PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe k poradenství - APE520035
Anglický název: Continuous Training - Counseling
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (26.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cílem souvislé praxe je získat praktické zkušenosti v organizacích, zabývajících se přímou prací s klienty v
poradenské a konzultační oblasti. Před nástupem na praxi se předpokládá alespoň základní teoretická
vybavenost. Doporučuje se absolvovat tuto praxi zejména těm studentům, kteří si volí povinně volitelný studijní
předměty vztahující se k problematice poradenství. V průběhu praxe by měl student:
• konkretizovat si představy o práci s klienty v pomáhajících profesích,
• vyzkoušet si přímou práci s klientem,
• reflektovat vlastní pocity, které práce s klientem přináší,
• zaznamenávat náročné profesní situace, se kterými se student při práci s klientem setká,
• rozšiřovat penzum praktických postupů a dovedností v poradenské činnosti, především rozvíjení
schopností naslouchat, pozorovat, využívat získaných informací pro konstruktivní řešení situace klienta, vést
rozhovor a stanovovat reálné cíle,
• postupně si ujasňovat vlastní budoucí profesní profilaci.

Osnova předmětu:
Přípravné setkání zajišťující základní vstupní informace a doporučení pro absolvování praxe, průběžná setkání
reflektující počáteční adaptaci studenta a analýzu problémových situací, závěrečné setkání hodnotící celkový
průběh a přínos praxe, rozbor písemných výstupů z praxe. Nezbytnou součástí vykonávané praxe je přímá
odborná činnost s klientem, která by měla přispět ke konkretizaci představ o budoucí profesní orientaci.

Smluvní zajištění praxe:
Praxe je zajišťována na základě dohod uzavíraných mezi FF UK a příslušnou výchovně vzdělávací institucí.
Studijní literatura
Literatura základní:
Drapela, J. V., Hrabal,V. A kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum. 1995.
Drapela, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2011.
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON, l995.
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014.
Wright, R. Inroduction to school counseling. Sage, 2011.
Moodley, Gielen, & Wu. Handbook of Counseling and Psychotherapy in an International Context. New York:
Routledge, 2013.
Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských
zařízeních (včetně příloh – činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa,
školního speciálního pedagoga)
Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a
dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Literatura doporučená:
Další doporučená literatura bude stanovena individuálně, na základě problematiky řešené v jednotlivých
institucích.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK