PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální dovednosti pedagoga - APE520022
Anglický název: Social skills of social pedagogue
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (23.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou nabývat osobnostně sociálních kompetencí potřebných pro dobré zvládání role sociálního
pedagoga, pedagogického poradce a pedagoga osobnostně sociálního rozvoje a prevence, nebo je budou
upevňovat a zdokonalovat. Předmět se bude orientovat především na praktické učení bazálním osobnostním a
sociálním dovednostem v souladu s žádoucími kompetencemi sociálního pedagoga. Učení neakcentuje prioritně
aplikované dovednosti (např. komunikace při supervizi), ale pracuje především se základy dovedností
použitelných napříč profesí (i v životě mimo profesi). Současně vytváří základ pro aplikovaná témata v jiných
předmětech (mediace; poradenský rozhovor atd.).

Osnova předmětu:
Předpokládá se zosobněná, zážitková a reflektivní práce s těmito tématy (pořadí je abecední): aktivní naslouchání,
asertivita, empatie, komunikační flexibilita, psychohygienické dovednosti, rozpoznání podstaty sociálních situací,
sdělování zpětných vazeb, seberegulace, srozumitelné vyjadřování, strategie zvládání obtížné komunikace a
řešení konfliktů, využívání (a kontrola) vlastní paralingvistiky a řeči těla, znalost sebe, dovednosti sebereflexe a
práce na osobní stabilitě.

Studijní literatura

ALBERTI, R., Emmina, M. Umění stát si za svým. Praha: Portál, 2011.
BELZ,H. – SIEGRIST,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
CHUDÝ, Š., JŮVOVÁ, A., NEUMEISTER, P. a kol. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění
sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesí II. Brno: Paido, 2011.
KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS, 2005.
PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013.
TREVITHICK, P. Social Work Skills: A Practice Handbook. Maidenhead: Open University Press, 2005.
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK