PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální deviace a prevence - APE516051
Anglický název: Social deviance and prevention
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (30.01.2021)
Osnova předmětu:<br>
• Pedagogické, sociologické a psychologické pojetí sociální deviace<br>
• Specifika sociálních deviací u jednotlivých věkových skupin<br>
• Příčiny sociálních deviací <br>
• Principy a systémy prevence sociálních deviací<br>
• Primární, sekundární a terciární preventivní přístupy k sociálním deviacím<br>
• Legislativní rámec preventivní činnosti<br>
• Institucionální síť poskytovatelů služeb sociální prevence<br>
• Role školy v oblasti primární prevence<br>
<br>
Course syllabus:<br>
• Educational, sociological and psychological concepts of social deviation<br>
• Specifics of social deviations in individual age groups<br>
• Causes of social deviations<br>
• Principles and systems of prevention of social deviations<br>
• Primary, secondary and tertiary preventive approaches to social deviance<br>
• Legislative framework for preventive action<br>
• Institutional network of providers of social prevention services<br>
• The role of the school in primary prevention<br>
<br>
<br>

Předmět bude realizován v LS 20/21 online na linku: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6aeca998c0444d0f85dd6018a8e57b17%40thread.tacv2/Soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520deviace%2520a%2520prevence?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Cílem studijního předmětu je přiblížit studentům poznatky o problematice sociálně patologických jevů v soudobé společnosti, analyzovat formy rizikového chování a delikvence, diagnostikovat jejich příčiny, osvojit si základní preventivní přístupy a strategie a orientovat se v systému preventivních institucí a příslušné legislativy.

The aim is to acquaint students with the problems of socio-pathological phenomena in contemporary society, analyze forms of risky behavior and delinquency, diagnose their causes, adopt basic preventive approaches and strategies and orientate in the system of preventive institutions and relevant legislation.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Studenti zpracují projekt primární prevence školy a anotace tří publikací z okruhu doporučené literatury.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 

Students will prepare a project of primary school prevention and annotation of three publications from the recommended literature.

It is allowed to complete the course in the next section of study.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Literatura povinná:

BECKER, H. The Outsiders. NY: The Free Press, 1963.

COHEN, A. Deviance and control. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1966.

CURRA, J. The relativity of deviance Thousand Oaks, CA : Pine Forge Press, an Imprint of Sage Publications, 2011 (eBook).

DIJKER, A. J., KOOMEN, W.Stigmatization, tolerance and repair: an integrative psychological analysis of responses to deviance. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, 408 s. ISBN 978-0-521-79368-1.

DUBSKÝ, J. Sociologie deviantního chování. Praha: PA ČR, 2005.

HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: SLON, 2001.

JEDLIČKA, R.; KLÍMA, J.; KOŤA, J.; NĚMEC, J.; PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Triton, 2004.

MIOVSKÝ ET AL. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA, 2010.

MUNKOVÁ, G.: Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2004.

TRAUB, S. H., LITTLE, C. B. (eds.)Theories of Deviance. 4th ed., Itasca, IL: Peacock, 1994.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

Literatura doporučená

BAŠTECKÝ, J. Psychiatrie, právo a společnost. Praha: Galén, 1997.

DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995.

CHROMÝ, JakubPříčiny kriminality mládeže z pohledu sociálního prostředí. Právo a rodina. 2010, č. 10, s. 17 – 20.

CHROMÝ, Jakub. Kriminalita dětí – zamyšlení nad současnou právní úpravou. Právo a rodina. 2004, č. 6, s. 12 – 15.

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.

ČÍRTKOVÁ, L. Forenzní psychologie. Třetí upravené vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013.

KAPR, J. a kol. Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. Praha: Sociologické nakladatelství, 1991.

KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 128 s. ISBN 8071781231.

KOLÁŘ, M., STEJSKAL, B. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. 256 s. ISBN 807178513X.

KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.

KOMENDA, Antonín. Sociální deviace: historická východiska a základní teoretické přístupy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 313 s. ISBN 8024400197.

KOVÁŘOVÁ, Daniela. Nad Zákonem o soudnictví ve věcech mládeže z pohledu praxe. Právo a rodina. 2004, č. 9, s. 1 – 6.

KOVÁŘOVÁ, Daniela. Trestná činnost dětí a mladistvých. Právo a rodina. 2005, č. 11, s. 8 – 11.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK