PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Reflexe sociálně pedagogických aktivit v institucích - APE516067
Anglický název: Reflection socio-educational activities in institutions
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (30.01.2021)
Předmět poskytuje studentům prostor pro strukturovanou výměnu zkušeností a poznatků získaných v rámci odborné praxe v sociálně orientovaných institucích. Instituce jsou vybírány s ohledem na obsah výuky sociální pedagogiky, na témata seminárních a diplomových prací studentů, na jejich výzkumné projekty a odborný zájem. <br>
Dále seminář poskytuje příležitost pro reflexi vhodnosti postupů a metod práce s klienty v institucionálním kontextu a pro zpracování náročných témat, s nimiž se studující v praxi setkávají: uplatňovány jsou postupy případové individuální a skupinové supervize.<br>
Výstupem ze semináře je analýza zvolené sociálně pedagogické instituce a kasuistika reflektující vlastní postupy práce s klienty.<br>
<br>
The course provides students with a space for a structured exchange of experience and knowledge gained in professional practice in socially oriented institutions. Institutions are selected with regard to the content of teaching social pedagogy, topics of students' seminar and diploma theses, their research projects and professional interest.<br>
In addition, the seminar provides an opportunity to reflect on the suitability of procedures and methods of working with clients in an institutional context and to elaborate the challenging topics faced by students in practice: case-by-case and group-supervision procedures are applied.<br>
The output of the seminar is an analysis of the chosen social pedagogical institution and a casuistry reflecting its own work with clients.<br>

Předmět v LS 2%/21 bude realizována na linku: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acbdc651e24d542f0a3afaf09054f3535%40thread.tacv2/Reflexe%2520SP%2520aktivit%2520%2520v%2520instituc%25C3%25ADch?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Naučit se reflektovat metody, postupy a dilemata vlastní práce s klienty.

 

To learn to reflect methods, procedures and dilemmas of own work with clients.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Účast na semináři v rozsahu 90%, kasuistika reflektující vlastní sociálně pedagogickou práci s klienty.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 

Participation in the seminar in the extent of 90%, casuistry reflecting its own social pedagogical work with clients.

It is allowed to complete the course in another section of study.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

DAVIS, A., BEDDOE, L. Best Practice in Professional Supervision: A Guide for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers, 2010.

FRIČ, P., VÁVRA, M. Tři tváře komunitního dobrovolnictví. Praha: Hestia, 2012, ISBN 978-80-903696_9-6

GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Přel. P. Patočka. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. 113s. ISBN 978-80-7367-302-4.

JEDLIČKA, R.; KLÍMA, P.; KOŤA, J.; NĚMEC, J.; PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

Literatura doporučená:

KREBS, V. a kol. Sociální politika. 4. přepracované a upravené vyd. Praha: ASPI, 2007.

MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.

RYCHLINOVÁ, J. Analýza podmínek účinné koordinace sítě poskytovatelů služeb sociálních péče ze strany veřejné správy. Kostelec nad Černými lesy: Institut zdravotní politiky a ekonomiky, 2005. ISBN 80-86625-42-7 (brož.)

Komunitní plány měst a obcí

Projekty občanských sdružení

Interní materiály zařízení sociálních služeb

Zákon o sociálně právní ochraně dětí

Zákon o probační a mediační službě

Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči

Zákon o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže

Zákon o dobrovolnické službě

Zákon o rodině

Trestní zákon

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK