PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova, vzdělávání a diverzita - APE510012
Anglický název: Education, Training and Diversity
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APD510019
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (06.10.2020)
Cíl předmětu:<br>
Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky diverzity ve výchově a vzdělávání. Jde o teoreticko-<br>
praktický předmět, který se na základě porozumění mnoha aspektů diverzity z pedagogického hlediska zaměřuje i <br>
na formování postojů, přesvědčení a dovedností studentů spojených s problematikou lidské rozmanitosti. Předmět <br>
má do jisté míry i syntetizující funkci, protože se zabývá lidskou diverzitou v širším pojetí – tj. týká se demogragické, <br>
osobnostní i schopnostní diverzity. Jádrem předmětu jsou edukační přístupy k pozitivnímu zhodnocování diverzity.<br>
<br>
Osnova předmětu:<br>
1. Koncept diverzity a vzdělání. Široké pojetí diverzity – aspekt demografický, osobnostní a schopnostní.<br>
2. Možnosti zhodnocovat pozitivně diverzitu a problémy spojené s diverzitou<br>
3. Přehled základních způsobů ve výchově a vzdělávání, jak zhodnocovat diverzitu<br>
4. Identita a diverzita v edukaci<br>
5. Kognitivní bariéry (např. stereotypizace a předsudky) a edukace <br>
6. Dynamika meziskupinového konfliktu a edukace<br>
7. Sociální posuzování a edukace<br>
8. Konstruktivní řešení konfliktů a edukace (kontroverze a konflikty zájmů)<br>
9. Český vzdělávací prostředí, problematika diverzity: a inkluze Programy práce s diverzitou v českém <br>
výchovně vzdělávacím prostředí.<br>
10. Pedagogický pracovník a jeho kompetence zacházet vědomě a optimálně s diverzitou<br>
11. Dovednosti pedagogického pracovníka (učitele) a jejich rozvíjení, týmová práce pedagogů pro <br>
zhodnocování diverzity<br>
12. První aplikační okruh: Multikulturní a interkulturní výchova a vzdělávání<br>
13. Druhý aplikační okruh: Romská problematika a její řešení v prostředí školy<br>
14. Třetí aplikační okruh: Inkluzivní škola a její problematika<br>
<br>
<br>
<br>
KASÍKOVÁ, Hana, STRAKOVÁ, Jana. (eds) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011.
All Different-All Equal, Education Pack. Strasbourg 1995.
BELL HOOKS. Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom.New York, London: Routledge, 1994
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010.
JOHNSON, D.W., JOHNSON, R.T.Human relations: valuing diversity. Edina, MN: Interaction Book Company, 1999.
JANEBOVÁ, E., KASÍKOVÁ, Multikulturní výchova. In pedagogika pro učitele, Praha:Grada, 2007.
MATĚJů, P., STRAKOVÁ, J. et al. (Ne) rovné šance na vzdělání. Praha: Academia, 2006.
PIKE.G., SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1. a 2. Praha 2000 a 2001.
PRUCHA,Jan.: Multikulturní výchova. Praha 2001.
RAINFORTH, B., KUGELMASS, J.W.(Eds) Curriculum and Instruction for All Learners. Blending Systematic and Constructivist Approaches in Inclusive Elementary Schools. Baltimore: Paul H.Brookes Publishing Co., 2003.
SMITH, M.M. Chris(ed). Including the Gifted and Talented. Making inclusion work for more gifted and able learners. London and NY: Routledge,2006.,
ŠIŠKOVÁ,T..(ed).Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 1998.
TUČEK,M, (ed.) Soudržnost v diferencující se společnosti. Praha: Sociologický ústav Akademie věd české republiky, 2008.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia. Je možné požádat o opakovaný zápis předmětu.

Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/

Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem.

On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3ab4709da9a748e597a45b1d812d41f2%40thread.tacv2/V%25C3%25BDchova%252C%2520vzd%25C4%259Bl%25C3%25A1v%25C3%25A1n%25C3%25AD%2520a%2520diverzita?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK