PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rizika a bezpečnost kyberprostoru - APS300432
Anglický název: Risks and Security of Cyberspace
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HS]
Počet míst: 25 / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Martina Viewegová
Vyučující: Mgr. Martina Viewegová
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (29.06.2022)

Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout přehledné informace o bezpečnosti a rizicích kyberprostoru pro děti a mládež, včetně různých přístupů v oblasti prevence a řešení následků. Předmět bude zaměřen na práci s dětskou a dospívající populací a specifikum školského prostředí. Část bude věnována seniorům.

Získané znalosti: Student umí definovat a rozpoznat jednotlivé fenomény a nástrahy digitálního světa. Získá základní přehled o první pomoci a trestně právních souvislostech. Bude schopen tyto znalosti a dovednosti uplatnit v oblasti primární prevence, terapeutické práci i v každodenním životě.

Získané dovednosti: Student umí proaktivně řešit problémy spojené s virtuálním prostředí. Zná souvislosti a přesahy specifik kyberprostoru

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (29.06.2022)

Prezentace ve skupině na jedno ze zadaných témat.

Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (29.06.2022)

Studijní literatura a studijní pomůcky:

Čapek, R. (2010) Třídní klima a školní klima. Praha, Grada.

Čáp, D (2010) Minimalizace šikany a kyberšikana. Škola jako místo setkávání 2012: sborník příspěvků z konference konané 19.dubnaˇ2010. Praha: FF UK

Eckertová, L., Dočekal, D. (2013). Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press

Friedlaenderová, H.(2009). Kyberšikana dětí. Praha: Mediaresearch

Kavalír, A. (ed.) (2009). Kyberšikana a její prevence. Příručka pro učitele. Plzeň: Člověk v tísni.

Kožíšek, M., Písecký V. (2016). Bezpečně na internetu. Praha, Grada.

Minimalizace šikany (2008). Shrnutí pilotního projektu 2005-2007. Kladno: AISIS.

Rogers, V. (2011). Kyberšikana. Praha: Portál.

Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha, Portál.

Ševčíková, A. (2015). Děti a dospívající online. Praha, Grada.

Vágnerová, K. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Praha, Portál.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Doporučené:

Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (29.06.2022)

Stručná anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický předmět, student se seznámí se základní terminologií jako je kyberšikana, sexting, kybergrooming, digitální stopa a další. Součástí předmětu je pochopení specifik kyberprostoru a úskalí, které řešení následků jednotlivých fenoménů skýtá.

Obsah předmětu: Kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking. Trestně-právní souvislosti. Prevence. První pomoc. Specifikum školského prostředí. Senioři a virtualita. Limity praxe. Psychologie oběti a pachatele virtuální trestné činnosti. Výzvy pro terapeutickou práci.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK