doporučené:

Haidt, J.(2013). Morálka lidské mysli. Proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha: Dybbuk

Doris, J. M. (2010). The Moral Psychology Handbook. Oxford: Oxford University Press.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Radka Hradcová (29.09.2022)

prostudování povinné literatury, průběžná (písemná) příprava a interakce na seminářích. Závěrečná zkouška 60%, příprava a aktivity na seminářích 40%.

Sylabus -
Poslední úprava: Radka Hradcová (29.09.2022)
Přednášky
1. Úvod do psychologie morálky

2. Taxonomie norem

3. Prvopočátky morálky 1

4. Prvopočátky morálky 2

5. Vznik norem (společenské smlouvy)

6. Evoluce sociální struktury

7. Sociální dilemata

8. Morální dilemata

9. Kognitivní dimenze tvorby morálních úsudků

10. Emocionální dimenze tvorby morálních úsudků

11. Vzájemná důvěra

12. Svobodná vůle a morální odpovědnost 1

13. Svobodná vůle a morální odpovědnost 2

Semináře
Semináře budou probíhat formou řešení aktuálních dilemat z reálného života. Na každém semináři se bude řešit jedno dilema. K ní si připraví referáty 2 skupiny studentů takovým způsobem, že jedna skupina bude hájit jedno řešení dilematu a druhá bude hájit opačné stanovisko. Není podmínkou, aby se referující s předkládanými argumenty osobně ztotožňovali.

Seminární témata jsou následující:

1. Lidé mají morální právo rozhodovat o svém vlastním životě a smrti a ukončit svůj život v případě mimořádného utrpení vs. eutanazie je morálně nepřijatelná.

2. Ženy mají morální právo na umělé přerušení těhotenství během prvního trimestru vs. interrupce je nemorální, neboť plod má právo na život.

3. Osoby stejného pohlaví mají morální právo uzavřít manželství vs. je nemorální, aby osoby stejného pohlaví uzavřely manželství.

4. Vylepšování kognitivních schopností člověka pomocí „chytroléků“ je morálně akceptovatelné vs. morálně neakceptovatelné.

5. Je morálně správné stavět zdi proti uprchlíkům vs. nepuštění uprchlíků do bezpečné země a neposkytnutí jim pomoci je morálně nepřijatelné.

6. Je morálně správné, aby ti, kteří více vydělávají platili progresivní daně vs. je nemorální pokud ti, kteří jsou v práci usilovnější a šikovnější, jsou progresivně zdaňováni.

7. Polyamorie je morálně přijatelná vs. morálně neakceptovatelná.

8. Neplodný pár má morální právo podstoupit surogátní mateřství vs. snaha mít vlastní dítě prostřednictvím surogátního mateřství je nemorální.

9. Prodlužování života pomocí moderních technologií k hranici 120 let je morálně správné vs. morálně nesprávné.

10. Řídit se principem „oko za oko, zub za zub“ je morálně správné vs. morálně nesprávné.

11. Máme svobodnou vůli a jsme zodpovědní za naše jednání vs. nemáme svobodnou vůli a nejsme morálně zodpovědní za naše chování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK