PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybraná témata LGBTQ+ psychologie: komunikace a práce s klientelou - APS300419
Anglický název: Selected topics of LGBTQ+ psychology: communication and work with the clientele
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Michal Pitoňák, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Michal Pitoňák, Ph.D.
Prerekvizity : APS100059
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (14.08.2023)
Předmět seznamuje studující s vybranými tématy z LGBTQ+ psychologie s využitím interdisciplinárních zkušeností
přizvaných vyučujících. Poskytuje nejen detailní přehled napříč sexualitami a trans* identitami, ale také aspekty
práce a komunikace s LGBTQ+ klientelou. Důraz je kladen nejen na teoretické ukotvení, ale i na praxi a zkušenosti
jednotlivých přednášejících. Studující se seznámí jak s teoretickými tak praktickými poznatky a budou mít také
možnost diskutovat ohledně probíraných témat a kriticky nad nimi uvažovat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (14.08.2023)

Cílem předmětu je přiblížit studujícím specifické prožitky a situace, ve kterých se LGBTQ+ lidé nacházejí. Pozornost je věnována nejen gayům a lesbám, ale i bisexuálním, pansexuálním, asexuálním, transgender a nebinárním lidem.

Získané znalosti:
Studující rozumí specifické životní zkušenosti LGBTQ+ lidí, znají důležitost coming outu a jeho specifik, včetně psychologických výzev shrnutelných pod pojem menšinový stres. Jsou obeznámeni s neheterosexuálními identitami a genderovou rozmanitostí. Studující dále rozumí rozdílům mezi sexuální orientací a genderem, stejně jako mezi pohlavím a genderem. Ví, jak probíhá proces tranzice a co obnáší v Česku i ve světě. Studující jsou obeznámeni s tématy genderové, sexuální a vztahové diverzity.

Získané dovednosti:
Studující se orientují napříč tématy v oblasti LGBTQ+ spektra, dokážou si uvědomovat specifika různých sexualit a mají přehledv genderové rozmanitosti, jež mohou dále rozvíjet.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (14.08.2023)

* Povinné:
American Psychological Association. (2012). Guidelines for psychological practice with lesbian, gay, and bisexual clients. American Psychologist, 67(1), 10-42. http://dx.doi.org/10.1037/a0024659. (český překlad dostupný zde: <https://www.queergeography.cz/apa-doporuceny-postup/>)
Doležalová, P., Heumann, V., Orlíková, B., Hull-Rochelle, G., Pavlica, K., et al. (2021). Rozvoj duševní pohody u transgender klientů. Poznatky a holisticky orientovaný terapeutický přístup. Národní ústav duševního zdraví, Klecany. (dostupné online: <https://www.nudz.cz/files/pdf/rozvoj-dusevni-pohody-u-transgender-klientu.pdf>)
Ellis, S. J., Riggs, D. W., & Peel, E. (2019). Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, Intersex, and Queer Psychology: An Introduction (2nd ed.). Cambridge University Press.
Kadlecová, T., Kostiha, S., Kostiha, S., Macháčková, M., Pavlica, K., Pitoňák, M., Rumpel, A., Smetáčková, I., & Šoustal, R. (2020). Specifika sociální práce respektující genderovou, sexuální a vztahovou rozmanitost. Prague Pride.
Kalibová, K., Baňacká, K., Cajthamlová, T., Glaserová, K., Nešporová, M., & Zapletalová, V. (2016). Znáte jejich práva: sociální práce a lidé ohrožení násilím z nenávisti. In Iustitia.
Kalibová, K., Pawlik, K., & Biháriová, I. (2016). Tváří v tvář předsudečnému násilí: příručka pro sociální pracovníky a pracovnice. In Iustitia.
Kort, J. (2018). LGBTQ Clients in Therapy: Clinical Issues and Treatment Strategies (1st ed.). W. W. Norton & Company.
Kutálková, P. (2018). Sešívané rodiny: nový život zevnitř i zvenku : přípravná studie mapující rizika a kroky k řešení sociálního vyloučení dětí, adolescentů a mladých dospělých, kteří vyrůstají v rekonstruovaných rodinách stejnopohlavních párů, či jejichž jeden z rodičů je gay/lesba či transgender osoba. Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu.
Pitoňák, M. (2017). Rozdíly v duševním zdraví mezi ne-heterosexuály a heterosexuály: přehledová studie. Československá psychologie, 61(6), 575-592.
Pitoňák, M. (2020). Strukturální základ menšinového stresu v Česku: Vztah mezi diskriminací, stigmatizací a zdravím neheterosexuálních a genderově rozmanitých lidí. In: M. Šmíd, ed. Právo na rovné zacházení: Deset let antidiskriminačního zákona. Praha: Wolters Kluwer, 263-282.
Pitoňák, M. (2021). "Sexuální orientace jako přehlížená proměnná: terminologická, metodologická a kontextuální úskalí v otázce měření sexuality v rámci „reprezentativních“ šetření. Platí stále 4 %?" Československá psychologie 65(5): 440-458.
Procházka, I. (2002). Coming out: průvodce obdobím nejistoty, kdy kluci a holky hledají sami sebe. STUD.
Sloboda, Z. (2016). Dospívání, rodičovství a (homo)sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy. Pasparta.
Veřejný ochránce práv. (2019). Být LGBT+ v Česku: Zkušenosti LGBT+ lidí s předsudky, diskriminací, obtěžováním a násilím z nenávisti. Výzkum veřejného ochránce práv 2019. Dostupné z: <https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/DISKRIMINACE/Vyzkum/Vyzkum-LGBT.pdf>.

* Doporučené:

Cabaj, R. P., & Stein, T. S. (1996). Textbook of Homosexuality and Mental Health (1st ed.). American Psychiatric Press.
Fish, J. (2012). Social Work and Lesbian, Gay, Bisexual and Trans People: Making a Difference. Policy Press.
Goldberg, A. E. (Ed.). (2016). The SAGE encyclopedia of LGBTQ studies. SAGE publications.
Golombok, S. (2015). Modern Families: Parents and Children in New Family Forms. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107295377
Hatzenbuehler, M. L. (2009). How does sexual minority stigma “get under the skin”? A psychological mediation framework. Psychological Bulletin, 135(5), 707-730. <https://doi.org/10.1037/a0016441>
Kutálková, P. (2015). Duhové rodiny ve stínu státu: Situace homoparentálních rodin s malými dětmi. Prague Pride.
LGBT senioři/rky - neviditelná menšina: situace stárnoucích leseb, gayů, bisexuálních a trans osob v České republice a perspektivy LGBT přátelské zdravotní a sociální péče. (2016). Platforma pro rovnoprávnost, uznání a diverzitu.
Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129(5), 674-697. <https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674>
Nadal, K. L., Davidoff, K. C., Davis, L. S., & Wong, Y. (2014). Emotional, behavioral, and cognitive reactions to microaggressions: Transgender perspectives. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 1(1), 72-81. <https://doi.org/10.1037/sgd0000011>
Pachankis, J. E., & Safren, S. A. (Eds.). (2019). Handbook of evidence-based mental health practice with sexual and gender minorities. Oxford University Press, USA.
Pavlica, K., Heumann, V., & Kučera, Ch. (2018). Obavy a přání trans lidí: výsledná zpráva z výzkumu realizovaného spolkem Transparent v roce 2018. Transparent. <http://proud.cz/component/attachments/download/143.html>
Richards, C., & Barker, M. J. (Eds.). (2015). The Palgrave handbook of the psychology of sexuality and gender. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Pitoňák, M. & Spilková, J., 2016. Homophobic Prejudice in Czech Youth: a Sociodemographic Analysis of Young People’s Opinions on Homosexuality. Sexuality Research and Social Policy, 13 (3), 215-229.
Pitoňák, M., 2013. Prostorovost, institucionalizace a kontextualita heteronormativity: studie vyjednávání neheterosexuálních identit v Česku. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 14 (2), 27-40.
Pitoňák, M. (2019). V sexuálním closetu / Geografie „ne-heterosexuálních lidí“. In R. Osman & L. Pospíšilová, Geografie „okrajem“: Každodenní časoprostorové zkušenosti (pp. 147-182). Univerzita Karlova.
Rédai, D. (2019). Exploring Sexuality in Schools. Springer International Publishing.
Smith, L. C., Shin, R. Q., & Officer, L. M. (2011). Moving Counseling Forward on LGB and Transgender Issues. The Counseling Psychologist, 40(3), 385-408. <https://doi.org/10.1177/0011000011403165>
Sue, D. W. (2010). Microaggressions in Everyday Life: Race, Gender, and Sexual Orientation (1st ed.). Wiley.
Tolman, D. L., Diamond, L. M., Bauermeister, J. A., George, W. H., Pfaus, J. G., & Ward, L. (2014). APA handbook of sexuality and psychology, Vol. 1: Person-based approaches (pp. xxviii-804). American Psychological Association.
The Lancet. (2016). Meeting the unique health-care needs of LGBTQ people. The Lancet, 387(10014), 95. <https://doi.org/10.1016/s0140-6736(16)00013-1>

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (14.08.2023)

Teoretická příprava

1) Sexualita, sexuální a genderová identita

2) Coming out a jeho revize v kontextu soudobých poznatků LGBTQ psychologie

3) Menšinový stres a společenské aspekty LGBTQ+ bytí v současné společnosti - stigma a cis/heteronormativita

4) Transgender, tranzice a genderový nesoulad z pohledu sexuologie

5) Specifické výzvy interpersonálních forem menšinového stresu - příklady homo/bi(trans negativní šikany a mikroagresí v pracovních kolektivech

6) Subjektivní menšinové stresory - nepřijetí, internalizace stigmatizace, vyjednávání sexuální identity

7) Metodologická úskalí v oblasti výzkumu sexuální a genderové identity (Sampling, definice populace; vhodné metody a jejich omezení)

Prolnutí s praxí

8) Poradna Sbarvouven

9) Terapeutické otázky v péči o LGBTQ+ klientelu

Rovina sdílení životních zkušeností

10) Proces tranzice a změny ve škole a v intimním životě

11) Asexualita

12) Homoparentalita

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (14.08.2023)

Absolvování APS100059 Úvod do studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK