PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunitní vzdělávání a plánování - APE520019
Anglický název: Community education and planning
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Mgr. Jaroslava Swoboda
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (23.03.2020)
Stručná anotace předmětu
Osnova předmětu:
Úvod do problematiky komunitního vzdělávání
Rodina a komunita ve vzdělávacím kontextu
Celoživotní vzdělávání v komunitě
Komunitní školy v ČR
Komunitní školy v Evropě a ve světě
Praktikum - tvorba komunitního projektu
Komunitní plánování a spolupráce s místními subjekty
Komunitní rozvoj (výchova a vzdělávání v kontextu regionálního rozvoje)
Exkurze (komunitní škola/komunitní centrum)
Diskuse s hostem (odborník/praktik z oblasti komunitního vzdělávání)
Prezentace a obhajoba komunitních projektů studentů

Studijní literatura
Literatura povinná:
DYSON, A. KERR, K. RAFFO.C.WIGELSWORTH,M.Developing Children Zones for England. Centre for Equity in
education, The University of Manchester. Save the Childre. 2012.
DYSON, A. KERR, K. Taking action locally: School developing innovative area initiatives. Centre for Equity in
education, The University of Manchester. [online]. 2011 [cit. 2013-08-05]. Dostupné z WWW:
http://www.education.manchester.ac.uk/research/centres/cee/publications/ESRC-practitioner-report-final.pdf
GOJOVÁ, A. Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta,
2006.
HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická 1. Vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.
MURPHY, K. NOVÁK, T. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Nová
škola, 2005.
SOBOTKA, J. Práce s komunitou. Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2010.
ZATOUKAL, L. Plánování rozvoje sociálních služeb metodou komunitního plánování. 1. vyd.. -- Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.

Literatura doporučená:

KRBCOVÁ MAŠÍNOVÁ, L. POLESNÝ, M. Deset kroků procesem komunitního plánování: metodiky pro plánování
sociálních služeb. Ústí nad Labem: Centrum komunitní práce Ústí nad Labem, 2008.
RABUŠICOVÁ, M. Škola a (versus) rodina. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. 1. vyd..Praha:
Portál, 2010.
TANNENBERGEROVÁ, M. KRAHULOVÁ, K. a kol. Jak se stát férovou školou II. : inkluzivní vzdělávání v praxi.
Brno: Liga lidských práv, c2010.
VAŠKOVÁ, V. ŽEŽULA, O. Komunitní plánování - věc veřejná: jak zjistit, co lidé opravu chtějí? : jak zlepšit život v
obci? 1. Vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí v nakl. Jan, 2002.
VIK, V. Jak zavést komunitní vzdělávání do školy. 1. Vyd.. Praha: Nová škola, 2007.
VIK, V. Plán rozvoje komunitního vzdělávání. Praha: Nová škola, 2004. 40 s.
Aktuální brožury, manuály, studie a webové portály – budou doporučeny ve výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK