PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Strukturované drama jako metoda osobnostního rozvoje - APS300443
Anglický název: Drama-in-education as a method of personal development
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 15 (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková
Vyučující: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková
Anotace
Poslední úprava: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková (30.08.2022)
Dramatická výchova patří mezi prožitkové učení, učení zkušeností. Pomocí jednání ve fiktivní situaci dochází k poznávání a prozkoumávání mezilidských vztahů i vnitřního života jedince.

Strukturované drama využívá příběhu. Pomocí hry v roli jsou jedinci vtaženi do příběhu, prožívají modelové situace a pomocí osobní zkušenosti zpracovávají daný problém do hloubky, nahlíží ho z více úhlů pohledu a hledají různé možnosti řešení. Součástí strukturovaného dramatu je vždy dilema a nutnost učinit rozhodnutí.

Strukturované drama a dramatická výchova umožňují zaujmout a ujasnit si vlastní postoje a hodnoty, stejně jako vcítit se do druhých a nahlédnout situaci z nového úhlu pohledu. Nabízí široké možnosti využití v pedagogické i psychologické praxi.

Pro účast na předmětu nejsou potřeba předchozí zkušenosti s dramatickou výchovou.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková (30.08.2022)

Účastníci předmětu si na každém setkání aktivně vyzkouší jednu lekci dramatické výchovy využívající metod strukturovaného dramatu. Ve společné reflexi zhodnotí její možné přínosy i rizika pro danou cílovou skupinu. Účastníci předmětu dokáží aplikovat principy dramatické výchovy napříč oblastmi pedagogicko-psychologického působení.

Získané znalosti: Dramatická výchova a její místo mezi paradivadelními systémy a v kurikulu školy. Znalosti z vývojové psychologie.

Získané dovednosti: Student bude schopen připravit a vést lekci strukturovaného dramatu. Využít metod dramatické výchovy při výchovné, vzdělávací a terapeutické práci.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková (30.08.2022)

přítomnost na výuce min. 75 %

Literatura
Poslední úprava: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková (30.08.2022)

Povinné:

Marušák, R. (2010). Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Akademie múzických umění.

 

Doporučené:

Valenta, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Grada Publishing.

Machková, E. (2007). Jak se učí dramatická výchova. Akademie múzických umění.

Machková, E. (2012). Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Akademie múzických umění.

Ulrychová, I. (2007). Drama a příběh. Akademie múzických umění.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková (26.10.2022)

Úvodní setkání. Dramatická výchova a její místo v kurikulu školy. Dramatická výchova vs. dramaterapie a další paradivadelní systémy.

Modrý tučňák. Lekce pro 1.-2. třídu. Téma jinakosti, přátelství, šikany. Psychologie mladšího školního věku.

Vylévám tmu ze džbánu. Lekce pro předškolní věk. Téma slepoty, zdravotního postižení. Inkluze na školách.

Ovčák Jíra. Lekce pro mladší školní věk. Téma slibu, přísahy, udržení tajemství.

Ztracený mobil. Lekce pro 4.-5. třídu. Téma přátelství, lhaní, zodpovědnosti. Psychologie středního školního věku.

O princezně Svatavě. Lekce pro 8. třídu – střední školu. Téma mezigeneračního traumatu, válečného konfliktu. Psychologie pubescence, adolescence.

50. léta v Československu. Lekce pro starší školní věk. Téma komunismu, nesvobody. Možnosti využití metod dramatické výchovy v dalších školních předmětech.

Tajuplná zahrada. Práce s dětmi s poruchou autistického spektra. Charakteristika PAS, terapeutická práce.

Škola v našem městě. Práce s dětmi s poruchou autistického spektra.

Využití dramatické výchovy v rámci primární prevence na školách.

Využití dramatické výchovy v pracovním kolektivu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK