PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociologie výchovy - APR170005
Anglický název: Sociology of education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)


Stručná anotace předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním,
vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace
dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy.



Literatura
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)

Literatura základní:

Havlík, R., Koťa, J. (2007) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

Havlík, R., Halászová, V., Prokop, J. (1996) Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: PedF UK.

Havlík, R., Koťa, J.; Spilková, V. a kol. (2002) Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: PedF UK.

Jedlička, R., Koťa, J. a kol. (2015) Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.

Jedlička, R., Klíma, P., Koťa, J. a kol. (2005) Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis.

Ondrejkovič, P. (1998) Úvod do sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV.

Literatura doporučená:

Alan, J. (1974) Společnost, vzdělání, jedinec. Kapitoly ze sociologie vzdělávání. Praha: Svoboda.

Bauman, Z. (1999) Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta. Omndrejkovič, P. (1998) Úvod do sociológie výchovy. Základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava : Veda.

Ondrejkovič, P. (1997) Socializácia mládeže ako východisková kategória sociologie výchovy a sociológie mládeže. Príspevok k riečeniu problémov sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)

Osnova předmětu:

Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, resocializace. Pozice, prestiž, role, symboly statusu. Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí.

Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti.

Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.

Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty kurikula. Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže. Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže. Rodina a výchova. Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova. Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK