PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogiky - APE510021
Anglický název: Methodology of Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD510005
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (13.04.2010)
Předmět se zaměřuje na tyto hlavní tematické okruhy:
Druhy poznání.
Věda a její metodologické problémy.
Specifika metodologie pedagogiky.
Subjektivita badatele a její vliv na objektivitu výzkumu.
Validita a reliabilita.
Koncepce vlastního výzkumu: výzkumný problém, analýza výzkumného pole, hypotézy, základní soubor a vzorek, strategie
výzkumu.
Výzkumy ex-post facto a experiment.
Specifika empirického měření.
Metody a techniky výzkumu-jejich analýza a výcvik v použití.
Tvorba databáze.
Zpracování výzkumného materiálu - kvantitativní i kvalitativní.
Výzkumná zpráva.
Týmový mezioborový výzkum a jeho specifika.
Základní trendy výzkumu ve světě.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (13.04.2010)
Základní literatura:
Berka, K: Měření. Praha, Academia 1977.

Bertalanffy, L. von: Obecná teorie systémů - kritický přehled. In: Teorie systémů a její aplikace. Praha 1966.

Blahuš, P. : K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha, Karolinum 1996.

Byčkovský, P.: Základy měření výsledků výchovy. Praha ČVUT 1983.

Carnap, R.: Problémy jazyka vědy. Praha 1968.

Černý, V. - Kollárik, T.: Kompendium psychodiagnostických metód. Bratislava 1986.

Disman, M .: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1993.

Gavora, P. : Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.

Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2000.

Grulich,V. - Lukš, J.: Pedagogika a její metodologické problémy. Praha, SPN 1975.

Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu.Praha,Karolinum 1997.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel ? Praha, SPN 1988.

Hrabal, V. - Lustigová, Z. - Valentová, L.: Testy a testování ve škole. Praha, SVI PedF UK 1994.

Chráska, M.: Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, PedFUP 1993.

Komenda, S. - Mazuchová, J.: Tvorba a testování testu. Olomouc, nakl. UP 1995.

Král, M.: Změna paradigmatu vědy. Praha, Filosofia 1994.

Kučera, M.: Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha, Studia paedagogica 1992, č. 8.

Maňák, J. a kol.: Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno, MU 1994.

Maršálová, L. - Mikšík, O. a kol.: Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava, SPN 1990.

Pelikán, J.: Metodologie výzkumu osobnosti středoškolského profesora a jeho pedagogického působení. Praha, UK 1991.

Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum, 1998.

Petrusek, M.: Sociometrie. Praha 1969.

Průcha, J.: Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Praha, UK 1992.

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.

Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy 1978.

Smékal, V.: Cíle a možnosti kvalitativní metodologie. Brno 1993.

Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. 1999

Švec, Š. a kol.: Metodológia vied o výchove. Bratislava, IRIS 1998.

Musil, J. V. : Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc, Cyrilometodějská fakulta UP 2004

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK